Voor wie is er hulp?
Als je slachtoffer bent van de toeslagenaffaire kun je hulp krijgen. Het gaat om ouders, hun (ex)toeslagpartners en de kinderen zelf. Naast een bedrag ter compensatie vanuit de rijksoverheid staat de gemeente klaar om je te helpen.
Erkende ouders en hun (ex)toeslagpartners vinden hieronder waar zij terechtkunnen. Kinderen die slachtoffer zijn van de toeslagenaffaire vinden informatie op de pagina Kindregeling toeslagenaffaire.
Ben je nog niet erkend als slachtoffer? Ga dan naar:
- Ouders en toeslagpartners Contact | Toeslagen Herstel
- Was je ten tijde van de onterecht gestopte kinderopvangtoeslag, toeslagpartner van degene op wiens naam de kindertoeslag aangevraagd was en zijn jullie niet meer bij elkaar? Kijk dan op Ex-toeslagpartnerregeling | Toeslagen Herstel
Hoe krijg je hulp?
De gemeente neemt contact op met je op als je je gemeld hebt bij de belastingdienst in verband met de toeslagenaffaire. Samen bekijken we wat wij en WIJeindhoven voor je kunnen betekenen.
Heb je op dit moment vragen of heb je hulp nodig? Neem dan contact op met WIJeindhoven of met de gemeente via toeslagenaffaire@eindhoven.nl. Dat kan ook als je je nog niet hebt gemeld bij de belastingdienst. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Heb je eerder aangegeven dat je geen hulp nodig hebt? Dan mogen wij je niet meer benaderen. We moeten je gegevens vanwege privacy verwijderen. Wil je later toch onze hulp? Geen probleem. Je kunt dan zelf contact opnemen. We helpen je graag.
Welke hulp kun je krijgen?
Zodra de gemeente melding krijgt dat je mogelijk gedupeerd bent door de toeslagenaffaire, pauzeren we je schulden bij de gemeente (als je die hebt).
De belastingdienst informeert de gemeente als je definitief gedupeerd bent. De gemeente informeert jou welke schulden we kwijtschelden. Die hoef je niet meer terug te betalen. Verder brengen we je in contact met WIJeindhoven als je dat wilt.
WIJeindhoven kan helpen met:
- Contact met de Belastingdienst over jouw situatie
- Ondersteuning van je kinderen, je gezin of jezelf, als het minder goed gaat.
- Gezondheidsproblemen, bijvoorbeeld door langdurige stress.
- Het ondersteunen bij een dreigende huisuitzetting
- Het op orde brengen van de (financiële) administratie.
- Het in beeld brengen en aanpakken van schulden.
- Het zoeken van werk of een andere dagbesteding.
Hoe gaat de gemeente om met mijn gegevens?
Heb je je gemeld bij de Belastingdienst? Dan krijgt de gemeente je contactgegevens. Wij krijgen alleen informatie die we nodig hebben om je te bereiken, zoals een telefoonnummer of adres. We gebruiken deze gegevens alleen om contact op te nemen. Dat mag van de wet. Meer informatie vind je op herstel.toeslagen.nl.
Wat gebeurt er met mijn openstaande schulden bij de gemeente?
Zodra de gemeente melding krijgt dat je mogelijk gedupeerd bent door de toeslagenaffaire, pauzeren we de aflossing van je schulden bij de gemeente (als je die hebt).
De belastingdienst informeert de gemeente als je definitief gedupeerd bent. De gemeente informeert je welke schulden we kwijtschelden. Die hoef je niet meer terug te betalen. Verder brengen we je in contact met WIJeindhoven als je dat wilt.
Kan de gemeente hulp bieden bij het verzamelen en indienen van private schulden?
Heeft de belastingdienst je aangemerkt als gedupeerde van de toeslagenaffaire en eindigt je moratorium (pauzeknop voor schulden)? Dan krijg je een brief van de belastingdienst over je private schulden. Private schulden zijn schulden bij organisaties die geen overheid zijn. Dit zijn bijvoorbeeld schulden bij een postorderbedrijf als Bol.com, een niet betaalde tandartsrekening of een huurachterstand. Meer informatie vind je op herstel.toeslagen.nl.
Je kunt je private schulden en achterstallige betalingen, indienen bij het online loket private schulden van de Sociale Banken Nederland (SBN). Doe dit ruim voor het moratorium eindigt. Zo voorkom je dat schuldeisers opnieuw je openstaande schulden gaan invorderen.
Op de website van de SBN vind je informatie over wat je nu al kunt doen en hoe je hulp kunt krijgen bij het doorgeven van private schulden en achterstallige betalingen. Je kunt hierbij ook hulp krijgen van WIJeindhoven. Heb je nog geen contactpersoon bij WIJeindhoven? Kijk dan op de website van WIJeindhoven.
Heb je eerder aangegeven dat je geen hulp nodig hebt? Dat maakt niets uit, je kunt altijd contact opnemen met WIJeindhoven of met de gemeente via toeslagenaffaire@eindhoven.nl.
Waarvoor moet ik bij de Belastingdienst zijn?
Denk je dat je gedupeerd bent door de toeslagenaffaire? Meld je dan aan bij de Belastingdienst via herstel.toeslagen.nl. Alleen de belastingdienst kan bepalen of je gedupeerd bent. Als er dringende -financiële- problemen zijn, denken zij ook mee over mogelijke noodoplossingen. Het kabinet heeft besloten dat alle gedupeerde ouders een vergoeding krijgen van € 30.000.
Meer informatie daarover lees je op de pagina van de Belastingdienst over Catshuisregeling kinderopvangtoeslag. Ook werkt de belastingdienst aan betrouwbare juridische hulp. Heb je hulp nodig bij de contacten met de Belastingdienst? Dan kan WIJeindhoven helpen.
Hoe zit het met geld of middelen vanuit de Spuk?
Soms melden ouders of kinderen zich bij de gemeente omdat ze hebben gehoord dat ze recht hebben op geld of middelen vanuit de Spuk. Dat klopt echter niet. Je kunt aan de Spuk geen rechten ontlenen, of een beroep doen op geld of middelen via de Spuk. Gedupeerde ouders en kinderen hebben recht op brede ondersteuning (hulp) door de gemeente. Die hulp is altijd op maat en de afspraken tussen ouders en de gemeente worden door WIJeindhoven vastgelegd in een plan van aanpak. Daarin staat wat jij nodig hebt om een nieuwe start te maken. De Spuk speelt geen rol bij het bepalen van soort die hulp die jij nodig hebt. Om de doelen uit het plan van aanpak te halen, kán de gemeende ondersteunende spullen of middelen verstrekken. Maar dat hoeft niet. Soms is andere hulp meer passend.
Het geld dat je vanuit UHT hebt gehad als compensatie of als schadebedrag, speelt nooit een rol bij het bepalen van welke hulp je nodig hebt voor een nieuwe start.
Wat houdt brede ondersteuning door de gemeente precies in?
Als je als ouder of kind getroffen bent door de problemen met de kinderopvangtoeslag, dan kun je via de gemeente hulp krijgen. Brede ondersteuning heet dat. Die hulp is er voor jou en je gezin op het gebied van: zorg, gezin, werk, financiën en wonen. Welke hulp jij nodig hebt, bepalen we samen. Dat doet een medewerker van WIJeindhoven namens de gemeente in een gesprek. Samen bepalen jullie wat jij nodig hebt. Dat kan bijvoorbeeld zijn:
- Uitleg over zaken die je ingewikkeld vindt. Of hulp bij zaken waar je heel erg tegenop ziet. Bijvoorbeeld zaken op een rijtje zetten en overzicht over je geld en geldzaken krijgen.
- Het kan ook zijn dat je je ergens zorgen over maakt en je graag wilt dat iemand met je meedenkt. En je de weg wijst naar de juiste hulp. Hulp om je thuissituatie te verbeteren, om werk te vinden, of bij gezondheidsproblemen. De hulp kan voor jou zijn, voor je kinderen of voor het hele gezin.
- Heb je specialistische hulp nodig, zoals van een psycholoog? Dan is het goed om ook dat te bespreken met de medewerker van WIJeindhoven.
- Soms heb je ook hulp in of rond het huis nodig. Zoals onderhoud dat je eerder niet kon doen door je problemen met de kinderopvangtoeslag. Ook dat kan je met de medewerker bespreken. Samen kijken jullie wat in jouw geval passende hulp is.
Plan van aanpak
De medewerker van WIJeindhoven houdt ook overzicht over de hulp aan jou en je gezin, en houdt contact met je om te bespreken of alles goed loopt. Ook stellen jullie samen een plan van aanpak op. Hierin staan alle afspraken over de hulp die je krijgt. Je krijgt dit plan ook mee naar huis. Zo kun je nog eens rustig alle afspraken nalezen. Heb je vragen? Dan kun je ook die altijd aan de medewerker van WIJeindhoven stellen.