Er wordt te hard gereden door mijn straat. Kunnen er snelheidsremmende maatregelen worden geplaatst?
Als gemeente zetten we in op het bewustmaken en stimuleren van positief rijgedrag. Dit doen we onder andere door het inzetten van snelheidsdisplays (SIDs) en (buurt)acties. Op de pagina Verkeersveiligheid lees je hoe je de situatie zelf kunt verbeteren. Denk aan het opzetten van een verkeersactie met buurtgenoten of het aanvragen van een snelheidsdisplay, via Snelheid Informatie Display portaal Gemeente Eindhoven (sidaanvragen.nl). Bij het tabblad ‘Snelheidsmeetresultaten’ staat beschreven in welke gevallen we buiten de geplande werkzaamheden extra snelheidsremmende maatregelen nemen.
Kan ik een zebrapad aanvragen bij de gemeente?
Je kunt een zebrapad aanvragen maar dit wordt alleen aangelegd als aan bepaalde eisen wordt voldaan. Dit kan alleen op locaties met een grote voetgangersstroom op meerdere momenten van de dag. Denk bijvoorbeeld aan schoolzones of winkelgebieden). Als er een zebrapad wordt aangelegd op locaties waar te weinig wordt overgestoken, ontstaat er schijnveiligheid. Schijnveiligheid betekent dat verkeersdeelnemers niet stoppen voor overstekende voetgangers.
Kunnen verkeerslichten geplaatst worden bij onveilige locaties?
Via de verkeerslichtenkaart kun je meedenken over geschikte locaties voor verkeerslichten.
Wil je weten hoe en waarom de gemeente het verkeer in de stad met verkeerslichten regelt? Kijk dan op de pagina Veilig en vlot door de stad.
Kan de gemeente in onze straat herhalings- of waarschuwingsborden plaatsen?
Nee, de gemeentelijke wegen moeten voorzien zijn van de wettelijk voorgeschreven verkeersborden. Te veel (verkeers)borden zorgen voor een rommelig en onoverzichtelijk straatbeeld, dit heeft een negatief effect op de verkeersveiligheid. Vanuit dit oogpunt willen we zo min mogelijk obstakels in de openbare ruimte.
Kan de gemeente verkeersmaatjes (Viktor Veilig) plaatsen of vergoeden?
We plaatsen of stimuleren de verkeersmaatjes niet actief. De gele of groene kunststof poppen hebben namelijk geen of slechts een tijdelijk effect. De meeste automobilisten, vaak buurtbewoners, zien de pop dagelijks, waardoor hun rijgedrag hier niet of maar tijdelijk door wordt beïnvloed.
Kan de gemeente in onze straat de toegestane maximumsnelheid verlagen?
Wij vinden het belangrijk dat kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers en voetgangers, zich veilig kunnen verplaatsen. Daarom hebben we dit jaar de snelheidslimiet verlaagd naar 30 km/uur op een aantal wegen binnen de bebouwde kom. Dit is in lijn met de landelijke Motie 30, tenzij..
Deze motie is overgenomen door de gemeenteraad van Eindhoven en heeft een belangrijke plek in het bestuursakkoord 2022-2026 gekregen. Adviesbureau Arcadis heeft afgelopen jaar alle wegen in Eindhoven opnieuw beoordeeld. Je leest hierover meer in onderstaand rapport:
-
Rapport Motie 30 tenzij (oktober 2023) (16.15 MB)
De belangrijkste conclusie is dat de mogelijkheden voor verlaging van de snelheid op korte termijn beperkt blijven. Een belangrijke reden hiervoor is dat voor een groot aantal trajecten een herinrichting nodig is om een weginrichting te realiseren die past bij de maximumsnelheid van 30 km/uur. Een passende inrichting, heeft onder andere impact op het gebruik van openbaar vervoer en de hulpdiensten. Ook heeft een nieuwe weginrichting invloed op bijvoorbeeld verduurzaming en de verdichtingsopgave van de stad. Deze overwegingen zijn in een groter geheel en gezamenlijk afgewogen in het Masterplan Mobiliteit. Meer informatie hierover is te vinden op de pagina Masterplan Mobiliteit.
Kan er iets gedaan worden aan de onveilige verkeerssituatie rondom de school?
Dit kan op verzoek en in samenwerking met de desbetreffende school. Ga daarom eerst in gesprek met de school. In overleg met de school, ouders van leerlingen en omwonenden gaan we op zoek naar mogelijke oplossingen. Dit kunnen maatregelen zijn rondom de school of op belangrijke school-thuisroutes. Een andere oplossing is een gedragsactie met de school en handhaving om het verkeersgedrag van de verkeersdeelnemers aan te passen.
Kan de gemeente de verkeersdrukte in mijn straat verminderen door een vrachtwagenverbod of eenrichtingsverkeer in te stellen en/of bepaalde straten af te sluiten?
Dit soort maatregelen hebben effect op de straten in de omgeving. Het probleem wordt hiermee niet opgelost, maar verschoven. Daarnaast is er voor dit soort maatregelen een juridisch verkeersbesluit nodig. In dit verkeersbesluit wordt een belangenafweging gemaakt voor alle groepen die gebruik maken van de straten. Een voorwaarde voor de te nemen maatregelen is dat er voldoende draagvlak moet zijn vanuit alle belanghebbenden. De grootte van de groep is afhankelijk van de impact die de maatregel heeft op de omgeving.
Kan de gemeente de verkeersdrukte in mijn straat verminderen door extra parkeerplaatsen aan te leggen
Het beleid van de gemeente is gericht op vergroenen en verduurzamen. Het bezitten van een auto wordt niet gestimuleerd. We leggen daarom geen extra parkeervakken aan. We zetten in op deelmobiliteit, waardoor minder parkeerplaatsen nodig zijn. Structurele parkeerproblemen worden aangepakt bij onderhoudswerkzaamheden of herinrichtingen van woonwijken en straten.
Als er parkeeroverlast is van auto’s die niet van bewoners uit de straat zijn, raden we aan om betaald parkeren aan te vragen via Betaald parkeren woonwijken. Op die pagina vind je ook meer informatie over tarieven en vergunningen.