Chat met ons

Wat doet de gemeente?

Wij willen dat iedereen in Eindhoven veilig is en zich ook veilig voelt in het verkeer. Een stad waar iedereen het vertrouwen heeft dat er geen schade wordt toegebracht. Een stad zonder verkeersslachtoffers. Want ieder slachtoffer is er één te veel.

Deze droom vormt samen met 6 andere dromen de basis voor ons mobiliteitsbeleid voor de komende jaren. Deze is verwoord in het Masterplan Mobiliteit 2050.

Protocol ernstige gevallen

Wanneer ergens een ongeluk gebeurt waarbij iemand ernstig gewond raakt, kijkt (een medewerker van) de gemeente binnen een week ter plekke naar de wegsituatie. Bijvoorbeeld of de voorrangssituatie duidelijk is en/of er geen beschadigingen in het wegdek zitten. Een eventueel gebrek wordt zo snel mogelijk hersteld. We beoordelen of (aanvullende) maatregelen nodig zijn. Daarbij houden we rekening met de ongevallencijfers en eventuele meldingen die zijn gedaan over de plek.

Snelheidsverlaging binnen de bebouwde kom

De gemeente Eindhoven werkt aan een verdere uitwerking van de landelijke “Motie 30, tenzij ...”. Deze motie houdt in dat alle wegen binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid van 30 km per uur krijgen en zo worden ingericht, tenzij dit om gegronde redenen niet kan. In het afgelopen jaar zijn alle wegen in Eindhoven opnieuw beoordeeld op wegencategorisering en vormgeving. In onderstaand rapport vind je meer informatie hierover:

Kijk voor meer informatie op ook eens op de pagina Snelheidsverlaging binnen de bebouwde kom.

We gaan nu de vervolgstappen nu verder uitwerken. Dit kost tijd omdat een groot aantal wegen een weginrichting moet krijgen die past bij de maximumsnelheid van 30 km/uur. Een aangepaste inrichting heeft onder andere impact op het gebruik voor openbaar vervoer en hulpdiensten. Daarnaast heeft een nieuwe weginrichting invloed op bijvoorbeeld verduurzaming en de verdichtingsopgave van de stad.

Verkeershandhaving

In veel gevallen kunnen we de weg niet beter inrichten dan dat die is. Van de onveilige verkeerssituaties komt 90% door het gedrag van de weggebruikers. We overleggen dan met de politie naar inzet van handhaving. De politie mag namelijk handhaven op verkeersovertredingen zoals door rood licht rijden, te hard rijden en rijden onder invloed. Gemeentelijke handhavers (BOA’s) mogen dit niet. Handhaving is niet altijd mogelijk en helpt in veel gevallen maar een korte tijd. Daarom willen we meer aandacht besteden aan het gedrag van de weggebruikers en zetten we actief in op campagnes. 

Lees meer over de verkeersveiligheidsaanpak in onderstaande factsheets: