De verschillende belastingsoorten
Regel je belastingzaken
Meer over belastingen
Algemene vragen
Wanneer krijg ik de aanslag gemeentebelastingen?
Half/eind februari krijg je de aanslag gemeentelijke belastingen toegestuurd. Op deze aanslag staan alle gemeentelijke belastingen en heffingen die je moet betalen:
- OZB
- afvalstoffenheffing
- rioolheffing
- hondenbelasting
- reinigingsrecht
- precariobelasting
Ik heb geen aanslag ontvangen, wat nu?
Als je je via MijnOverheid.nl hebt aangemeld voor de Berichtenbox dan krijg je je aanslag en eventuele aanmaning digitaal daar. Deze ontvang je dus niet meer per post. Wil je op de hoogte worden gehouden als je post ontvangt in je Berichtenbox van MijnOverheid? Zet dan de e-mailnotificatie aan.
Heb je je niet aangemeld voor de Berichtenbox maar ook geen aanslag per post ontvangen? Neem contact met ons op via telefoonnummer 14 040.
Ik ben het niet eens met de aanslag. Wat moet ik doen?
Neem dan altijd eerst contact met ons op via ons contactformulier of door te bellen naar 14 040. Mocht er iets niet kloppen, dan passen we het direct aan. Als we er samen niet uitkomen, kun je, tot 6 weken na de datum van het aanslagbiljet, online of schriftelijk bezwaar maken.
Je schriftelijke bezwaar stuur je naar Gemeente Eindhoven, afdeling Belastingen, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven.
Vragen over WOZ
De WOZ-waarde van mijn huis lijkt niet te kloppen. Wat nu?
Neem altijd eerst contact met ons op via ons contactformulier of door te bellen naar 14 040. Binnen 10 werkdagen nemen we contact met je op. Mocht er iets niet kloppen, dan passen we het direct aan.
Vragen over betalen
Hoe kan ik de gemeentebelastingen betalen?
Dit kan op 3 manieren:
- Door middel van automatische incasso (machtiging) in 10 maandelijkse termijnen. De eerste termijn wordt afgeschreven in de maand volgend op de maand van verzending van het aanslagbiljet. Bedragen onder de € 25- schrijven we in één keer af.
We incasseren altijd op de laatste werkdag van de maand. Hoe later in het jaar je de machtiging afgeeft, hoe minder termijnen je nog hebt. Om de termijnbedragen af te kunnen schrijven, moet je ons toestemming geven. Dat doe je via de digitale belastingbalie. - Door het bedrag zelf over te maken (internetbankieren) op rekeningnummer NL17INGB0001048284 t.n.v. Gemeente Eindhoven Belastingen onder vermelding van het aanslagbiljetnummer. Betaal je met een buitenlands rekeningnummer, voeg dan BIC-code INGBNL2A toe.
- Door middel van iDEAL. Betalen via iDEAL werkt als volgt:
- Je logt in bij de digitale belastingbalie met DigiD, of RSIN +aanslagnummer;
- Je kiest de optie 'Aanslag betalen';
- Je komt op de betaalpagina van iDEAL terecht;
- Je kiest de aanslag die je wilt betalen, vult het bedrag in dat je gaat betalen en klinkt op de knop 'Verzenden' om de iDEAL-betaling te verrichten. Je kunt maar 1 aanslag per keer betalen en niet meerdere aanslagen tegelijk. Wil je meerdere aanslagen betalen? Kies dan zo vaak als nodig is de optie ‘Aanslag betalen’ en doorloop de betaalprocedure.
Kan ik kwijtschelding aanvragen?
Dat kan als je aan de voorwaarden voldoet.
Ik wil in één keer betalen in plaats van in termijnen. Kan dat?
Ja, dat kan. Ga naar de digitale belastingbalie, log in met DigiD, klik op 'Aanslagen en betalen' en betaal direct. Of maak het bedrag over op rekeningnummer NL17INGB0001048284 t.n.v. Gemeente Eindhoven Belastingen onder vermelding van het aanslagbiljetnummer. Betaal je met een buitenlands rekeningnummer, voeg dan BIC-code INGBNL2A toe.
Kan ik de aanslag in termijnen betalen?
Ja, dan kan. Met een automatische incasso kun je de gemeentelijke belastingen in termijnen betalen. Je kunt ons hiervoor online machtigen of met de machtiging die bij de aanslag zit. Meer informatie over automatische incasso vind je op de pagina Digitale belastingbalie.
Let op: bedragen onder de € 25- schrijven we in één keer af.
In hoeveel termijnen kan ik betalen?
Je kunt je gemeentelijke belastingen in maximaal 10 termijnen betalen. Machtig je ons direct na het ontvangen van de aanslag dan betaal je in 10 termijnen. Maar machtig je ons bijvoorbeeld twee maanden na het ontvangen van de aanslag. Dan incasseren we het openstaande bedrag in 8 termijnen. Bedragen onder de € 25- schrijven we in één keer af.
Maar let op: je kunt alleen in termijnen betalen als je via automatisch incasso betaalt. Het bedrag wordt dan automatisch afgeschreven.
De automatische incasso is niet gelukt. Proberen jullie het nog een keer?
Nee, we proberen het maar één keer per maand. Als we één keer niet kunnen incasseren verdelen we het totaalbedrag over de nog resterend maanden en wordt je maandbedrag dus hoger. Lukt het twee keer niet om automatisch te incasseren? Dan vervalt de machtiging en moet je het totaalbedrag per direct volledig betalen. De incasso vindt plaatst op de laatste werkdag van de maand.
Hebben we het laatste termijnbedrag (de tiende) niet af kunnen schrijven? Dan moet je dit bedrag altijd zelf overmaken.
Hoe zet ik de machtiging tot automatische incasso stop?
Om de machtiging stop te zetten, print je onderstaand formulier, vul en onderteken het en stuur het op naar Gemeente Eindhoven, t.a.v. afdeling Belastingen, antwoordnummer 15019, 5600 BH Eindhoven. Een postzegel is niet nodig. Of mail het ondertekende formulier naar gemeente@eindhoven.nl.
-
Brief intrekken automatisch incasso (140.28 KB)
Vragen over verhuizing
Ik ben verhuisd naar een andere gemeente. Waarom betaal ik nog steeds afvalstoffenheffing?
Voor de maanden waarin je nog wel in Eindhoven woonde, betaal je afvalstoffenheffing. Vanaf de eerste volledige maand dat je niet meer in Eindhoven woont, wordt de aanslag afvalstoffenheffing vermindert. Dit betekent dat het het totaalbedrag van je aanslag lager wordt. Hierdoor wordt het termijnbedrag dat je moet betalen ook lager. Betaal je met automatische incasso? Dan blijven we de resterende termijnen afschrijven, maar wel voor het lagere bedrag.
Ik heb mijn huis verkocht en woon niet meer in Eindhoven. Toch betaal ik nog gemeentelijke belastingen. Hoe kan dit?
Bij een koophuis is het zo dat degene die op 1 januari het juridisch eigendom heeft de OZB en rioolheffing voor dat hele jaar moet betalen. Het is gebruikelijk dat dit bij de notaris met de nieuwe eigenaar verrekend wordt. Let wel: als dit niet gebeurt, is de gemeente hierin geen partij!
Als je een huis koopt binnen de gemeente Eindhoven krijg je voor die nieuwe woning dat jaar ook geen aanslag van de gemeente.
Andere vragen
Ik wil mijn aanslagbiljet voortaan digitaal ontvangen. Waar kan ik dit regelen?
Meld je aan op MijnOverheid.nl. Vergeet niet de e-mailnotificatie aan te zetten zodat je bericht krijgt wanneer je post ontvangt in je Berichtenbox.
Kan ik mijn gegevens inzien?
Via de digitale belastingbalie kun je jouw gegevens inzien en wijzigen. Je hebt hiervoor wel je DigiD nodig.
Mijn vraag staat er niet bij. Wat nu?
Vul het contactformulier in of bel ons klantcontactcentrum via telefoonnummer 14 040. Zij helpen je graag verder.