Hoe vraag ik een vreemdelingenpaspoort aan?
Voordat je een vreemdelingenpaspoort kunt aanvragen hebben we eerst toestemming van de IND en soms ook van het ministerie van Buitenlandse Zaken nodig.
Je komt eerst naar het Inwonersplein om je aanvraag voor die toestemming in gang te zetten. Maak hiervoor online een afspraak of telefonisch via 14 040. Zodra de IND en het ministerie toestemming hebben gegeven (dit kan enkele weken duren) beslist de gemeente of je inderdaad een vreemdelingenpaspoort kunt aanvragen. Je ontvangt dan van ons een brief. Als je de toestemming hebt, kom je opnieuw naar het Inwonersplein en vraag je het vreemdelingenpaspoort aan.
Wat neem ik mee?
Als je voor de eerste afspraak naar het Inwonersplein komt, breng dan onderstaande zaken mee:
- Bewijsstukken die het maken van een aanspraak op een vreemdelingenpaspoort kunnen onderbouwen. Dat kunnen bijvoorbeeld zijn minimaal 2 aangetekende brieven die je hebt gestuurd aan de ambassade of het consulaat van je land van herkomst. Het kan ook een reactie zijn van ambassade/consulaat dat ze geen paspoort kunnen leveren.
- Alle identiteitsbewijzen en paspoorten die je hebt. Ook als ze niet meer geldig zijn;
- Een geldig verblijfsdocument;
- 1 pasfoto niet ouder dan 6 maanden in kleur. Bekijk de eisen die aan de foto gesteld worden op rijksoverheid.nl;
- Bankpas (bij voorkeur) of contant geld.
Ben je jonger dan 18 jaar? Breng dan ook mee:
- Een kopie van het identiteitsbewijs van je ouder(s) of verzorger(s) die ouderlijk gezag hebben, met hierop een handtekening. Komt een van je ouders of verzorgers mee naar de aanvraag? Dan moet hij /zij ook een legitimatiebewijs meenemen;
- Schriftelijke toestemming van je ouder(s) of verzorger(s) die ouderlijk gezag hebben, inclusief handtekening. Hiervoor kan je ouder of verzorger het online formulier toestemming reisdocument minderjarige invullen, printen en ondertekenen.
Meer informatie over ouderlijk gezag? Lees de informatie over ouderlijk gezag op rijksoverheid.nl.
Sta je onder curatele?
- Dan neem je tijdens de aanvraag ook een schriftelijke toestemmingsverklaring mee van de curator(en), samen met een (kopie) van zijn of haar identiteitsbewijs.
Heb je van ons een brief hebt ontvangen om op het Inwonersplein de aanvraag te komen doen? Neem dan bij dat tweede bezoek mee:
- Een geldig verblijfsdocument;
- Bankpas (bij voorkeur) of contant geld.
Wat kost een vreemdelingenpaspoort?
Kosten normale aanvraag
€ 63,40
Kosten spoedaanvraag
€ 120,45
Bezorgkosten
€ 18,00.
De kosten betaal je bij de aanvraag.
Hoe lang is een vreemdelingenpaspoort geldig?
Je vreemdelingenpaspoort geldt voor de duur van je verblijfsvergunning en is maximaal 5 jaar geldig.
Kan ik met spoed een vreemdelingenpaspoort aanvragen?
Ja dat kan. Let op: dit kan alleen nadat je van ons toestemming hebt gekregen om een vreemdelingenpaspoort aan te vragen. Bij een spoedprocedure ligt je paspoort de volgende werkdag of de dag erna al klaar.
Als je een eerder afgegeven paspoort kwijt bent, dan duurt de spoedaanvraag langer.
Mijn vreemdelingenpaspoort is kwijt of gestolen. Wat nu?
Als je vreemdelingenpaspoort zoekgeraakt of gestolen is, meld je dit zo snel mogelijk bij de gemeente. Maak daarvoor een afspraak. Je hoeft geen aangifte bij de politie te doen. Als je aan de balie een 'Verklaring van vermissing' hebt ingevuld, vragen wij goedkeuring aan bij de IND en het ministerie. Dat kan enkele weken duren. Zodra de goedkeuring afgegeven is kun je een nieuw vreemdelingenpaspoort aanvragen.
Vind je je oude vreemdelingenpaspoort terug nadat je een nieuwe hebt aangevraagd? Lever het oude paspoort dan in bij de gemeente. Dat is namelijk niet meer geldig.