Wat is uitkeringsfraude?
Uitkeringsfraude wil zeggen dat iemand expres verkeerde informatie geeft of informatie verzwijgt om een (hogere) uitkering te krijgen, waar die persoon dus eigenlijk geen recht op heeft. Frauderen kan op verschillende manieren, zoals:
- Melden dat je apart bent gaan wonen, maar dat niet doen.
- Niet opgeven van (extra) inkomsten uit bijvoorbeeld zwart werk.
- Inschrijven op een adres, maar daar niet daadwerkelijk wonen.
- Melden dat je alleen woont, maar in de praktijk samenwonen.
- Niet opgeven van spaargeld of waardevol bezit (in binnenland en/of buitenland).
Wat heb ik nodig om (een vermoeden van) fraude te melden?
Meld - van de persoon waarover je melding maakt - in ieder geval:
- Naam
- Adres
- Vervoermiddel (en kenteken)
- Werkadres en werktijden
- Inkomsten
- Samenwoonadres (als hier sprake van is)
Hoe meld ik (een vermoeden van) fraude?
Online
Melden kan anoniem. Je hoeft geen persoonlijke gegevens achter te laten, maar dat mag wel. In dat geval kunnen we je bellen als we nog vragen hebben. Vul het online formulier in.
Telefonisch
Wil je ons liever bellen? Dat kan. Bel naar de meldlijn fraude op (040) 238 5000. Dit kan op maandag tot en met vrijdag, tussen 9.00 en 17.00 uur.
Per post
Of stuur een brief naar:
Gemeente Eindhoven
Sociale Recherche
Postbus 90 151
5600RC, Eindhoven
Jouw tip kan leiden tot een onderzoek naar de persoon over wie je een melding maakt.
Privacy
We respecteren ieders privacy. Dat is de reden waarom we je niet op de hoogte houden van het eventuele onderzoek.