Wat is het verschil tussen garantstelling en logiesverstrekking?
Garantstelling
Met deze verklaring zeg je dat je financieel garant staat voor eventuele kosten en schulden die je niet-Europese bezoeker tijdens zijn of haar bezoek aan Nederland maakt.
Particuliere logiesverstrekking
Hiermee geef je aan dat je tijdelijk onderdak (logies) verleent aan een niet-Europese gast.
Wat heb ik nodig bij een garantstelling of logiesverstrekking?
- Het ingevulde aanvraagformulier. Download het formulier direct via ind.nl.
- Een geldig legitimatiebewijs.
- De handtekening van degene(n) die garant staat of staan.
- Gelegaliseerde handtekening.
Gelegaliseerde handtekening
Voor een bewijs van logiesverstrekking heb je 1 gelegaliseerde handtekening nodig, voor het bewijs van garantstelling is bij huwelijk of geregistreerd partnerschap van elke partner een gelegaliseerde handtekening nodig. Lees meer over het legaliseren van je handtekening.
Wat kost een Bewijs van garantstelling of logiesverstrekking?
Je betaalt alleen de kosten voor het legaliseren van je handtekening. Dit kost € 13,50 per handtekening. Zie het kopje 'Wat heb ik nodig bij een garantstelling of logiesverstrekking?'. Meer over het legaliseren van je handtekening lees je op de pagina legaliseren van je handtekening.
Wat moet ik nog meer weten als ik iemand naar Nederland wil laten komen?
Op de website van de immigratie- en naturalisatiedienst, vind je meer informatie over alle regels en bepalingen. Het telefoonnummer van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) is 0900-1234561.