Vanaf 25 maart presenteren we op deze pagina ook de voorkeursvarianten voor de tracédelen Karel de Grote buiten de Ring en de aftakking naar de High Tech Campus. Voor het tracédeel Kastelenplein volgt in april een bijeenkomst (samen met de presentatie van het eerste schetsontwerp voor de herontwikkeling van het Kastelenplein). We plaatsen de voorkeursvariant dan ook op deze pagina.
HOV4 werksessies
In 2025 werken we de gekozen voorkeursvariant per deeltracé verder uit. We gaan van het huidige schetsontwerp naar een definitief ontwerp. In HOV4 werksessies gaan we in groepen van maximaal 25 personen dieper in op het ontwerp. Ons doel is om een gevarieerde, representatieve groep deelnemers te hebben. Hiervoor gebruiken we de demografische gegevens van de buurt. Vanuit de ontvangen aanmeldingen (tijdens en na de bijeenkomst van 3 februari) maken we een selectie en informeren we de aangemelde geïnteresseerden.
Ook voor de tracédelen Karel de Grote buiten de Ring, aftakking naar de High Tech Campus en Kastelenplein organiseren we werksessies. Hiervoor kun je je tijdens en na de bijeenkomsten via een (online) vragenlijst aanmelden.
Vonderweg
De voorkeursvariant toont vooralsnog een voorbeeld hoe de Vonderweg kan worden. In het vervolgproces werken we dit verder uit en bekijken we de mogelijkheden voor een plein voor het Philips Stadion. Voor dit tracédeel is nog geen video. Deze wordt later gemaakt, zodra de mogelijkheden voor een plein voor het Philips Stadion onderzocht zijn.
Uitgangspunt varianten Vonderweg
- Mauritsstraat éénrichtingsweg richting Vonderweg voor auto’s.
- Vrijliggende busbaan in twee richtingen.
Beschrijving voorkeursvariant
In de technische tekening hieronder zie je een voorbeeld hoe de Vonderweg kan worden. In het vervolgproces werken we dit verder uit en bekijken we de mogelijkheden voor een plein voor het Philips Stadion. Ook is er nog de mogelijkheid dat hier autoverkeer komt. Dit is afhankelijk van het Verkeerscirculatieplan (VCP).
Mauritsstraat
Uitgangspunten varianten Mauritsstraat
- Mauritsstraat éénrichtingsweg richting Vonderweg voor auto’s.
- Bus/auto gecombineerd richting Vonderweg.
- Vrije busbaan richting Mecklenburgstraat.
- Op dit moment heeft de Mauritsstraat 18 parkeerplekken.

Beschrijving voorkeursvariant
In het nieuwe ontwerp wisselen we een strook van groen af met parkeerplekken. In totaal is er ruimte voor 13 auto's om te parkeren. Aan de centrumzijde wordt een fietspad in twee richtingen ingepast.
Er komt 1 rijstrook voor alle verkeer richting de Vonderweg. De andere kant op, richting de Mecklenburgstraat, komt een vrijliggende busbaan. Nader uit te werken zijn de oversteekbewegingen van het Vonderkwartier richting de Bergen, vooral ter hoogte van de Julianastraat en de Anna van Egmondstraat.
Video Mauritsstraat
Mecklenburgstraat
Uitgangspunten Mecklenburgstraat
- Bus/auto gecombineerd richting Karel de Grotelaan.
- Vrije busbaan richting kruising Mauritsstraat met Mecklenburgstraat.
- Op dit moment heeft de Mecklenburgstraat 48 parkeerplekken.

Beschrijving voorkeursvariant
In de nieuwe situatie komt er aan één zijde een vrijliggend fietspad in twee richtingen. Er komt één rijstrook voor alle verkeer stad uitwaarts. De andere kant op, stad inwaarts, wordt een vrijliggende busbaan.
Parkeren kun je aan één kant, met ruimte voor groen. Er zijn in de nieuwe situatie 29 parkeerplekken. Deze variant voorziet in groen. Aan één zijde kunnen bestaande bomen grotendeels behouden blijven en is er ruimte om groen te planten aan beide zijden van de weg. Parkeerplaatsen aan de noordzijde komen net als nu tussen de (bestaande) bomen.
Video Mecklenburgstraat
Karel de Grotelaan - binnen de Ring
-
Uitgangspunt Karel de Grotelaan - binnen de Ring
- 30 km/h wordt ingevoerd
Beschrijving voorkeursvariant
De busbaan komt aan de noordzijde. De busbaan aan de noordzijde heeft de voorkeur, omdat deze logisch aansluit op de noordligging van de busbaan op de Karel de Grotelaan buiten de Ring. In het Masterplan Mobiliteit staat dat we de snelheid willen verlagen. Doordat we de snelheid verlagen naar 30km/uur, is parkeren langs de rijbaan mogelijk.
-
Er is gekozen voor een vrijliggend fietspad in twee richtingen, omdat uit de participatie bleek dat dit veiliger voelt dan een fietsstraat waar ook auto 's overheen mogen rijden. De keerlus zorgt voor een optimaal bereik van de wijk en het verminderen van sluipverkeer, waardoor de noordelijk gelegen wijken goed bereikbaar blijven.
Video Karel de Grotelaan - binnen de Ring
Karel de Grotelaan - kruising met de Ring
Beschrijving voorkeursvariant
In de nieuwe situatie is er geen rotonde meer, maar gaat de Ring met 1 rijstrook per richting onder de Karel de Grotelaan door, net zoals bij de nieuwe situatie bij de Montgomerylaan. Daardoor ontstaat er ruimte voor een busbaan. Hoe de tunnel eruit komt te zien, gaan we nog verder uitwerken.

De busbaan komt aan de noordzijde. Fietsers en wandelaars ervaren zo een betere doorstroming en hiermee is het kruispunt rustiger en veiliger. Tevens wordt er groen toegevoegd aan beide zijdes.