Op 24 april presenteren we het voorkeursontwerp voor de Meerveldhovenseweg en Karel de Grotelaan rondom het Kastelenplein. Ook het voorkeursontwerp voor de aansluiting op de A2/N2 en de verbinding met Veldhoven lichten we dan toe. Vanaf 25 april kun je deze voorkeursontwerpen ook op deze pagina bekijken en reageren.
HOV4 werksessies
In 2025 werken we de gekozen voorkeursvariant per deeltracé verder uit. We gaan van het huidige schetsontwerp naar een definitief ontwerp. In HOV4 werksessies gaan we in groepen van maximaal 25 personen dieper in op het ontwerp. Ons doel is om een gevarieerde, representatieve groep deelnemers te hebben. Hiervoor gebruiken we de demografische gegevens van de buurt. Vanuit de ontvangen aanmeldingen (tijdens en na de bijeenkomsten) maken we een selectie en informeren we de aangemelde geïnteresseerden.
Voor de voorkeursvarianten voor de Meerveldhovenseweg en Karel de Grotelaan rondom het Kastelenplein en voor de aansluiting op de A2/N2 en de verbinding met Veldhoven kun je je vanaf vrijdag 25 april nog aanmelden voor een werksessie via deze site, of tijdens de bijeenkomst op 24 april.
Karel de Grotelaan - kruising met de Ring
Beschrijving voorkeursvariant
In de nieuwe situatie is er geen rotonde meer, maar gaat de Ring met 1 rijstrook per richting onder de Karel de Grotelaan door, net zoals bij de nieuwe situatie bij de Montgomerylaan. Daardoor ontstaat er ruimte voor een busbaan. Hoe de tunnel eruit komt te zien, gaan we nog verder uitwerken.

De busbaan komt aan de noordzijde. Fietsers en wandelaars ervaren zo een betere doorstroming en hiermee is het kruispunt rustiger en veiliger. Tevens wordt er groen toegevoegd aan beide zijdes.
Video Karel de Grotelaan - kruising met de Ring
Karel de Grotelaan buiten de Ring
Beschrijving voorkeursvariant
In de nieuwe situatie komt er een busbaan aan de noordzijde. En er komt één rijstrook per richting voor de auto, de andere twee autostroken veranderen we in busbanen.
De stoep wordt iets smaller. Hierdoor komt er meer ruimte voor groen in het midden van de weg. Om het ontwerp te laten passen, moeten we bij de nieuwe kruispunten een aantal bomen kappen. Waar mogelijk planten we direct nieuwe bomen.

Er komen bushaltes bij de kruising met de Grieglaan/Brucknerplein en de Glinkastraat/Donizettistraat. De kruising met de Tinelstraat, Blaarthemseweg en Karel de Grotelaan wordt eenvoudiger en verkeersveiliger door de Blaarthemseweg af te sluiten.
-
Karel de Grotelaan buiten de Ring blad 1 (501.14 KB)
-
Karel de Grotelaan buiten de Ring blad 2 (574.33 KB)
-
Karel de Grotelaan buiten de Ring blad 3 (1.01 MB)
Video Karel de Grotelaan - buiten de Ring
Aftakking naar de High Tech Campus
Beschrijving voorkeursvariant
Vanaf de Karel de Grotelaan maken we via de Roffart een aftakking van de HOV4 richting de High Tech Campus (HTC). De bus rijdt het eerste deel van de Roffart op een aparte busbaan. Net na de kruising met de Ehrenstein sluit de busbaan aan op de huidige weg en rijdt de bus mee met het autoverkeer over de Roffart en de Hanevoetbrug. Na de Hanevoetbrug slaat de bus af op de aftakking van de Locatellistraat.
Ter hoogte van de Dommel komt een nieuwe brug voor de bus. De brug ontwerpen we natuurinclusief, zodat we de ecologie zo min mogelijk aantasten. Hoe de brug voor de bus eruit komt te zien, wordt later bepaald. Er blijven zoveel mogelijk bomen behouden.

Ter hoogte van Yuverta komt een vrijliggend fietspad. De parkeerplekken worden bereikbaar via een ventweg die voor tennisvereniging Volley langsloopt. De bus rijdt over één baan in twee richtingen. Direct na de aftakking en voor de Dommelbrug wordt de bus doorgelaten via een verkeerslicht, zodat er steeds maar één bus op de route rijdt (vier tot zes bussen per uur).
Video aftakking naar de High Tech Campus
Vonderweg
De voorkeursvariant toont vooralsnog een voorbeeld hoe de Vonderweg kan worden. In het vervolgproces werken we dit verder uit en bekijken we de mogelijkheden voor een plein voor het Philips Stadion. Voor dit tracédeel is nog geen video. Deze wordt later gemaakt, zodra de mogelijkheden voor een plein voor het Philips Stadion onderzocht zijn.
Uitgangspunt varianten Vonderweg
- Mauritsstraat éénrichtingsweg richting Vonderweg voor auto’s.
- Vrijliggende busbaan in twee richtingen.
Beschrijving voorkeursvariant
In de technische tekening hieronder zie je een voorbeeld hoe de Vonderweg kan worden. In het vervolgproces werken we dit verder uit en bekijken we de mogelijkheden voor een plein voor het Philips Stadion. Ook is er nog de mogelijkheid dat hier autoverkeer komt. Dit is afhankelijk van het Verkeerscirculatieplan (VCP).
Video Vonderweg
Mauritsstraat
Uitgangspunten varianten Mauritsstraat
- Mauritsstraat éénrichtingsweg richting Vonderweg voor auto’s.
- Bus/auto gecombineerd richting Vonderweg.
- Vrije busbaan richting Mecklenburgstraat.
- Op dit moment heeft de Mauritsstraat 18 parkeerplekken.

Beschrijving voorkeursvariant
In het nieuwe ontwerp wisselen we een strook van groen af met parkeerplekken. In totaal is er ruimte voor 13 auto's om te parkeren. Aan de centrumzijde wordt een fietspad in twee richtingen ingepast.
Er komt 1 rijstrook voor alle verkeer richting de Vonderweg. De andere kant op, richting de Mecklenburgstraat, komt een vrijliggende busbaan. Nader uit te werken zijn de oversteekbewegingen van het Vonderkwartier richting de Bergen, vooral ter hoogte van de Julianastraat en de Anna van Egmondstraat.
Video Mauritsstraat
Mecklenburgstraat
Uitgangspunten Mecklenburgstraat
- Bus/auto gecombineerd richting Karel de Grotelaan.
- Vrije busbaan richting kruising Mauritsstraat met Mecklenburgstraat.
- Op dit moment heeft de Mecklenburgstraat 48 parkeerplekken.

Beschrijving voorkeursvariant
In de nieuwe situatie komt er aan één zijde een vrijliggend fietspad in twee richtingen. Er komt één rijstrook voor alle verkeer stad uitwaarts. De andere kant op, stad inwaarts, wordt een vrijliggende busbaan.
Parkeren kun je aan één kant, met ruimte voor groen. Er zijn in de nieuwe situatie 29 parkeerplekken. Deze variant voorziet in groen. Aan één zijde kunnen bestaande bomen grotendeels behouden blijven en is er ruimte om groen te planten aan beide zijden van de weg. Parkeerplaatsen aan de noordzijde komen net als nu tussen de (bestaande) bomen.
Video Mecklenburgstraat
Karel de Grotelaan - binnen de Ring
-
Uitgangspunt Karel de Grotelaan - binnen de Ring
- 30 km/h wordt ingevoerd
Beschrijving voorkeursvariant
De busbaan komt aan de noordzijde. De busbaan aan de noordzijde heeft de voorkeur, omdat deze logisch aansluit op de noordligging van de busbaan op de Karel de Grotelaan buiten de Ring. In het Masterplan Mobiliteit staat dat we de snelheid willen verlagen. Doordat we de snelheid verlagen naar 30km/uur, is parkeren langs de rijbaan mogelijk.
-
Er is gekozen voor een vrijliggend fietspad in twee richtingen, omdat uit de participatie bleek dat dit veiliger voelt dan een fietsstraat waar ook auto 's overheen mogen rijden. De keerlus zorgt voor een optimaal bereik van de wijk en het verminderen van sluipverkeer, waardoor de noordelijk gelegen wijken goed bereikbaar blijven.