Hoe meld ik een manifestatie?
Je doet melding met een digitaal meldingsformulier. Dat kan ook met DigiD.
Geef aan:
- Wat het doel is van de manifestatie.
- Waar en op welke manier je wilt demonstreren.
- Op welke dag en hoe laat je wilt demonstreren.
- Wat de inschatting is van het aantal deelnemers.
Wat gebeurt er na mijn melding?
Na de melding krijg je via de mail een ontvangstbevestiging. Let op: dit is geen beschikking.
Daarna beoordelen we de melding en nemen we in de meeste gevallen contact op om bijvoorbeeld afspraken te maken over de voorgenomen manifestatie. Dit is afhankelijk van de manifestatie.
Persoonsgegevens opgenomen in het meldingsformulier worden nergens anders voor gebruikt en worden binnen de gestelde termijnen van de archiveringswet geanonimiseerd opgeslagen.
Wat zijn de regels?
De burgemeester spant zich tot het uiterste in om het demonstratierecht te beschermen.
Je ontvangt een beschikking naar aanleiding van jouw melding. In die beschikking staat wanneer en waar de manifestatie plaatsvindt en ook de eventuele afspraken die gemaakt zijn. Indien van toepassing worden in de beschikking ook voorschriften en aanwijzingen opgenomen voor de manifestatie.
Voorschriften worden enkel opgelegd ter voorkoming en bestrijding van wanordelijkheden, ter bescherming van de gezondheid en in het belang van het verkeer.
Wat gebeurt er als ik geen melding doe?
Is vooraf geen melding gedaan? Dan kan de burgemeester genoodzaakt zijn om de demonstratie te beperken omdat er geen of weinig tijd was voor de voorbereiding. Dit gebeurt alleen in het uiterste geval, want het uitgangspunt blijft dat een demonstratie - een grondrecht - altijd moet worden toegestaan.
Waar vind ik meer informatie?
In de Wet openbare manifestaties (via wetten.overheid.nl) en in de Algemene Plaatselijke Verordening Eindhoven vind je de regels over demonsteren.