Naar het Omgevingsloket
Wat is het Omgevingsloket?
Via het Omgevingsloket kun je:
- zien of er een vergunning nodig is voor je (bouw)project en welke dat is
- zien of je een melding moet doen
- direct je vergunningen aanvragen en meldingen indienen
- op een kaart per locatie zien welke regels en beleid er geldt
- zien welke regels voor de geplande werkzaamheden gelden
- een overleg met de gemeente aanvragen
- bij het aanvragen van een vergunning aangeven hoe je participatie hebt toegepast en wat het resultaat was
- in een overzicht zien welke meldingen en aanvragen je hebt gedaan
Het Omgevingsloket is gestart op 1 januari 2024. Het Omgevingsloket vervangt:
het Omgevingsloket online (OLO), het Activiteitenbesluit Internet Module (AIM), de site Ruimtelijkeplannen.nl en het Meldpunt bodemkwaliteit. Het Omgevingsloket is een landelijk loket, het is gemaakt door de rijksoverheid.
Uit welke onderdelen bestaat het Omgevingsloket?
- Vergunningcheck:
- Controleer hier of je een vergunning nodig hebt voor je plannen. Dit is handig voor inwoners en bedrijven die vaak aanvragen doen. Je kunt ook de gemeente mailen om te vragen of een vergunning nodig is. Als dat het geval is, kun je direct een aanvraag indienen.
- Aanvragen:
- Maak hier digitaal een aanvraag of melding en voeg eventuele tekeningen toe. Log in met je DigiD of eHerkenning. Hoe meer vragen je beantwoordt, hoe soepeler het proces verloopt. Let op: een vergunning aanvragen kost geld.
- Regels op de kaart:
- Ontdek hier welke regels gelden voor jouw gebied of locatie. Vul je adres in of zoek op de kaart.
- Maatregelen op maat:
- Vind hier informatie over welke maatregelen je moet nemen om aan de regels te voldoen.
- Mijn Omgevingsloket:
- Bekijk hier een overzicht van jouw (concept) verzoek, meldingen en informatieplichten.
Je ontvangt berichten via e-mail, als je je e-mailadres hebt opgegeven. Anders krijg je de berichten via de post. Als particulier ontvangt je de berichten ook in je Berichtenbox.
Meer informatie en contact
Heb je hulp nodig bij het doen van de vergunningencheck, het opstellen van een aanvraag of melding, of wil je een storing melden? Je kunt met praktische en inhoudelijke vragen terecht bij: vergunningen@eindhoven.nl
Daarnaast kun je terecht in het Helpcentrum in het Omgevingsloket.
Heb je hulp nodig bij het aanvragen van een vergunning, of heeft u geen DigiD of eHerkenning? Maak dan een afspraak bij de gemeente via vergunningen@eindhoven.nl Een medewerker helpt je dan met je aanvraag.
Voor de initiatiefnemer die niet met de digitale diensten van de gemeente uit de voeten kan, is het ook mogelijk om een papieren vergunningaanvraag of melding in te dienen. Kijk voor de mogelijkheden op Aanvraag of melding op papier indienen onder de Omgevingswet | Informatiepunt Leefomgeving (iplo.nl)