Reisdocument aanvragen
Hoe vraag ik een reisdocument aan?
Zo vraag je een paspoort aan
Zo vraag je een identiteitskaart aan
Hieronder vind je meer informatie en antwoorden op veelgestelde vragen over het aanvragen van reisdocumenten.
Algemeen
Hoe lang is mijn reisdocument geldig?
Paspoort of identiteitskaart voor volwassenen: 10 jaar
Paspoort of identiteitskaart voor kinderen en jongeren tot 18 jaar: 5 jaar
Dit geldt voor documenten die zijn uitgegeven na 9 maart 2014. Is je paspoort of identiteitskaart vóór deze datum uitgegeven, dan is het 5 jaar geldig.
Hoelang van tevoren kun je een nieuw reisdocument aanvragen?
Je kunt op elk moment een nieuw paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen. Let op: wanneer je ruim voor de vervaldatum een nieuw reisdocument aanvraagt, maak je korter gebruik van je vorige document dan mogelijk.
Kan ik ook een paspoort aanvragen met meer bladzijden?
Ja, dat kan. Dit heet een zakenpaspoort. Dit kan handig zijn als je heel veel reist. Maak gewoon een afspraak voor het aanvragen van een paspoort, en geef bij de aanvraag aan dat het gaat om een zakenpaspoort. De prijs is hetzelfde als die van een gewoon paspoort.
Kan ik een paspoort of ID-kaart met spoed aanvragen?
Ja, dat kan. Geef tijdens je afspraak, om een reisdocument aan te vragen of om een online voorbereide aanvraag af te ronden, bij de baliemedewerker aan dat het om een spoedaanvraag gaat.
Als je het reisdocument vóór 15.00 uur aanvraagt, kun je het de volgende werkdag (dus niet op zaterdag) al ophalen (vanaf 10.00 uur). Vraag je op zaterdag een spoedrijbewijs aan? Dan is dinsdag de eerstvolgende werkdag waarop het klaarligt (vanaf 10.00 uur). Bij aanvragen ná 15.00 uur kun je het reisdocument mogelijk niet de volgende werkdag ophalen, maar een werkdag later. In beide gevallen krijg je een e-mailbericht dat het reisdocument voor je klaarligt.
Bij een spoedaanvraag is het niet mogelijk om je paspoort of identiteitskaart te laten thuisbezorgen.
Heb je het document nog sneller nodig? Ga dan naar marechaussee.nl voor een nooddocument.
Dit kost het:
Identiteitskaart | Paspoort | |
---|---|---|
Kind (tot 18 jaar) | € 97,95 | € 120,45 |
Volwassene | € 132,85 | € 140,90 |
Spoedaanvraag na verlies of diefstal paspoort of ID-kaart:
Als je paspoort of ID-kaart kwijtgeraakt of gestolen is, moet je deze eerst als vermist opgeven. Zie 'Mijn paspoort of identiteitskaart is kwijt of gestolen. Wat nu?' Een spoedaanvraag is in dit geval niet altijd mogelijk. De baliemedewerker beoordeelt dit.
Wat kost een paspoort of identiteitskaart?
Identiteitskaart | Paspoort | |
---|---|---|
Kind (tot 18 jaar) | € 40,90 | € 63,40 |
Volwassene | € 75,80 | € 83,85 |
Identiteitskaart | Paspoort | |
---|---|---|
Kind (tot 18 jaar) | € 97,95 | € 120,45 |
Volwassene | € 132,85 | € 140,90 |
Je betaalt de kosten persoonlijk aan de balie. Wil je jouw reisdocument laten thuisbezorgen? Dat kan. Dit kost € 18,00.
Kan ik het paspoort of de ID-kaart laten thuisbezorgen?
Dit zijn de voorwaarden:
- Je bent telefonisch of via e-mail te bereiken.
- Je hebt geen spoedaanvraag gedaan.
- Je vorige reisdocument staat niet als vermist geregistreerd.
- Je hebt niet meer dan 3 vermissingen van reisdocumenten in 5 jaar opgegeven.
- Je staat als bewoner ingeschreven op een woonadres, niet op een briefadres.
- Je adres staat niet in onderzoek staat bij de gemeente (zie de pagina over adresonderzoek).
Wat kost thuisbezorgen?
Thuisbezorgen kost € 18,00 per aangevraagd reisdocument.
Wie voert de thuisbezorging uit?
De bezorging wordt uitgevoerd door Dynasure. Elke Dyna-koerier kan zich identificeren en draagt herkenbare kleding in de kleuren rood en geel. Ook is de foto en naam van de koerier beschikbaar via de Track & Trace-link die je krijgt als je voor bezorgen hebt gekozen.
Klachten over de thuisbezorging
Heb je klachten over de bezorging? Neem dan contact op met Dynasure: via e-mail: afspraak@dynasure.eu; telefonisch via 0348-462 873 (ma. t/m vr. 9-20 uur, za. 9-17 uur).
Machtigen en reizen met kinderen
Kan ik iemand machtigen namens mij een paspoort of ID-kaart aan te vragen?
Ja, dat kan, maar alleen als je niet in staat bent naar de balie te komen en alleen bij de aanvraag van een ID-kaart.
Om iemand te machtigen gebruik je het formulier Machtiging voor het aanvragen van een identiteitskaart.
Vul de gegevens in, print de machtiging uit en onderteken haar. Laat de gemachtigde ook zijn of haar handtekening zetten. De gemachtigde maakt dan een afspraak om de aanvraag in te dienen.
Hij of zij neemt het volgende mee naar de afspraak:
- De machtiging, door jou ingevuld en door jou én de gemachtigde ondertekend.
- Al je Nederlandse en buitenlandse identiteitsbewijzen en paspoorten, ook als ze niet meer geldig zijn.
- 1 pasfoto in kleur. Deze pasfoto mag niet ouder zijn dan 6 maanden. Bekijk de eisen die aan de foto gesteld worden op rijksoverheid.nl.
- Een geldig identiteitsbewijs van de gemachtigde.
- Het verschuldigde bedrag (pin of contant).
We maken daarna binnen 4 weken met jou een afspraak voor een huisbezoek. Tijdens dit huisbezoek controleren wij of alle gegevens kloppen.
Mag ik een paspoort of ID-kaart (uit)lenen en wat is identiteitsfraude?
Het (uit)lenen van een paspoort of ID-kaart is een vorm van identiteitsfraude. Zowel de lener als de uitlener zijn strafbaar. De mogelijke consequenties zijn:
- Dat je een periode geen paspoort mag aanvragen. Je kunt dan dus geen verre reizen maken; geen tussenjaar in Azië of studeren in Amerika bijvoorbeeld.
- Problemen bij het aanvragen van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Die is vaak nodig voor een stage of een baan.
- Een flinke geldboete.
Ook het (laten) wijzigen van de gegevens op een paspoort of ID-kaart is strafbaar.
Ben je slachtoffer geworden van het oneigenlijk gebruik van een kopie van je paspoort of ID-kaart? Of van het documentnummer daarvan? Of heb je reden om aan te nemen dat je daarvan slachtoffer gaat worden? Laat het nummer van je paspoort of ID-kaart dan opnemen (signaleren) in het verificatieregister. Hierdoor wordt verder misbruik van het document zoveel mogelijk voorkomen.
Opname in het verificatieregister werkt als volgt:
- Maak een melding bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI) | Contact | Rijksoverheid.nl
- Maak zo snel mogelijk een afspraak op het Inwonersplein. Neem je reisdocument en het aangiftebewijs mee naar de afspraak. Is het reisdocument niet meer in je bezit? Meld dat dan tijdens de afspraak.
- Wil je een nieuw reisdocument aanvragen? Neem dan al je andere Nederlandse en/of buitenlandse (oude) reisdocumenten mee, evenals 1 pasfoto (in kleur) die niet ouder is dan 6 maanden.
Let op: geef je reisdocument in geval van (vermoedelijke) fraude nooit op als vermist of gestolen!
Ik ga met een minderjarig kind naar het buitenland. Heb ik daarvoor toestemming nodig?
Ja, hiervoor heb je toestemming nodig. Ga naar rijksoverheid.nl voor alle informatie hierover. Met een formulier kun je laten zien dat je toestemming hebt van de ouders, verzorgers of personen die gezag hebben over het kind.
Verlies, diefstal en overlijden
Wat doe ik met een paspoort of identiteitskaart van een overleden persoon?
Een reisdocument van een overledene lever je in op het Inwonersplein. Hiervoor hoef je geen afspraak te maken. Kom tijdens openingstijden langs en kies bij binnenkomst voor het ticket ‘ophalen reisdocument/rijbewijs’. Zodra je wordt opgeroepen lever je de documenten bij het loket in.
Mijn paspoort of identiteitskaart is kwijt of gestolen. Wat nu?
Meld verlies of diefstal van je paspoort of ID-kaart altijd! Dit kan op 2 manieren:
- Meld de vermissing online: Online melden van de vermissing. Log in met je DigiD en vul de gegevens in. Het is mogelijk om een vermissing door te geven van je eigen document, of van dat van je kinderen tot en met 11 jaar die op hetzelfde adres staan ingeschreven als jij. Je krijgt via e-mail een ontvangstbevestiging van je melding.
- Aan de balie van het Inwonersplein: Doe aangifte van vermissing bij de balie, tegelijk met de aanvraag van je nieuwe paspoort of ID-kaart. Zorg dan dat je identiteitsbewijzen die je nog wel in je bezit hebt, meeneemt. Maak een afspraak voor het aan de balie melden van de vermissing.
Wij registreren de vermissing om fraude en misbruik te voorkomen. Het reisdocument is vanaf het moment van registratie niet meer geldig. De registratie gebeurt uiterlijk op de eerstvolgende werkdag na de melding.
Ben je 3 of meer identiteitsbewijzen (paspoorten of identiteitskaarten) binnen 5 jaar kwijtgeraakt, dan kan het langer duren voordat je een nieuw identiteitsbewijs krijgt. Met spoed aanvragen is dan niet altijd mogelijk. De baliemedewerker beoordeelt dit.
Verlies of diefstal in het buitenland
Ben je je paspoort of identiteitskaart kwijtgeraakt in het buitenland? Meld dit dan zo snel mogelijk bij de plaatselijke politie. Meteen daarna vraag je bij de Nederlandse ambassade of het consulaat een nieuw paspoort of tijdelijk reisdocument aan, zodat je terug kunt reizen naar Nederland.
Terug in Eindhoven overhandig je het tijdelijke reisdocument (laissez-passé of nooddocument) aan ons bij de aanvraag voor een nieuw identiteitsbewijs. Je ontvangt dan een vermissingsverklaring.
Verlies of diefstal van een buitenlands paspoort
Als je een buitenlands paspoort bent kwijtgeraakt, doe dan aangifte bij de politie.
Identiteitsbewijs teruggevonden
Een als vermist opgegeven paspoort of ID-kaart kun je niet meer gebruiken. Heb je het teruggevonden? Lever het dan bij ons in. Wij zijn verplicht elk gevonden identiteitsbewijs te vernietigen.