Hoe kan ik geheimhouding aanvragen of opheffen?
Online
Je kunt zelf online de geheimhouding aanvragen of opheffen. Ga naar het online formulier Geheimhouding persoonsgegevens. Log in met DigiD en vul de gegevens op het scherm in.
Persoonlijk of schriftelijk
Verder kun je het verzoek persoonlijk of schriftelijk doorgeven. Print daarvoor onderstaand formulier en vul het in.
- Persoonlijk: lever het formulier in bij de balie van het Inwonersplein. Breng een geldig identiteitsbewijs mee.
- Schriftelijk: stuur het formulier op, samen met een kopie van je geldige identiteitsbewijs, naar het adres dat op het formulier vermeld staat.
-
Formulier Geheimhouding persoonsgegevens (625.28 KB)
Verwerking
Geef je de wijziging online of aan de balie door, dan wordt deze meteen verwerkt. Geef je de wijziging schriftelijk door, dan duurt de verwerking maximaal 3 werkdagen.
Moet ik vertellen waarom ik geheimhouding aanvraag?
Nee, je hoeft niet te vertellen waarom je geheimhouding aanvraagt.
Kan ik voor mijn kinderen geheimhouding aanvragen?
Ja, je kunt voor je minderjarige kinderen (tot 18 jaar) geheimhouding aanvragen. Een meerderjarig kind (vanaf 18 jaar) moet zelf geheimhouding aanvragen.
Wat gebeurt er als ik verhuis?
Als je verhuist binnen Eindhoven of naar een andere gemeente dan blijft de geheimhouding van je gegevens gewoon bestaan. Je hoeft dus niet opnieuw een verzoek te doen.
Welke gegevens staan er in de BRP en hoe kan ik ze inzien?
In de Basisregistratie Personen (BRP) staan gegevens zoals je voornamen, achternaam, geslacht en Burgerservicenummer (BSN). Ook staan er gegevens in over je burgerlijke staat, je ouders, kind(eren), kiesrecht en reisdocument. In de BRP staan geen gegevens over je geloof of levensovertuiging. In de brochure Basisregistratie Personen van de Rijksoverheid lees je welke gegevens in de BRP geregistreerd staan en waarvoor ze worden gebruikt.
Je kunt je gegevens inzien via MijnOverheid (inloggen met DigiD). Wil je zien met welke organisatie jouw gegevens worden gedeeld? Ga naar het onderdeel ‘Identiteit’ en dan naar het onderdeel ‘Gedeelde persoonsgegevens’. Je kunt je gegevens ook persoonlijk inzien aan de balie van het Inwonersplein. Maak hiervoor een afspraak door een e-mail te sturen naar burgerzaken@eindhoven.nl.
Aan welke organisatie worden mijn gegevens doorgegeven?
Kijk op rijksoverheid.nl om te zien aan welke organisaties je gegevens worden doorgegeven.
Als ik geheimhouding aanvraag, krijgt dan niemand mijn gegevens?
Jawel. Er zijn organisaties zoals de Belastingdienst en Pensioenfondsen die voor de uitvoering van hun wettelijke taak niet zonder jouw gegevens kunnen. Deze organisaties krijgen je gegevens, ook al heb je geheimhouding aangevraagd.
Onderstaande organisaties krijgen jouw gegevens NIET als je geheimhouding aanvraagt:
- organisaties die gezondheidszorg verlenen aan patiënten in een instelling;
- organisaties die gerechtelijke werkzaamheden uitvoeren zoals een curator of advocaat;
- organisaties waaraan een gemeente persoonsgegevens zou willen geven op basis van een gemeentelijke verordening. Bijvoorbeeld een sportvereniging of een goed doel zoals het Rode Kruis;
- de Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (SILA). SILA verwerkt gegevens van mensen, die zich als lid van een kerkgenootschap hebben laten registreren. Wil je jouw registratie bij SILA beëindigen? Kijk dan op sila.nl.
Kan ik inzien aan wie mijn gegevens zijn verstrekt?
Ja, dat kan.
Je kunt bij de gemeente een overzicht opvragen met het formulier Inzageverzoek verstrekking gegevens BRP | Eindhoven (inloggen met DigiD). Na ontvangst van je aanvraag krijg je het overzicht binnen enkele weken per aangetekende post kosteloos toegestuurd.
Heb je geen DigiD? Stuur in dat geval een e-mail naar privacy.pc@eindhoven.nl. We nemen dan contact met je op voor het maken van een persoonlijke afspraak op het Inwonersplein. Tijdens deze afspraak krijg je het overzicht kosteloos overhandigd. Let op: je krijgt het overzicht pas nadat we je identiteit hebben vastgesteld. Neem dus altijd een geldig identiteitsbewijs mee naar de afspraak.