Wat is zorgfraude?
Zorgfraude wil zeggen dat iemand die zorg vraagt, een zorgverlener of een budgethouder onterecht voordeel haalt uit de Nederlandse gezondheidszorg. Dat kan op verschillende manieren, zoals:
- Zorg die niet geleverd wordt, maar die de aanbieder wél declareert (spookzorg). Of het nu gaat om hulp bij het huishouden, begeleiding thuis, verplaatsmiddelen of andere zorg;
- Patiënten duperen door onterecht een eigen bijdrage voor bepaalde diensten of een vergoeding voor de verwijzing te vragen;
- Zorg leveren en declareren waarvoor geen medische noodzaak is (overbehandeling), of het niet leveren van noodzakelijke zorg (onderbehandeling);
- Het Persoonsgebonden Budget (PGB) besteden aan iets anders dan het inkopen van zorg.
Hoe meld ik (een vermoeden van) fraude?
Melden kan anoniem. Je hoeft geen persoonlijke gegevens achter te laten, maar dat mag wel. In dat geval kunnen we je bellen als we nog vragen hebben.
Vul het online formulier in. Meld hier om wie / welke zorgverlener en om wat voor zorg het gaat. Jouw tip kan leiden tot een onderzoek naar deze persoon.
Wil je ons liever bellen? Dat kan. Bel naar de meldlijn fraude op telefoonnummer (040) 238 5000. Dit kan op maandag tot en met vrijdag, tussen 9.00 en 17.00 uur. Of stuur een brief naar
Gemeente Eindhoven
Sociale Recherche
Postbus 90 151
5600RC, Eindhoven.
Privacy
We respecteren iedereens privacy. Dat is de reden waarom we je niet op de hoogte houden van het eventuele onderzoek.