Verhuis je naar Eindhoven vanuit het buitenland? Kijk dan op de pagina Verhuizen vanuit het buitenland wat je moet doen.
Voor een verhuizing naar een (zorg)instelling gelden andere regels. Hoe je dit meldt en wat je hiervoor nodig hebt, lees je hieronder.
Do you want to read this information in English or another language? Use Google Translate.
Wie kan de verhuizing doorgeven?
- Je kunt zelf een verhuizing doorgeven als je 16 jaar of ouder bent.
- Je kunt de verhuizing van je ouders en je kinderen doorgeven als zij op hetzelfde adres wonen. Van je partner kan dat ook, als jullie getrouwd zijn of geregistreerd partnerschap zijn aangegaan.
- Je kunt de verhuizing doorgeven voor iemand anders, als die jou hiervoor machtigt.
- Een curator geeft de verhuizing voor je door als je onder curatele staat.
Wil je de verhuizing van een bedrijf of instelling doorgeven? Mail de nieuwe adresgegevens aan belastingen@eindhoven.nl en vermeld het KvK-nummer. Vergeet niet de verhuizing ook door te geven aan de Kamer van Koophandel via kvk.nl
Wat gebeurt er nadat ik mijn verhuizing heb doorgegeven?
Je adresaangifte wordt op de verhuisdatum verwerkt in de Basisregistratie Personen (BRP). Kom je vanuit een andere gemeente in Eindhoven wonen, dan worden de gegevens 's nachts overgezet en ben je dus de volgende werkdag ingeschreven. Op het moment dat wij je inschrijven, word je ook automatisch uitgeschreven bij de andere gemeente. Binnen 5 werkdagen na de verhuisdatum ontvang je van ons een brief ter bevestiging.
Lees de brochure De Basisregistratie Personen van de Rijksoverheid over welke gegevens in de BRP geregistreerd staan en waarvoor deze gegevens worden gebruikt.
Wij informeren de volgende instanties nadat je verhuizing bij ons is verwerkt:
- Belastingdienst
- Centraal Administratiekantoor (CAK)
- Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) (was IB-groep)
- Pensioenfondsen
- Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW)
- Sociale Verzekeringsbank (SVB)
- Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV)
- Zorgverzekeraars
Kan ik de verhuizing ook per post of aan de balie doorgeven?
Ja, dat kan.
Aan de balie
Wil je je verhuizing binnen of naar Eindhoven aan de balie doorgeven, maak hiervoor dan een afspraak. Dat kan online of door te bellen naar ons klantcontactcentrum op telefoonnummer 14 040. Verhuis je vanuit het buitenland? Ga dan naar de pagina Verhuizen vanuit het buitenland en maak daar de juiste afspraak met ons.
Per post
Liever per post? Vul dan de gegevens in op het online formulier. Print het ingevulde formulier en stuur het samen met de benodigde documenten naar Gemeente Eindhoven, afdeling BEO, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven. Je verhuizing wordt binnen 5 werkdagen verwerkt.
Benodigdheden
Wil je je verhuizing doorgeven aan de balie of per post? Dan heb je het volgende nodig:
- een geldig legitimatiebewijs
- een huurcontract of koopovereenkomst van je nieuwe woning.
Inwonen of samenwonen?
Ga je bij iemand inwonen of met iemand samenwonen, dan heb je ook nog nodig:
- een kopie van het legitimatiebewijs van de eigenaar/hoofdbewoner
- een schriftelijke verklaring van de eigenaar/hoofdbewoner dat hij of zij hiermee instemt. Je kunt hiervoor de Toestemmingsverklaring voor inwoning invullen.
Ik verhuis naar een (zorg)instelling. Hoe geef ik dat door?
Verhuis je naar een zorginstelling of een andere instelling? Kies dan of je wilt worden ingeschreven op het adres van de zorginstelling of op een zelfgekozen briefadres.
Inschrijving op adres (zorg)instelling
Wil je worden ingeschreven op het adres van de (zorg)instelling, geef dit dan schriftelijk of persoonlijk aan ons door. Al je post komt dan aan op dit adres.
Schriftelijk
Stuur een ingevuld en ondertekend formulier 'verhuizen naar een (zorg)instelling' en een kopie van je identiteitsbewijs op naar Gemeente Eindhoven, Postbus 90150, 5600 RB, Eindhoven.
Persoonlijk
Maak een afspraak en kom langs op ons Inwonersplein. Neem ook dan een ingevuld en ondertekend formulier 'verhuizen naar een (zorg)instelling' en een kopie van je identiteitsbewijs mee.
Inschrijving op briefadres
Wil je liever worden ingeschreven op een briefadres in plaats van op het adres van de zorginstelling? Dat kan ook. Je briefadres is het adres waar je niet woont, maar waarop je wel staat ingeschreven en dat bij alle instanties bekend is. Je post komt dan aan op dit adres in plaats van het adres van de instelling. Alle afnemers van de Basisregistratie Personen (BRP) kunnen inzien dat je niet op het adres woont, maar er alleen bereikbaar bent voor je post.
Vraag de hoofdbewoner (of eigenaar) van het briefadres om het formulier Verklaring toestemming briefadres in te vullen, uit te printen, te ondertekenen en aan jou af te geven. Samen met een kopie van een geldig identiteitsbewijs. Geef dit vervolgens schriftelijk of persoonlijk aan ons door.
Schriftelijk
Stuur de volgende documenten met de post op naar Gemeente Eindhoven, Postbus 90150, 5600 RB, Eindhoven:
- Het ingevulde en ondertekende formulier 'verhuizen naar een (zorg)instelling'
- Een kopie van je identiteitsbewijs
- Het door de briefadresgever ingevulde en ondertekende formulier ‘verklaring toestemming briefadres'
- Een kopie van het identiteitsbewijs van de briefadresgever
Persoonlijk
Maak een afspraak en kom langs op ons Inwonersplein. Neem mee:
- Het ingevulde en ondertekende formulier 'verhuizen naar een (zorg)instelling'
- Een kopie van je identiteitsbewijs
- Het door de briefadresgever ingevulde en ondertekende formulier ‘verklaring toestemming briefadres’
- Een kopie van het identiteitsbewijs van de briefadresgever
Wil je een briefadres bij iemand die in een andere gemeente woont, dan vraag je het briefadres bij die gemeente aan. Je wordt dan daar ingeschreven en bij ons uitgeschreven. Al je gemeentelijke zaken regel je voortaan daar.
Ik heb hulp en/of een hulpmiddel vanuit de Wmo (bijv. rolstoel). Hoe gaat dat als ik verhuis?
Kom je in Eindhoven wonen en had je in je vorige gemeente hulp of een hulpmiddel dat is betaald vanuit de Wmo? Dan kun je jouw hulpmiddel(len) in Eindhoven aanmelden. Eindhoven heeft 4 leveranciers van Wmo-hulpmiddelen. Als inwoner kies je zelf je leverancier:
Heb je een Wmo-hulpmiddel?
Neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14040 en vraag naar de Backoffice. Of stuur een e-mail naar unitwmo@eindhoven.nl met het verzoek om je hulpmiddel mee te verhuizen naar je nieuwe adres in Eindhoven. Je hoeft je dan niet eerst te melden bij WIJeindhoven.
Geef in e-mail het volgende aan:
- de naam van de leverancier die je kiest (Kersten, Medipoint, Meyra of Welzorg)
- hulpmiddel(en) dat je meeverhuist
- jouw naam en geboortedatum
Let op! Heb je van je vorige gemeente een hulpmiddel vanuit een PGB (Persoonsgebonden Budget) gekregen, dan is dit een middel van jou. Je mag zelf beslissen of je deze mee wilt nemen of niet. De gemeente Eindhoven hoeft dit niet over te nemen.
Heb je Wmo-hulp/zorg?
Had je in je vorige woonplaats huishoudelijke hulp, zorg of begeleiding? Neem dan contact op met WIJeindhoven. Zij gaan samen met jou op zoek naar de beste oplossingen.
Ik heb verkeerde gegevens doorgegeven. Wat nu?
Heb je bij het aangeven van je verhuizing per ongeluk verkeerde gegevens doorgegeven? Laat het ons dan weten in een korte brief. Schrijf op welke gegevens je verkeerd hebt doorgegeven en wat de juiste gegevens zijn. Stuur de brief naar: Gemeente Eindhoven, t.a.v. College van B&W, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven.
Geef je bewust verkeerde informatie door, dan kun je een boete krijgen van maximaal € 325,- (bestuurlijke boete).