Welke woonruimte kan ik verhuren met een leegstandvergunning?
Met een leegstandsvergunning kun je de volgende woonruimte tijdelijk verhuren:
- Woonruimte in een gebouw voor groepsgewijze huisvesting, verzorging of verpleging, logiesverschaffing, administratie en/of onderwijs dat in afwachting is van een andere bestemming;
- Woonruimte in een voor de verkoop bestemde woning, die:
- Nog nooit bewoond is geweest (nieuwbouwwoning);
- In de twaalf maanden voordat de woning leeg kwam te staan door de eigenaar geheel of grotendeels bewoond is geweest (of, wanneer de woning minder dan een jaar geleden is opgeleverd, sindsdien door de eigenaar bewoond is geweest);
- In de tien jaar voordat de woning leeg kwam te staan slechts drie jaar (geheel of gedeeltelijk) verhuurd is geweest.
- Woonruimte in een voor sloop of renovatie bestemde huurwoning;
- Woonruimte in een voor de verkoop bestemde huurwoning
Een leegstandvergunning krijg je alleen als:
- De eigenaar of een door de eigenaar gemachtigde (rechts)persoon de vergunning aanvraagt;
- De aanvraag valt binnen de categorieën woonruimte zoals hierboven vermeld;
- De woonruimte leeg staat. Dit betekent dat volgens de Basisregistratie Personen (BRP) niemand staat ingeschreven op het adres.
Welke gegevens heb ik nodig voor een aanvraag of verlenging?
Aanvragen nieuwe leegstandvergunning
- een volledig ingevuld aanvraagformulier;
- een kopie van je legitimatiebewijs;
- een schriftelijk bewijs dat je huis te koop staat en voldoende vindbaar is voor geïnteresseerden.
Verlengen bestaande leegstandvergunning
- het zaaknummer van je eerdere aanvraag;
- het verhuurde adres;
- je huidige adres- en contactgegevens;
- een kopie van je legitimatiebewijs;
- je handtekening.
Hoe vraag ik een vergunning aan of verleng ik die?
Aanvragen nieuwe leegstandvergunning
- ga naar het landelijke formulier op de site van de Rijksoverheid;
- vul het in, print het uit en onderteken het;
- stuur het op naar e-mailadres omgevingsloket@eindhoven.nl of naar Gemeente Eindhoven, sector Ruimtelijke Expertise, postbus 90151, 5600 RB Eindhoven.
Verlengen bestaande leegstandvergunning
Stuur een e-mail naar omgevingsloket@eindhoven.nl of een brief naar Gemeente Eindhoven, sector Ruimtelijke Expertise, postbus 90151, 5600 RB Eindhoven.
Hoe lang duurt het voor ik een beslissing krijg?
Je krijgt binnen 2 weken bericht per post.
Wat betaal ik voor een aanvraag?
Een aanvraag voor een leegstandvergunning kost € 122,00.
Een aanvraag kost altijd geld. Ook als je geen vergunning krijgt, of als je je aanvraag zelf intrekt.
Meer informatie vind je in de Legesverordening vergunningen 2024.
Hoe ontvang ik een beslissing?
Je ontvangt het besluit via de mail.
Ik krijg geen vergunning. Wat nu?
Als je geen vergunning krijgt, mag je jouw plannen niet uitvoeren. Heb je geen vergunning gekregen en ben je het daar niet mee eens? Dan kun je bezwaar maken.