Enquête over evenementen in Eindhoven
De gemeente Eindhoven gaat de afspraken vernieuwen voor buitenevenementen op verschillende plekken in de stad. Dit betreft locaties in de open lucht en openbare ruimte, zoals pleinen en parken. Denk aan afspraken over het aantal evenementen, bezoekersaantallen en geluidsniveaus. Deze afspraken worden vastgelegd in locatieprofielen.
Met deze enquête vragen wij jou om mee te denken over evenementen in Eindhoven. We horen graag jouw mening over het huidige aanbod van evenementen in de stad. Daarnaast hebben we enkele vragen over een duurzaam bekersysteem voor evenementen.
Het invullen van de enquête duurt ongeveer 5 à 10 minuten en is geheel anoniem. Bedankt voor je deelname en het meedenken!
Locatieprofielen
Evenementen zorgen voor sommigen ook voor overlast. Bijvoorbeeld door geluid, drukte of gebrek aan (fiets)parkeerplaatsen. Dat willen we zoveel mogelijk voorkomen. Bovendien willen we dat evenementen veilig verlopen. Daarom vinden we het belangrijk om vooraf met bewoners en ondernemers goede afspraken te maken. Over de plaatsen waar in de stad evenementen kunnen plaatsvinden en over de voorwaarden die daar dan voor gelden.
Voor de meest gebruikte evenementenlocaties zijn daarom regels vastgesteld in zogeheten locatieprofielen. Zo'n profiel bevat onder meer informatie over het aantal toegestane evenementen op de betreffende locatie, de op- en afbouwtijden en de maximale geluidsproductie. Maar ook zaken als veiligheid en toegankelijkheid. Met een locatieprofiel kan een organisator van een evenement zien of een locatie geschikt is of niet.
Wat zijn jouw ervaringen?
De huidige locatieprofielen komen uit 2015 en zijn aan vernieuwing toe. We gaan deze regels daarom actualiseren. Daarvoor voeren we verschillende onderzoeken uit. We betrekken ondernemers, bewoners, organisatoren en andere belanghebbenden. We vragen per locatie naar ideeën, meningen en ervaringen. Deze reacties gebruiken we om nieuwe afspraken te maken voor de komende jaren. Voor de locatie Wilhelminaplein is inmiddels een online enquête geweest. We starten het proces voor de volgende locaties:
- Lichtplein/Victoriapark
- Fensterrein
- 18 Septemberplein
- Markt
- Begijnenhof
- Stadhuisplein
- Stationsplein
- Stratumseind
- Wilhelminaplein
- Paterskerk
Wat gaan we doen?
- Analyse locaties: We verzamelen de informatie over de locaties die nu al beschikbaar is, zoals: Wat zijn de ontwikkelingen voor de toekomst? Vindt er bijvoorbeeld een herinrichting plaats? Welke evenementen zijn er nu op die locatie? En hoe verlopen die? Welke belanghebbenden moeten we betrekken?
We doen ook een geluidsonderzoek.
Als we deze informatie zoveel mogelijk op een rijtje hebben, gaan we in overleg met belanghebbenden. We organiseren als eerste sessies met organisatoren en ondernemers. De inzichten die we opdoen in die gesprekken, gebruiken we ook om goede en relevante enquête voor bewoners te maken. - Sessie ondernemers
- Sessie organisatoren
- Bewoners enquête
- Herijken locatieprofielen
- Vaststellen nieuwe/vernieuwde locatieprofielen
Einde zomer 2024 koppelen we de opbrengsten terug via een participatieverslag op deze website. Organisatoren en ondernemers ontvangen ook via de e-mail een terugkoppeling. Na de participatie herijken we de locatieprofielen. We willen alle locatieprofielen in heel de stad graag eind 2024 klaar hebben.
Verslagen en presentatie werksessies
-
Verslag werksessie bewoners (547.65 KB)
-
Verslag werksessie ondernemers (683.47 KB)
-
Verslag werksessie organisatoren (888.37 KB)
-
Presentatie werksessies (2.27 MB)
Planning fase 2
Overige locaties (volgen later voor herijking)
-
- Genneper Parken
- J.F. Kennedylaan e.o.
- Philipsstadion
-
- Stadspark de Karpen
- Stadswandelpark
- Strijp-S
Heb je vragen of opmerkingen? Mail naar eventlocaties@eindhoven.nl.