Zero-emissiezone
Vanaf 1 januari 2025 geldt de zero-emissiezone voor vracht- en bestelvoertuigen. Alle nieuwe bestel- en vrachtwagens moeten vanaf dan volledig uitstootvrij zijn om in de zone te rijden. Deze zone geldt voorlopig niet voor personenauto’s.
Alle bestaande bestelvoertuigen met een emissieklasse 0, 1, 2, 3, 4 motor en vrachtwagens die op 1-1-2025 ouder zijn dan 8 jaar mogen de zero-emissiezone ook niet meer in. Voor de overige uitstotende bestel- en vrachtwagens is een overgangsregeling. Kijk voor meer informatie hierover op opwegnaarzes.nl.
Wat is de milieuzone?
In Eindhoven geldt sinds 1 januari 2022 een milieuzone voor autobussen (touringcars). Deze moeten minimaal emissieklasse 6 hebben om de milieuzone in te mogen rijden.
Handhaving
Naleving van deze regels is belangrijk, zodat we echt toewerken naar een centrum zonder uitlaatgassen. Het is daarom belangrijk dat er ook wordt gehandhaafd. Tegelijkertijd willen we zorgen dat iedereen kan wennen aan de nieuwe situatie zonder direct een boete te krijgen.
In de eerste helft van 2025 starten we met een gewenningsperiode, gevolgd door een periode van waarschuwingen per brief. Vanaf de tweede helft van 2025 wordt het betreden van de zero-emissiezone beboet als jouw voertuig niet voldoet aan de regels voor de zero-emissiezone. Voor bestelauto’s is deze boete 120 euro. Voor vrachtwagens is deze boete 300 euro. Daar komen nog administratiekosten bij.
Wat betekent dit voor mijn voertuigen?
Kan ik een ontheffing krijgen?
Als jouw voertuig geen toegang heeft tot de zero-emissiezone, kun je in sommige gevallen een ontheffing krijgen. Kijk voor meer informatie hierover op de pagina's over de diverse voertuigen hierboven.
Hoe herken ik de zero-emissiezone en de milieuzone?
Je herkent het begin van de zero-emissiezone en
de milieuzone aan de verkeersborden die je hiernaast ziet.
Waarom is een zero-emissiezone nodig?
Het klimaatakkoord van Parijs vraagt van iedereen een bijdrage. Zo zorgen we samen voor minder CO₂-uitstoot. De gemeente Eindhoven werkt bijvoorbeeld aan het verduurzamen van vastgoed en het opwekken van duurzame energie. Op veel terreinen gaat het met de CO₂-uitstoot de goede kant op.
Helaas geldt dat niet voor het verkeer in onze stad. Uit de klimaatmonitor blijkt dat de uitstoot door het vele verkeer in onze stad juist toeneemt. We hebben onderzoek laten doen naar wat de beste manier is om voor een echte omslag te zorgen. Uit het onderzoek (CE Delft, 2017 en 2023) blijkt dat een zero-emissiezone een belangrijke maatregel is om CO₂ daadwerkelijk te verminderen in het verkeer. Daarnaast heeft Eindhoven de ambitie om de luchtkwaliteit flink te verbeteren. Een zero-emissiezone zorgt (samen met andere mobiliteitsmaatregelen) dat we deze knelpunten fors kunnen verminderen. Zeker omdat de meeste van deze knelpunten binnen de Ring liggen.
De gemeenteraad heeft besloten om in drie ‘tussenstappen’ op weg te gaan naar een zero-emissiezone in 2030. De beslissing om de zero-emissiezone voor alle voertuigen in 2030 in te voeren is nog niet genomen. Dat is met de huidige landelijke wetgeving nog niet mogelijk. Meer informatie in het raadsbesluit.
Waar vind ik meer informatie?
-
Definitief Ontheffingenbeleid (483.15 KB)
-
Nota van beantwoording (volledig) (538.71 KB)
-
Nota van beantwoording (publieksversie) (783.3 KB)
- Klimaatakkoord
- Uitvoeringsagenda Stadslogistiek
- Rapport CE Delft
- Schone Lucht Akkoord
- Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)
- Besluit van 29 oktober 2019
- Wijziging van het RVV
- Bestuursakkoord Eindhoven 2022-2026
- Raadsbesluit d.d. 16 september 2020
- Kennisgeving ontwerp- en verkeersbesluit bedrijfs- en vrachtauto's
- Kennisgeving ontwerp- en verkeersbesluit dieselpersonenauto's
Vragen of opmerkingen?
Heb je vragen of opmerkingen? Mail dan naar zero-emissie@eindhoven.nl.