Waarom een Aanpak Voorkomen Escalatie?
Soms zijn de problemen zo complex dat de bewoner daar zelf of met hulp van een generalist van WIJeindhoven niet uit komt. Vaak zijn er veel hulpverleners bij betrokken. Een aanpak volgens het AVE-model zorgt dat iedereen werkt met een gezamenlijk plan van aanpak, weet wie welke rol heeft en wanneer op te schalen. Veel andere gemeenten gebruiken dit model ook.
Wat houdt het AVE-model in?
Inwoners met problemen melden zich bij WIJeindhoven. Soms is dat, bijvoorbeeld bij dakloosheid, bij het Regieteam+. Vaak is deze ondersteuning voldoende.
Is er meer nodig om voorkomen dat de situatie escaleert, dan werken WIJeindhoven, gemeente en Zorg- en Veiligheidshuis Zuidoost Brabant samen via vaste protocollen. Merk je als hulpverlener dat een situatie escaleert, meld dit dan bij het Triageteam AVE van deze 3 organisaties. Dit triageteam bespreekt de casus en schaalt zo nodig op.
Het AVE-model legt dan vast wie in welke situatie verantwoordelijk is en maakt daarbij verschil tussen casusregie (contact met inwoner door WIJeindhoven of de gemeente) en procesregie (degene binnen de gemeente die verantwoordelijk is voor het hulpverleningsproces).
Meer informatie over het AVE-model vind je in de documenten hieronder:
-
Notitie casusregie en procesregie (64.6 KB)
-
Schema casusregie en procesregie (117.95 KB)
Voor welke gevallen vul ik een aanvraagformulier in?
Een professional kan een casus aanmelden bij het Triageteam AVE als:
- De samenwerking tussen hulpverleners en/of instanties stagneert.
- Interventies en/of plan van aanpak geen effect hebben en de onveiligheid toeneemt.
- De zorg stagneert en dit kan leiden tot escalatie.
- Er (nog) geen casusregisseur betrokken is, maar wel sprake is van meervoudige complexe escalerende casuïstiek. Check wel of er al een contactpersoon van WIJeindhoven of het Regieteam+ betrokken is.
Herken je één of meerdere van bovenstaande situaties? Vul dan het aanmeldformulier in.
Het aanmeldformulier is niet bedoeld voor dak- of thuislozen.
Wat gebeurt er met mijn aanmelding?
Het aanmeldformulier komt binnen bij het Triageteam. Dat bestaat uit een afgevaardigde van WIJeindhoven, van het Regieteam+ en van het Zorg- en Veiligheidshuis Zuidoost Brabant. Dit team neemt 2 keer per week de nieuwe aanmeldingen door. Je krijgt dan ook binnen een week een terugkoppeling.
Wat kan de uitkomst zijn van mijn aanmelding?
Het triageteam schaalt zo nodig op naar een procesregisseur die met jou het hulpverleningsproces oppakt. Samen kijken jullie naar wat nodig is om de stagnatie in het hulpverleningsproces te doorbreken om de veiligheid van de inwoner en omgeving terug te brengen.
Waar kan ik terecht met vragen?
Heb je vragen of hulp nodig bij het invullen van het formulier? Neem dan contact op via ave@eindhoven.nl. Dit emailadres is niet bedoeld voor vragen over specifieke situaties van inwoners.