Afgelopen periode waren er vier bijeenkomsten over de schetsontwerp(en) van de HOV4. Bekijk Schetsonderwerpen HOV4 voor meer informatie.
Op 10 december is er weer een participatiemoment over de herontwikkeling van het Kastelenplein samen met de HOV4. Meer informatie hierover vind je op de pagina Fijn Kastelenplein.
Voor overige tracédelen komen wij eind januari/begin februari terug met de schetsontwerpen. Dit pakken we samen op met het verkeerscirculatieplan (VCP).
Wat is HOV?
HOV staat voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer. Het vervoer is hoogwaardig omdat het voldoet aan hoge kwaliteitseisen: sneller, betrouwbaarder en duurzamer. De HOV rijdt vaker en is sneller omdat er, waar mogelijk, een aparte rijstrook voor is aangelegd of vrijgemaakt. Hierdoor is het reisschema betrouwbaarder dan die van de bus. De ambitie is om een speciaal voertuig te laten rijden, die meer mensen kan vervoeren en emissievrij rijdt. Kortom: reizigers hoeven minder lang te wachten omdat het HOV om de paar minuten vertrekt, hij vertrekt op tijd en er is genoeg plaats. Er zijn al drie bestaande HOV- lijnen, meer informatie hierover vind je op de HOV-netwerkkaart.
Waarom HOV4?
De stad groeit
Tot het jaar 2040 groeien we als stad naar 300.000 inwoners, daarom bouwen we 40.000 nieuwe woningen. Er komen ook 36.000 nieuwe arbeidsplaatsen bij in de stad. Dé banenmotor van de regio is ASML, er komen niet alleen meer banen bij het bedrijf zelf. De werkgelegenheid bij toeleveranciers en dienstverleners in de hele regio neemt toe. ASML en andere bedrijven werken dan ook mee aan het oplossen van de mobiliteits- en woningbouw-knelpunten.
Alternatieven voor de auto
Zonder maatregelen zal er vooral meer autoverkeer ontstaan. Daar is niet voldoende ruimte voor en het heeft negatieve gevolgen op het gebied van leefbaarheid, veiligheid en luchtkwaliteit. We investeren daarom in alternatieven voor de auto. Het comfort dat de HOV biedt, moet concurreren met de auto, zodat we die steeds vaker laten staan.
Waar gaat de route langs?
-
Het gehele tracé van de HOV4 (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) is bekend, burgemeester en wethouders van Eindhoven hebben nu precies bepaald door welke straten de nieuwe snelle buslijn komt te rijden. Alleen de afslag naar de Hightechcampus is nog in studie.
-
In de zomer van 2023 namen de gemeenteraden van Eindhoven en Veldhoven een besluit over het gehele tracé: de snelle buslijn van Eindhoven Centraal naar De Run in Veldhoven zou gaan lopen via het centrum naar de Mecklenburgstraat en de Karel de Grotelaan naar de Run in Veldhoven (in het verkenningsdocument lees je de afwegingen van het besluit).
Over twee delen van het tracé werd toen nog geen besluit genomen: er was meer tijd nodig voor studie over het tracé in het centrum en bij het Kastelenplein. Op 27 februari 2024 is de definitieve route bepaald. Bekijk de raadsinformatiebrief: Raadsinformatiebrief Tracékeuzes HOV4 centrum en Kastelenplein.
De gehele route, op de afslag naar de HTC na, is nu vastgesteld. Wijzigingen zijn niet meer mogelijk.Tracé bij het Centrum
In het Centrum gaat het tracé via de Fellenoord, de Elisabethtunnel, Vonderweg en Mauritsstraat naar de Mecklenburgstraat. Voor het stuk tussen Fellenoord en Vonderweg is er in beide varianten nog een keuze om ofwel via de Elisabethtunnel te gaan, ofwel via de Boschdijktunnel en de Mathildelaan.
-
Tracé bij Kastelenplein
Bij het Kastelenplein waren veel varianten in beeld. Eerst werd gesproken over twee varianten, maar door de complexiteit werden ook andere mogelijkheden nog onderzocht. De varianten zijn op verschillende thema’s vergeleken, zoals doorstroming, inpassing en openbaar vervoer.
Het tracé bij het Kastelenplein komt er als volgt uit te zien: Twee richtingen busbaan aan de noordzijde van het Kastelenplein over de Karel de Grotelaan. Twee richtingen autoverkeer aan de zuidzijde van het Kastelenplein over de Meerveldhovenseweg.
Besluitvorming
Het college heeft de besluiten genomen aan de hand van studies die de voor- en nadelen van elke variant in kaart hadden gebracht. De gehele route, op de aftakking met de HTC na, is nu vastgesteld. We informeren betrokkenen hierover en organiseren informatiebijeenkomsten, waarbij ruimte is voor vragen en het uiten van zorgen.
Hoe word ik betrokken en waar kan ik mij aanmelden?
Participatiebijeenkomsten schetsontwerpen
In de maand juni en juli hebben we participatiebijeenkomsten over het schetsontwerp gehouden. Ben je omwonende van het tracé? Dan heb je de uitnodiging hiervan ontvangen.
Naast deze bijeenkomsten heeft in de zomer van 2024 de online participatie open gestaan.
Op 5 september was er een bijeenkomst voor alle geïnteresseerden. Hierop zijn alle verschillende schetsontwerpen per tracé deel gepresenteerd en is input opgehaald om tot één schetsontwerp te komen.
Eerdere bijeenkomsten
We vinden het belangrijk dat bewoners, bedrijven en andere geïnteresseerden op de hoogte zijn van de plannen voor deze nieuwe verbinding. In het verleden hebben we daarom al verschillende informatieavonden en workshops georganiseerd. In deze fase is het voorkeurstracé, de route die de bus op hoofdlijnen gaat rijden, tot stand gekomen. Onderaan deze pagina vind je de verslagen van die bijenkomsten. Ook lees je hier wat voor reacties we al hebben binnengekregen en wat we met deze opmerkingen gedaan hebben. In de vervolgfase, waarin we toewerken naar een definitief ontwerp, gaan we ook zo te werk. Het is dan voor iedereen duidelijk wat er met suggesties is gedaan.
Informatiebijeenkomsten Centrum en Kastelenplein
Op 28 maart en 2 april vonden de informatiebijeenkomsten over de tracékeuze in het Centrum en bij het Kastelenplein plaats. Onderaan de pagina vind je de presentatie, de panelen die op de informatieavond zijn getoond en een samenvatting van de avond zelf. De vragen, opmerkingen, zorgen en kansen die deze avonden zijn gedeeld, zullen begin juni beantwoord worden.
Participatiebijeenkomsten schetsontwerpen
In de maand juni en juli hebben we participatiebijeenkomsten over het schetsontwerp gehouden. Ben je omwonende van het tracé? Dan heb je de uitnodiging hiervan ontvangen.
Naast deze bijeenkomsten heeft in de zomer van 2024 de online participatie open gestaan.
Op 5 september was er een bijeenkomst voor alle geïnteresseerden. Hierop zijn alle verschillende schetsontwerpen per tracé deel gepresenteerd en is input opgehaald om tot één schetsontwerp te komen.
Blijf op de hoogte
Wil jij ook op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rondom de HOV4? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Je kunt je op elk moment weer uitschrijven.
Financiële bijdrage voor HOV4
In het Bestuurlijk Overleg Meerjarenplanning Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO MIRT) van 9 november 2022, hebben het Rijk, de provincie en de gemeente Eindhoven afspraken gemaakt over het verbeteren van de bereikbaarheid en het versnellen van de woningbouw in regio Brainport Eindhoven. Rijk en regio reserveren voor de HOV4 respectievelijk € 132 miljoen en € 138 miljoen.
De brief (en bijlage) die ons college van burgemeester en wethouders hierover aan de gemeenteraad heeft gestuurd, kun je nalezen in ons Raadsinformatiesysteem:
De brief die het kabinet over deze besluitvorming aan de Tweede Kamer heeft gestuurd vind je op de website van de Tweede Kamer:
Waar vind ik meer informatie?
-
Participatieverslagen schetsontwerpen HOV4 (juni tot en met oktober 2024)
De beantwoording van vragen/opmerkingen volgt begin december.
-
Besluitvorming
Onderzoeken
-
Verslagen tracékeuze-bijeenkomsten (april/maart 2024)
-
Informatiebrieven
-
Verslagen bijeenkomsten 2022-2023
-
Presentatie HOV4 (10-10-22) (15.87 MB)
-
Bijeenkomst HOV4 (16 januari 2023) (3.8 MB)
-
Input vanuit de omgeving HOV4 (96.17 KB)
-
Heb je vragen of opmerkingen mail dan gerust naar hov4@eindhoven.nl.