Wat is een doorfietsroute?
Via een doorfietsroute ga je vanuit jouw buurt veilig en comfortabel via een aantrekkelijke route naar het station, centrum, werk en voorzieningen, winkels. Je hebt als fietser zoveel mogelijk voorrang en je rijdt op vlak asfalt. Omdat je weinig hinder hebt van ander verkeer, kun je zoveel mogelijk doorfietsen. Hierdoor kom je makkelijker, veiliger en sneller op je bestemming. Omdat steeds meer mensen een e-bike gebruiken, maken doorfietsroutes het fietsen over langere afstanden makkelijker. Hiermee is de fiets een goed alternatief voor de auto.
Wat levert de doorfietsroute Eindhoven-Gemert op?
De doorfietsroute Eindhoven–Gemert is ongeveer 22 kilometer. De fietsroute verbindt niet alleen Eindhoven, Nuenen en Gemert met elkaar, maar ook de tussenliggende plekken, waaronder Gerwen, Aarle-Rixtel, Lieshout en Beek en Donk. In de ontwikkeling van deze doorfietsroute houden we rekening met de aansluiting op andere fietsroutes. Denk aan de F58, de route Eindhoven-Helmond en de route Gemert-Helmond. Zo realiseren we een netwerk aan snelfietsroutes in de provincie Brabant, die steden en dorpen en werklocaties en recreatievoorzieningen met elkaar verbinden. Kijk voor meer informatie op de website van de provincie Noord-Brabant.
Waarom een doorfietsroute Eindhoven-Gemert?
De doorfietsroute verbetert de bereikbaarheid van Eindhoven, Nuenen, Gemert en de tussenliggende plekken en zorgt voor meer verkeersveiligheid voor de fietser. Het motiveert om deze plekken te bezoeken op de fiets. Het is een gezonde en duurzame manier van vervoer die we graag stimuleren.
Hoe gaat de fietsroute eruit zien?
Op dit moment onderzoeken we de optimale route. Dat noemen we een tracéstudie. Globaal loopt de route van de Berenkuil in Eindhoven langs de Eisenhowerlaan en de Wolvendijk naar Nuenen. De route gaat vervolgens door Nuenen heen naar Gerwen en dan parallel aan de N615 via Lieshout naar Beek en Donk. Daarna volgt de route de N272 naar Gemert.
Tijdens de informatiebijeenkomsten over de tracéstudie in oktober 2023 waren ongeveer 100 aanwezigen. Tijdens de presentatie vertelden we over de stand van zaken en konden aanwezigen reageren op de conceptresultaten van de tracéstudie. De reacties worden beoordeeld en indien mogelijk meegenomen in de verdere uitwerking.
Waarom wordt er een tracéstudie uitgevoerd en bestuursovereenkomst voorbereid?
Voor een goede kwaliteit en samenhang van de route maken gemeenten en provincie afspraken over de realisatie en financiering. Daarvoor is het nodig dat zij eerst inzicht krijgen in de optimale ligging van de route, vormgeving, andere voorzieningen (denk aan bruggen, tunneltjes) en de kosten. De provincie heeft gemeente Nuenen gevraagd om de keuzes te begeleiden in samenwerking met Eindhoven, Laarbeek en Gemert-Bakel. Het onderzoek naar de optimale ligging van de route wordt door adviesbureau TAUW uitgevoerd. De tracéstudie leidt tot een advies aan de samenwerkende gemeenten en afspraken over de financiering en verdere uitwerking en realisatie. Deze afspraken leggen we vast in een bestuursovereenkomst. De overeenkomst wordt getekend door de deelnemende gemeenten en de provincie.
Wat is de planning?
Wanneer | Wat |
Voorjaar 2023 | Start onderzoek naar de optimale route (tracéstudie) |
September 2023 | Eerste resultaten van de tracéstudie worden gedeeld met verschillende belangengroepen en geïnteresseerden tijdens informatiebijeenkomsten, georganiseerd door de gemeente Nuenen |
Najaar 2023 – 1e helft 2024 | De tracéstudie leidt tot een advies aan de samenwerkende gemeenten. De uiteindelijke afspraken over de realisatie van de doorfietsroute worden vastgelegd in een bestuursovereenkomst (BOK). Deze overeenkomst wordt getekend door de deelnemende gemeenten en de provincie |
Najaar 2024 | Verwachte ondertekening bestuursovereenkomst voor financiering en uitvoering |
2025 en verder | Uitwerking van de doorfietsroute per gemeente. Op dit moment is nog niet bekend hoe deze vervolgfase er precies uit gaat zien. In deze fase worden belanghebbenden betrokken bij de verdere uitwerking, zodat de doorfietsroute zo goed mogelijk aansluit op de wensen van de gebruiker. |