Veelgestelde vragen en antwoorden
Hoe pakken we meldingen op?
Zo gaan we te werk:
- We controleren of er een storing in het verkeerslichtensysteem is.
- We bekijken of er vaker meldingen bij die locatie gedaan zijn.
- We controleren het logbestand van het verkeerslicht. Daarin kunnen we zien hoeveel voetgangers en voertuigen er waren, in welke richting zij gingen. Ook zien we of de volgorde standaard was, of een bus of brandweerwagen voorrang kreeg.
- We kijken via camera’s live mee op straat om te zien wat er op de kruising gebeurt.
- Als dat nodig is, doen we verder onderzoek. Zo kunnen we naar de locatie te gaan, of de software van het verkeerslicht verder onderzoeken. Of we bespreken het probleem met collega-afdelingen (over thema’s zoals verkeersveiligheid of wegindeling).
Waarom zijn er verkeerslichten en hoe werken ze?
Verkeerslichten worden geplaatst om het verkeer op drukke kruispunten te regelen. Zo kunnen alle auto’s, fietsers en voetgangers veilig oversteken of invoegen, ook als het druk is. Verkeerslichten zorgen ervoor dat de verschillende weggebruikers zo vlot en veilig mogelijk door kunnen.
Een verkeerslicht is een onderdeel van een Verkeers Regel Installatie (VRI). Daarin werken meerdere verkeerslichten samen. Ze worden aangestuurd door een computer. Verkeerslussen in het wegdek of drukknoppen laten de computer weten dat er iemand wil oversteken (of invoegen). Het verkeerslicht krijgt een seintje dat er iemand staat te wachten en zorgt dan dat diegene groen licht krijgt en door kan.
In het filmpje hieronder leggen we je uit hoe dat werkt.
Verkeerslichten in Eindhoven
Vaak gaat het voetgangerslicht heel snel knipperen en naar rood, terwijl ik nog aan het oversteken ben. Waarom is het niet langer groen?
Als het groene licht gaat knipperen kan je de oversteek nog gewoon in hetzelfde tempo afmaken. Na de groentijd wordt namelijk een veiligheidstijd gestart, de zogenaamde ontruimingstijd. Tijdens deze veiligheidstijd is het voor conflicterend verkeer ook nog rood zodat de voetganger veilig kan oversteken.
Waarom hebben fietsers en voetgangers soms gelijktijdig met afslaande auto’s groen?
Hoewel sommige mensen het fijner vinden als er maar één verkeersrichting groen heeft, kan iedereen sneller door als we richtingen combineren. We geven alleen bepaalde richtingen gelijktijdig groen, als dat veilig kan. In zo’n situatie geven algemene verkeersregels duidelijkheid (bijvoorbeeld: rechtdoorgaand verkeer gaat voor op afslaand verkeer).
Waar en waarom zijn er groene golven (voor auto’s)?
Waar veel auto’s rijden en waar dat kan, worden groene golven geplaatst. Deze zorgen ervoor dat de meeste auto’s snel door kunnen. Dit is altijd op 1 weg, in 2 richtingen. In Eindhoven zijn er 4 groene golven:
Een groene golf is niet altijd mogelijk. Dit hangt af van verschillende factoren zoals de afstand tussen kruispunten, de verkeersdrukte en de gereden snelheid. |
Waarom krijgen bussen voorrang?
De gemeente wil het gebruik van openbaar vervoer (OV) stimuleren. Om te zorgen dat de dienstregeling van het OV betrouwbaar is, krijgt de bus vaak voorrang.
Wanneer een bus een verkeerslicht nadert, stuurt deze een bericht naar het verkeerslicht. Als de bus achter loopt op zijn rijschema of als het een HOV-bus is, mag deze meteen door. Binnen veilige marges krijgt het andere verkeer zo snel mogelijk rood licht en mag de bus doorrijden.
Wanneer een bus geen HOV-bus is en op schema loopt, mag de verkeersstroom die op dat moment groen heeft deze ‘groentijd’ afmaken. De bus krijgt als eerstvolgende groen. Daarna wordt de regeling van de verkeerslichten hervat.
Wanneer een bus geen HOV-bus is en voor loopt op planning, krijgt deze geen voorrang en wacht deze gewoon de beurt af binnen de ingestelde verkeersregeling.
Waar en waarom krijgt de brandweer voorrang?
De brandweer rijdt vaak via een aantal vaste routes naar alle locaties in Eindhoven. Wanneer de brandweer op weg is naar een noodgeval (met sirene aan), krijgt ze voorrang op deze routes. Dit helpt dat de brandweer veilig en snel door kan, zodat zij zo snel mogelijk op de plek van het noodgeval is. |
Soms word ik op mijn motor / bromfiets / scooter / speed pedelec niet gezien wanneer ik op de autorijbaan tussen het verkeer door moet rijden. Hoe komt dat?
Een detectielus in het wegdek ziet alle voertuigen die daarop of overheen komen. Deze detectielus zit altijd in het midden van de rijstrook, ongeveer 2 meter voor de stopstreep. Meestal kun je de lus herkennen aan een zwart kader op de weg. Maar ook als dat niet zo is, zit er een detectielus op deze plek. Zorg er dus voor dat je met je voertuig boven de detector in het wegdek gaat staan als je moet wachten.
Wanneer de detectielus kapot is of er een storing is, geeft het verkeerslicht automatisch een signaal aan de gemeente. Er liggen altijd meerdere detectielussen in de weg dus ook dan wordt iedere verkeersdeelnemer door de andere detectielussen gezien.
Denk je dat een bepaald verkeerslicht niet of niet goed werkt? Meld dit dan via de BuitenBeter app.
Hoe staan verkeerslichten ingesteld bij evenementen?
Bij een evenement is het drukker dan normaal en soms op andere plekken dan bijvoorbeeld tijdens de spits. We passen dan de instellingen van verkeerslichten aan, zodat het verkeer veilig en zo vlot mogelijk door kan. Na afloop van het evenement zorgen we dat het verkeer zo vlot mogelijk weer weg kan, met zo min mogelijk hinder voor de omgeving. Verkeerskundige Leon legt in onderstaande video 'Grote evenementen en het verkeer' uit hoe we dat doen.
Wat zijn intelligente verkeerslichten en waar staan deze in Eindhoven?
De verkeerslichten in Eindhoven zien verkeer via detectielussen in de grond en drukknoppen. Een intelligent verkeerslicht (of iVRI) communiceert met voertuigen en met andere verkeerslichten. Al op een afstand registreert het verkeerslicht waar een voertuig rijdt en hoe snel het rijdt. Dit kan alleen als het voertuig deze communicatietechnologie heeft.
Soms kun je deze technologie ook gebruiken via een smartphone. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoe lang het verkeerslicht nog op groen staat. Dit kan met de Flitsmeister app op de kruising J.F. Kennedylaan - Ring.
Wat is doorstroming en hoe werkt dat?
Op drukke plekken, waar meerdere kruisingen dicht op elkaar liggen, is het belangrijk dat het verkeer niet bij iedere kruising weer hoeft te stoppen. Verkeerslichten geven daarom informatie door, bijvoorbeeld hoeveel fietsers of auto’s er in een bepaalde richting rijden. Verkeerskundige Dave van Rooij legt in onderstaande video 'Doorstroming bij kruispunten' uit hoe dat werkt.
Waarom en waar worden verkeerslichten vernieuwd?
Ieder jaar onderzoekt de gemeente hoe verkeerslichten functioneren en waar verbeteringen gemaakt kunnen worden.
De vernieuwing van verkeerslichten is belangrijk, omdat oudere technische onderdelen een hoger risico geven op storing of uitval. De software van het verkeerslicht wordt ook vernieuwd, omdat de verkeersdrukte continu verandert. Bijvoorbeeld door nieuwe huizen of werklocaties.
Heb jij een vraag, verbetering of ben je blij met iets en wil je dat delen?
Soms moet je wachten voor een verkeerslicht en lijkt dat echt niet nodig. Heb jij een tip of top over verkeerslichten in Eindhoven? Die horen we heel graag. Juist met jouw ideeën kunnen we zorgen dat het verkeer in Eindhoven zo vlot en veilig mogelijk rijdt. Of heb je een vraag? Stel die ook gerust. Je kunt contact opnemen met onze verkeersmedewerkers via de BuitenBeter app.
Wat willen we bereiken?
Verkeerslichten zijn belangrijk voor de veiligheid en doorstroming van het verkeer. Je wilt je snel én veilig kunnen verplaatsen met de auto, fiets of in het openbaar vervoer. Het liefst ook nog duurzaam, want ook daarin hebben we als stad een verantwoordelijkheid.
Voor het verkeer hebben we 4 doelen gesteld:
- Verkeer kan zo snel en goed mogelijk doorrijden.
- Mensen kunnen altijd veilig deelnemen aan het verkeer.
- We willen nieuwe technieken en ideeën uitproberen.
- We willen de luchtkwaliteit verhogen en de CO2-uitstoot verlagen
Het is ook belangrijk dat íedereen veilig kan lopen, fietsen of autorijden binnen Eindhoven. Bij scholen en bij seniorenwoningen zijn de verkeerslichten daarom anders ingesteld dan in de binnenstad. Bij iedere oversteek en kruising houden we rekening met wie daar het meest komen.