Wat is een doorfietsroute?
Via een doorfietsroute ga je vanuit jouw buurt veilig en comfortabel via een aantrekkelijke route naar het station, centrum, werk en voorzieningen, zoals winkels. Je hebt als fietser zoveel mogelijk voorrang en je rijdt op vlak asfalt. Omdat je weinig hinder hebt van ander verkeer, kun je zoveel mogelijk doorfietsen. Hierdoor kom je makkelijker, veiliger en sneller op je bestemming.
Bij de aanleg van de doorfietsroutes bekijkt de gemeente samen met de omwonenden welke wensen er spelen die we tegelijk met de aanleg van de fietsroute kunnen aanpakken. Denk bijvoorbeeld aan het aanleggen van groen of het oplossen van onveilige situaties.
De doorfietsroute is een onderdeel van een netwerk aan snelfietsroutes in de provincie Brabant. Zij verbinden steden en dorpen, werklocaties en recreatievoorzieningen met elkaar. Kijk voor meer informatie op de website van de provincie Brabant.
Wat levert de doorfietsroute Eindhoven-Helmond op?
Als je nu fietst van Eindhoven Station naar Helmond Station, ga je via Nuenen of Geldrop. Je moet dus omfietsen. De doorfietsroute volgt een kortere route -langs het spoor- waardoor je rit circa vier kilometer korter is. Daardoor wordt fietsen aantrekkelijker, ook omdat de hele route zo is ingericht dat je gemakkelijk doorfietst.
Maar ook als je maar een deel van de route fietst, bijvoorbeeld op weg naar school, werk of voorzieningen, profiteer je van de doorfietsroute. Door het materiaal, inrichting en voorrangregels, fiets je snel, veilig en comfortabel.
Waarom een doorfietsroute Eindhoven-Helmond?
De doorfietsroute verbetert de bereikbaarheid van Eindhoven en Helmond en de tussenliggende plekken en zorgt voor meer verkeersveiligheid voor de fietser. Het motiveert om deze plekken te bezoeken op de fiets, een gezonde en duurzame manier van vervoer is die we graag willen stimuleren.
De hele doorfietsroute wordt gerealiseerd samen met de provincie Noord-Brabant, Landgoed Gulbergen en de gemeenten Nuenen, Helmond en Geldrop-Mierlo.
Hoe gaat de fietsroute eruit zien?
De doorfietsroute volgt de volgende route die hieronder staat aangegeven. Sommige delen van de route zijn nieuw. Op ander delen past de gemeente de bestaande wegen of fietspaden aan. Per onderdeel staat hieronder wat de plannen zijn.
Parallelweg Professor Doctor Dorgelolaan
Tussen Station Eindhoven Centraal en de parallelweg aan de Professor Doctor Dorgelolaan ligt al een fietspad voor tweerichtingsverkeer. Dat blijft zo. De parallelweg is inmiddels ingericht als fietsstraat.
Berenkuil
Het fietspad op het ‘benedenplein’ van de Berenkuil bestaat nu nog uit tegels. We gaan deze tegels vervangen door rood asfalt. Dat doen we ook op de verbindingsroute naar de Celebeslaan.
Celebeslaan (tussen Lorenz Casimir Lyceum- Koudenhovenseweg-Zuid)
In het westelijk deel van de Celebeslaan wordt een fietsstraat aangelegd. Een fietsstraat is een weg voor zowel auto’s als fietsen. Auto’s zijn te gast en passen hun snelheid aan aan de fietsers. Op het kruispunt Celebeslaan -Koudenhovenseweg Zuid is al een micro rotonde aangelegd.
Koudenhovenseweg-Zuid
Dit blijft zoals het nu is.
’t Hofke
Het deel van ’t Hofke waar de fietsverbinding komt, krijgt een nieuwe inrichting. Hierover is al contact geweest met vertegenwoordigers van de buurt.
Loostraat
De Loostraat richten we in als fietsstraat met rood asfalt. De kruising Loostraat-Wolvendijk wordt een gelijkwaardige kruising (verhoogd). Dit betekent dat verkeer van rechts voorrang heeft. De reeds aanwezige snelheidsremmende verkeersplateaus worden vernieuwd en aangevuld met een extra verkeersplateau ter hoogte van de huisnummers 9 en 11.
Noordzijde spoor richting Helmond
Hier komt een nieuw fietspad, vanaf de Loostraat, over de Kleine Dommel, tot aan de Eeneind in Nuenen. Het volgende deel (De Parallelweg) is al aangepast. Vanaf de Collse Hoefdijk neemt de gemeente Helmond het stokje over om de verbinding naar station Helmond Centraal Station te voltooien.
Ontwerpen doorfietsroute Eindhoven-Helmond
Hier vind je de definitieve ontwerpen voor de doorfietsroute Eindhoven-Helmond.
De (voorlopige) ontwerpen zijn besproken met omwonenden en andere belanghebbenden. Bekijk de reacties van omwonenden op de ontwerpen.
De ontwerpen
Ontwerp 1 Dr. Dorgelolaan
Tussen station Eindhoven en de parallelweg aan de Professor Doctor Dorgelolaan ligt al een tweerichtingenfietspad. Dat blijft zo. De parallelweg wordt straks ingericht als fietsstraat:
- De klinkers worden vervangen door rood asfalt.
- De rijbaan behoudt de huidige breedte.
- Maximum snelheid van 30 km/u blijft.
- Aanbrengen middenmarkering.
- Lichtmasten blijven staan
Ontwerp 2 Berenkuil
Het fietspad op het ‘benedenplein’ van de Berenkuil bestaat nu nog uit tegels. We gaan deze tegels vervangen door rood asfalt. Dat doen we ook op de verbindingsroute naar de Celebeslaan. De fietsrotondes krijgen voorrang. Ook worden er voorzieningen getroffen om wateroverlast tegen te gaan.
- De fietspaden worden verhoogd.
- Het groen wordt verlaagd.
- Er komen gootjes aan de binnenzijde van de tunnelwanden.
Enkele jaren geleden is de Celebeslaan, tussen Berenkuil en Wasvenboerderij, ingericht als fietsstraat. Ook het oostelijk deel van de Celebeslaan wordt nu als fietsstraat ingericht. Een fietsstraat is een weg voor zowel auto’s als fietsen. Auto’s zijn te gast en passen hun snelheid aan aan de fietsers
Ontwerp 3 Celebeslaan (tussen Lorenz Casimirlyceum en Koudenhovenseweg-Zuid)
- Vanwege het behoud van de bomen wordt de weg iets opgeschoven naar het noorden.
- Als gevolg hiervan vervallen enkele langsparkeerplaatsen. Deels komen deze parkeerplaatsen terug in het ontwerp, ook kan 't Wasven bij uitzondering het weiland ten Noorden van de Celebeslaan gebruiken als overloopparkeerterrein.
- De kruising met de noord-zuidfietsroute naast de boerderij wordt verhoogd.
- De microtonde op de Koudenhovenseweg Zuid blijft gehandhaafd.
- Ter hoogte van de bomen worden paaltjes of liggende boomstammen geplaatst om parkeren te voorkomen.
Koudenhovenseweg Zuid
Dit is een wijkontsluitingsweg, we doen hier geen aanpassingen. Deze weg is een belangrijke toegang voor de buurt, zowel voor auto’s als fietsers. De huidige inrichting heeft vrijliggende fietspaden. Dit is een functionele en veilige manier om auto’s en fietsers te scheiden. De kwaliteit van de wegverharding is nog in orde.
Ontwerp 4 't Hofke Wolvendijk
’t Hofke Noord en een deel van de Wolvendijk is onderdeel van de doorfietsroute. ’t Hofke Noord wordt ingericht als fietsstraat tussen de kruising met de Koudenhovenseweg Zuid en de Muschbergweg. Ook de Wolvendijk wordt fietsstraat, tussen de kruising met de Muschbergweg en de Loostraat. In een fietsstraat is de auto te gast en ondergeschikt aan de positie van de fietser. In een fietsstraat delen fietsers en auto’s de rijweg. Er zijn geen aparte fietspaden. Wel komt in het midden een vlakke, overrijdbare klinkerstrook. In het nieuwe ontwerp krijgt de rijweg rood asfalt en aan beide zijden komen parkeerplaatsen, bomen en trottoirs. Aan de noordzijde komen groenvakken. De maximum snelheid voor autoverkeer blijft 30 kilometer per uur. Door de inrichting als fietsstraat zijn automobilisten eerder geneigd om zich aan deze snelheid te houden. Ook is de route zo minder aantrekkelijk voor doorgaand verkeer. Met deze inrichting komen we tegemoet aan de wens van veel bewoners voor snelheidsbeperkende maatregelen in ’t Hofke.
’t Hofke Zuid: nieuw asfalt en brede fietsstroken
‘t Hofke tussen de kruising met de Muschbergweg tot de kruising met de Tongelresestraat is geen onderdeel van de doorfietsroute. Vanwege onderhoudswerkzaamheden wordt het voorzien van een nieuwe laag asfalt. De rijweg blijft even breed, maar de fietsstroken aan beide zijden worden breder ten opzichte van de huidige situatie. Door deze maatregel verwachten wij dat automobilisten eerder geneigd zijn om zich aan de maximale snelheid van 30 kilometer per uur te houden. Langs het westelijk deel van ’t Hofke (tussen de Tongelresestraat en de Koudenhovenseweg Zuid), liggen vrijliggende fietspaden. Hier verandert niets omdat het geen onderdeel is van de fietsroute en recent nog is aangepakt.
Ontwerp 5 Loostraat
De kruising Loostraat - Wolvendijk wordt een gelijkwaardige kruising, net als bij ‘t Hofke - Wolvendijk. Dat betekent: verkeer van rechts heeft voorrang.
De Loostraat wordt ingericht als fietsstraat. In een fietsstraat is de auto te gast en ondergeschikt aan de positie van de fietser. In een fietsstraat delen fietsers en auto’s de rijweg. Er zijn geen aparte fietspaden. In het nieuwe ontwerp blijft de rijweg ongeveer even breed als nu (5 meter), maar komt er rood asfalt. Aan weerszijde wordt zijmarkering (lijnen) aangebracht. De snelheidsremmende verkeersplateaus blijven, er wordt een extra verkeersplateau toegevoegd tussen huisnummer 9 en 11. De maximum snelheid voor autoverkeer blijft 30 kilometer per uur. Door de inrichting als fietsstraat zijn automobilisten eerder geneigd om zich aan deze snelheid te houden. Ook is de route zo minder aantrekkelijk voor doorgaand verkeer. Met deze inrichting komen we tegemoet aan de wens van veel bewoners voor snelheids- en sluipverkeerbeperkende maatregelen in de Loostraat.
Bomen
De fietsroute wordt zo aangelegd dat de bomen langs de Loostraat behouden blijven. Alleen voor de populieren tussen Loostraat 14 en het spoor is dit nog niet zeker. De wortels van deze bomen drukken het asfalt omhoog, waardoor het de vraag is of ze kunnen blijven staan. Dat wordt nu onderzocht.
Ontwerp 6: Loostraat tot Eeneind
Tussen de Loostraat en Eeneind komt ten noorden van het spoor een nieuw fietspad. Dit loopt via een nieuwe fietsbrug over de Kleine Dommel. Het fietspad is 4 meter breed, met uitzondering van het laatste deel bij Eeneind, daar is het 3,5 meter breed. De inrichting (met name het materiaalgebruik van de parallelweg) bij Eeneind, bespreekt de gemeente Nuenen nog met omwonenden.
Informatie over de ontwerpen vind je ook in de pdf's hieronder.
-
Ontwerp 1 Dr. Dorgelolaan (393.83 KB)
-
Ontwerp 2 Berenkuil (341.6 KB)
-
Ontwerp 3 Celebeslaan (305.29 KB)
-
Ontwerp 4 't Hofke Wolvendijk (1019.43 KB)
-
Ontwerp 5 Loostraat (726.48 KB)
-
Ontwerp 6 Loostraat Eeneind (13.55 MB)
Wat zijn de aanpassingen in ’t Hofke?
Na signalen van bewoners en snelheidsmetingen in ’t Hofke, is besloten om twee snelheidsbeperkende drempels te plaatsen. Deze komen ter hoogte van ’t Hofke noord, bij huisnummer 70 en 94. Ook wordt het kruispunt met de Koudenhovenseweg uitgebreid met een bypass voor fietsers.
Bewoners hebben een petitie ingediend waarin ze aangeven dat de fietsstraat in ‘t Hofke niet als fietsstraat wordt gebruikt door de automobilisten. Met name de hoge snelheden leiden tot gevoel van onveiligheid. De bewoners geven aan dat ze graag verkeersdrempels aangebracht willen hebben.
Uit metingen is gebleken dat ook na herinrichting van ’t Hofke Noord tot fietsstraat en 30 km/u gebied er nog steeds te hard wordt gereden. Dit vergroot het gevoel van onveiligheid. Het aanleggen van drempels kan het gevoel van onveiligheid verminderen.
De drempels en de bypass voor fietsers worden in het derde kwartaal van 2024 aangelegd.
Bomenkap en aanplant nieuwe bomen Loostraat
De fietsroute is zo ontworpen dat de meeste bomen langs de Loostraat blijven staan.
Inmiddels weten we dat tien bomen niet behouden kunnen blijven. Uit een veiligheidscontrole blijkt dat de boomwortels in slechte staat zijn, mede veroorzaakt door de werkzaamheden aan de fietsroute. Hierdoor is de levensverwachting van de bomen lager dan verwacht. Hierdoor ontstaan veiligheidsrisico’s, bijvoorbeeld door het omwaaien van de bomen. We betreuren dat, want volgroeide bomen slaan meer CO2 op dan jonge aanplant. De aannemer die de werkzaamheden heeft uitgevoerd, is aansprakelijk gesteld.
Het gaat om het kappen van zeven populieren aan de Loostraat ter hoogte van Brabis 15 tot en met 35 en drie populieren aan de Loostraat ter hoogte van Hageheldlaan 76 tot en met 82. Ook worden negen bomen afgetopt (inkorten door snoeien), ook bij deze bomen zijn er veiligheidsrisico’s vanwege het risico op omwaaien. Deze staan ter hoogte van Brabis 15 tot en met 35. Voor het kappen en aftoppen is een kapvergunning aangevraagd.
Als de kapvergunning definitief is, dan worden de bomen gekapt en afgetopt. De datum is nog niet bekend, maar we houden rekening met het broedseizoen, hoewel kap dan ook is toegestaan, als er geen nesten zijn. Vervolgens worden er in het voorjaar van 2024 elf nieuwe bomen geplant aan beide zijden langs de Loostraat, zeven aan de kant van de Brabis, vier aan de kant van de Hageheldlaan. Dit is een mix van elzen, berken en populieren die ongeveer dezelfde hoogte krijgen als de huidige bomen.
Op onderstaand kaartje vind je de exacte plek van de te kappen bomen en de nieuwe bomen. De verleende vergunning is te vinden op overheid.nl (officielebekendmakingen.nl).
-
Overzichtskaartje bomenkap en aanplant Loostraat (112.15 KB)
Wat is de planning?
Project | Periode werkzaamheden | Status |
Professor Doctor Dorgelolaan | Eind november tot eind dec. 2021 | Afgerond |
Berenkuil | 18 juli tot medio sept. 2022 | Afgerond |
Celebeslaan | Medio sept. tot medio nov. 2022 | Afgerond |
’t Hofke noordzijde-Wolvendijk | Eind sept. 2022 tot medio april 2023 | Afgerond |
’t Hofke zuidzijde | Sept. 2022 | Afgerond |
Loostraat | 25 juli 2022 tot medio april 2023 | Afgerond |
Voor de aanleg van het fietspad tussen de Loostraat en de Eeneind is zowel in Eindhoven als in Nuenen een nieuw bestemmingsplan door de respectievelijke gemeenteraden vastgesteld.
Inmiddels zijn tegen beide bestemmingsplannen beroepschriften ingediend bij de Raad van State (RvS). De verwachting is dat de RvS pas in de loop van 2025 tot een uitspraak komt.
Pas op het moment dat er uitspraak is gedaan kunnen we overgaan tot de aanbesteding van de aanleg van het fietspad. We houden er op dit moment rekening mee dat we pas in de loop van 2026 daadwerkelijk kunnen starten met de werkzaamheden. Via deze website houden we jou op de hoogte van de voortgang en eventuele wijzigingen in de planning.