Momenteel werken we aan de schetsontwerpen van de voorkeursvarianten voor de verschillende tracédelen. Op 24 maart presenteren we de voorkeursontwerpen voor de tracédelen Karel de Grote buiten én kruising met de Ring, en de aftakking naar de High Tech Campus. Bekijk hieronder de uitnodiging voor meer informatie over de bijeenkomst. Wil je je aanmelden? Gebruik daarvoor de rode knop.
Voor het tracédeel Kastelenplein volgt in april een bijeenkomst (samen met de presentatie van het eerste schetsontwerp voor de herontwikkeling van het Kastelenplein).
Op 3 februari 2025 presenteerden we al de voorkeursontwerpen voor Vonderweg, Mauritsstraat, Mecklenburgstraat, Karel de Grotelaan binnen de Ring en kruising Karel de Grotelaan met de Ring.
Momenteel verwerken we alle ontvangen reacties.
Van 25 maart tot en met 6 april kun je hier ook de voorkeursvarianten voor de tracédelen Karel de Grote buiten én kruising met de Ring, en de aftakking naar de High Tech Campus bekijken en je reactie geven via het online reactieformulier.
Wat is HOV4?
HOV staat voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer. Het vervoer is hoogwaardig omdat het voldoet aan hoge kwaliteitseisen: sneller, betrouwbaarder en duurzamer. De HOV rijdt vaker en is sneller omdat er, waar mogelijk, een aparte rijstrook voor is aangelegd of vrijgemaakt. Hierdoor is het reisschema betrouwbaarder dan die van de bus. De ambitie is om een speciaal voertuig te laten rijden, dat meer mensen kan vervoeren en emissievrij rijdt. Kortom: reizigers hoeven minder lang te wachten (omdat de HOV om de paar minuten vertrekt), hij vertrekt op tijd en er is genoeg plaats. Er zijn al drie bestaande HOV- lijnen, meer informatie hierover vind je op de HOV-netwerkkaart.
Waarom HOV4?
De stad groeit
Tot het jaar 2040 groeien we als stad naar 300.000 inwoners. Daarom bouwen we 40.000 nieuwe woningen. Er komen ook 36.000 nieuwe arbeidsplaatsen bij in de stad. Dé banenmotor van de regio is ASML. Er komen niet alleen meer banen bij het bedrijf zelf. De werkgelegenheid bij toeleveranciers en dienstverleners in de hele regio neemt toe. ASML en andere bedrijven werken mee aan het oplossen van de mobiliteits- en woningbouwknelpunten.
Alternatieven voor de auto
Zonder maatregelen ontstaat meer autoverkeer. Daar is niet voldoende ruimte voor en het heeft negatieve gevolgen op het gebied van leefbaarheid, veiligheid en luchtkwaliteit. We investeren daarom in alternatieven voor de auto. Het comfort dat de HOV biedt, moet concurreren met de auto, zodat we die steeds vaker laten staan.
Waar gaat de route langs?
-
In de zomer van 2023 namen de gemeenteraden van Eindhoven en Veldhoven een besluit over het gehele tracé: de snelle buslijn van Eindhoven Centraal naar De Run in Veldhoven loopt via het centrum naar de Mecklenburgstraat en de Karel de Grotelaan naar de Run in Veldhoven (in het verkenningsdocument lees je de afwegingen van het besluit).
Over twee delen van het tracé werd toen nog geen besluit genomen: er was meer tijd nodig voor studie over het tracé in het Centrum en bij het Kastelenplein. Op 27 februari 2024 is de definitieve route bepaald. Bekijk de raadsinformatiebrief: Raadsinformatiebrief Tracékeuzes HOV4 centrum en Kastelenplein.
Vraag en antwoord HOV4
V1: Wat wordt de oplossing voor het parkeren wanneer de straat opnieuw ingericht gaat worden en er minder parkeerplekken komen?
A1: Op dit moment kunnen we nog geen concreet antwoord geven op deze vraag. Momenteel zijn wij de verschillende varianten voor inpassing van de busbaan aan het onderzoeken. Dit is de schetsontwerp fase. Deze bespreken wij in juni en juli 2024 met de buurt bij de schetsontwerp bijeenkomsten, om alle consequenties (voor- en nadelen) in beeld te brengen en tot een weloverwogen voorlopig ontwerp te komen. Parkeren zal daarbij in de Mauritsstraat en Mecklenburgstraat een belangrijk aandachtspunt zijn.
Wanneer er minder parkeren mogelijk blijkt in het voorlopig ontwerp, wordt gekeken naar de consequenties en mogelijkheden in het parkeerbeleid en mogelijke compensatie.
V2: Hoe wordt er omgegaan met de zwakke fundering van huizen aan de Mauritsstraat/Vonderweg i.v.m. tril/verzakking?
A2: Wij nemen deze zorgen mee bij de verdere uitwerking van de ontwerpen. Trillingshinder ten gevolge van de aanleg van de busbaan wordt in de toekomst niet verwacht.
Trillingen ten gevolge van wegverkeer kunnen worden veroorzaakt door zware brommende motoren en/of door (zware) voertuigen die door oneffenheden in de weg trilling veroorzaken. De hoeveelheid verkeer kan de intensiteit van trillingen bepalen. De hoeveelheid verkeer op de weg waar HOV4 wordt ingepast, neemt af ten gevolge van de maatregelen uit het Masterplan Mobiliteit. Doordat er minder verkeer is, verminderen de trillingen. Voor de zware voertuigen doen we onderzoek naar de bodemgesteldheid en passen daar de constructie van de rijbaan op aan. Ook passen we een zo glad mogelijk wegdek toe om trillingen te beperken. Nadat er een schetsontwerp ligt, zal er een onderzoek uitgevoerd worden naar de exacte mogelijke gevolgen.
V3: Hoe gaan jullie sluipverkeer voorkomen?
A3: In relatie tot het verkeerscirculatieplan bekijken wij de routering van het verkeer in het centrum en de omliggende wijken. Nadere uitwerking en terugkoppeling volgt bij de voorlopig ontwerpfase van de HOV4.
V4: Zullen de woningen rondom de HOV4 nog bereikbaar blijven voor onderhoud aan huizen bijvoorbeeld? Zijn hier ontheffingen voor mogelijk?
A5: We bekijken bij de verdere uitwerking van het voorlopig ontwerp welke mogelijkheden er voor laden, lossen, verhuizen enzovoort kunnen worden ingepast.
V5: Zullen de oversteekplekken rondom de HOV4 veilig zijn?
A6: De verkeersintensiteiten van en naar de binnenstad gaan in de toekomst sterk afnemen vanwege de plannen van het VCP (het verkeerscirculatieplan voor het centrum). Hierin is bepaald dat er geen doorgaand verkeer meer in het centrum gaat rijden. In het VCP is gekozen voor een sectorenmodel voor het centrum binnen de ring. Dit betekent dat het centrum wordt opgedeeld in sectoren en verkeer dat een van de sectoren in rijdt, alleen via dezelfde sector het centrum weer kan verlaten.
De komende maanden wordt verder invulling gegeven aan de uitwerking van dit sectorenmodel. Met het sectorenmodel zal het verkeer richting en vanuit het centrum afnemen. Ook zal de maximumsnelheid op dit traject worden teruggebracht van 50 km/uur naar 30 km/uur. Dit bij elkaar zorgt voor meer verkeersveiligheid. Tevens wordt er bij de inrichting van de HOV4 ook aandacht gegeven aan nieuwe fietspaden en oversteekplaatsen voor zowel fietsers als voetgangers. De precieze invulling hiervan wordt bij het schets-, voorlopige en definitieve ontwerp bepaald. Op het ontwerp voeren wij een verkeersveiligheid audit uit om het ontwerp te controleren op de verkeersveiligheid, en om verbeterpunten te verwerken.
V6: Is het mogelijk om de busbaan door een tunnel te laten gaan?
A7: Deze optie is met de afhandeling van de motie door het college op grond van een onderzoek niet realistisch geacht. De haalbaarheid van ongelijkvloerse kruispunten op bepaalde delen van het tracé (vooral rondom Kastelenplein en kruising met de ring) wordt nader onderzocht.
V7: Is het mogelijk om meer groen in te regelen in het ontwerp van de HOV4?
A8: Bij de inpassing van de busbaan en in het ontwerpproces wordt een afweging gemaakt, waarbij aspecten als verkeersveiligheid, water en afwatering, ondergrondse infrastructuur en groen en bomen worden meegewogen. Wij doen ons uiterste best om de busbaan in te passen met zoveel mogelijk behoud van groen en bomen.
Als er bomen moeten wijken houden wij ons aan het bomenbeleid van de gemeente Eindhoven, waarin is opgenomen op welke manier kap van bomen moet worden gecompenseerd. Wanneer er bomen moeten worden gekapt wordt eerst gekeken of wij bomen langs de HOV-route terug kunnen planten. Wanneer dit niet mogelijk is wijken we uit naar andere plekken in Eindhoven. In het uiterste geval dient het project de compensatiewaarde van de bomen in het bomen compensatiefonds te storten om te zorgen dat op een later moment bomen kunnen worden gecompenseerd.
Naast het behoud van groen, proberen we ook groen toe te voegen aan delen die zich daarvoor lenen. Dit zal tijdens de schetsontwerpen verder uitgewerkt worden.
V8: Is het mogelijk om geluidswallen te maken ter bevordering van het wooncomfort?
A9: De gemeente neemt deze zorgen mee in de schetsontwerpen. Nadat er een schetsontwerp ligt, zal er nader onderzoek worden uitgevoerd naar de gevolgen van dit ontwerp voor onder meer geluid en fijnstof. De hoeveelheid verkeer neemt in de toekomst door de maatregelen uit het Masterplan Mobiliteit af, waardoor geluidsoverlast en luchtvervuiling vermindert. Uit onderzoek moet blijken of op het schetsontwerp nog aanvullende maatregelen nodig zijn. Indien noodzakelijk worden deze maatregelen in het ontwerp nader uitgewerkt.
V9: Waarom is er niet gekozen voor een ondergrondse metro of tram zoals in andere grote steden in Nederland?
A10: Er hebben studies plaatsgevonden naar lightrail, monorail, metro's, trams en treinstations. Vanwege budget, vervoerwaarde en slechte inpassing in het centrum zijn deze vervoersvormen in de vorige fase afgevallen.
V10: In het schetsontwerp van het Kastelenplein gaat het aantal rijstroken van 4 naar 2. Gaat dit niet voor problemen zorgen?
A11: Bij het verkeerscirculatieplan bekijken wij de routering van het verkeer in het centrum en de omliggende wijken. Nadere uitwerking en terugkoppeling volgt in de schetsontwerp-fase. Het verkeerscirculatieplan is erop gericht het doorgaande verkeer uit het centrum te halen waardoor er uitsluitend bestemmingsverkeer (waaronder bewoners/bezoekers/logistiek) van en naar het centrum rijdt. Dit geeft ook een afname van verkeer vanuit radialen richting het centrum zoals de Karel de Grotelaan en Meerveldhovenseweg. Doordat de doorstroming van het verkeer vooral afhankelijk is van het aantal rijstroken op de kruispunten en we de kruispunten optimaliseren is het mogelijk om van 4 rijstroken (twee rijstroken per richting) naar 2 rijstroken (één rijstrook per richting) voor autoverkeer te gaan.
V11: Worden de HOV4 bussen elektrisch?
A12: Volgens het contract met de provincie moet busmaatschappij Hermes gedurende de looptijd van het contract alle bussen vervangen door Zero Emissie voertuigen. De inschatting is dat dit het geval is tegen de tijd dat de HOV4 is gerealiseerd.
V12: Hoeveel bussen komen er per uur?
A13: In het ambitiescenario voor 2040 is in de planstudie uitgegaan van 20 bussen per uur per richting. Maar dit is onder meer afhankelijk van de groei van het aantal reizigers en de capaciteit van de in te zetten bussen. Dit zal in een later stadium worden bepaald. De provincie gaat over de lijnvoering en zal tegen de tijd van ingebruikname de frequentie bepalen.
Hoe word ik betrokken en waar kan ik mij aanmelden?
We vinden het belangrijk dat bewoners, bedrijven en andere geïnteresseerden op de hoogte zijn van de plannen voor de HOV4 en hierover kunnen meedenken. Hiervoor organiseren we gedurende het ontwerpproces verschillende participatiemogelijkheden, via bijeenkomsten en online.
Onderaan deze pagina, onder het kopje Waar vind ik meer informatie? vind je de verslagen van die participatiemomenten: wat de reacties waren en wat we daarmee hebben gedaan.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over HOV4 en andere ontwikkelingen in Gestel? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief door te mailen naar hov4@eindhoven.nl. Je kunt je op elk moment weer uitschrijven door te mailen naar hetzelfde mailadres.
Financiële bijdrage voor HOV4
In het Bestuurlijk Overleg Meerjarenplanning Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO MIRT) van 9 november 2022, hebben het Rijk, de provincie en de gemeente Eindhoven afspraken gemaakt over het verbeteren van de bereikbaarheid en het versnellen van de woningbouw in regio Brainport Eindhoven. Rijk en regio reserveren voor de HOV4 respectievelijk € 132 miljoen en € 138 miljoen.
De brief (en bijlage) die ons college van burgemeester en wethouders hierover aan de gemeenteraad heeft gestuurd, kun je nalezen in ons Raadsinformatiesysteem:
De brief die het kabinet over deze besluitvorming aan de Tweede Kamer heeft gestuurd vind je op de website van de Tweede Kamer:
Waar vind ik meer informatie?
-
Participatie 2025
-
Participatieverslagen schetsontwerpen HOV4 (juni tot en met oktober 2024)
-
Besluitvorming
-
Verslagen tracékeuze-bijeenkomsten (april/maart 2024)
-
Informatiebrieven
-
Verslagen bijeenkomsten 2022-2023
-
Presentatie HOV4 (10-10-22) (15.87 MB)
-
Bijeenkomst HOV4 (16 januari 2023) (3.8 MB)
-
Input vanuit de omgeving HOV4 (96.17 KB)
-
Heb je vragen of opmerkingen mail dan gerust naar hov4@eindhoven.nl.