Waarom een snelheidsverlaging?
Een snelheidsverlaging naar 30km/uur leidt tot 75% minder ernstige ongevallen. Dat toont het onderzoek (SWOV 2022) aan. Dat is belangrijk; meer dan 50% van de slachtoffers betrokken is bij ongevallen op 50 km/uur wegen.
Daarnaast behoort bijna driekwart van de slachtoffers tot de kwetsbare groep verkeersdeelnemers. Dit zijn bijvoorbeeld ouderen, scholieren, fietsers en voetgangers. Deze groep verkeersdeelnemers neemt alleen maar toe en moet extra beschermd worden. Ook draagt een snelheidsverlaging bij aan minder geluidsoverlast en een verbetering van de kwaliteit van de leefomgeving.
Eindhoven kiest voor 30!
De landelijke overheid startte in 2022 met de landelijke Motie 30, tenzij… om alle wegen binnen de bebouwde kom zoveel mogelijk terug te brengen naar 30 km/uur. De gemeente Eindhoven volgt dit landelijke beleid en heeft de keuze voor 30 km/uur nadrukkelijk benoemd in het Bestuursakkoord 2022-2026 en vastgelegd in het Masterplan Mobiliteit | Gemeente Eindhoven.
We werken aan de uitrol van 30 km/uur. We trekken hierin samen op met andere steden. We volgen de landelijke richtlijnen van het CROW (Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek). Daarin staat onder andere hoe we de afweging moeten maken tussen 30 km/uur en 50 km/uur.
In 2023 heeft Adviesbureau Arcadis alle wegen in Eindhoven opnieuw beoordeeld. Dit gebeurde aan de hand van deze landelijke richtlijnen (zie ook het Rapport Motie 30 tenzij hieronder). Het basisprincipe bij deze afweging is 30km/uur binnen de bebouwde kom. Alleen als een weg aan vastgestelde criteria voldoet, is een hogere snelheid binnen de bebouwde kom mogelijk (50 km/uur en in uitzonderlijke gevallen 70 km/uur).
De wegen hebben naast een snelheid ook een functie. Zo heb je wegen met een verblijfsfunctie, wegen met een verkeersfunctie en wegen met zowel een verblijfs- als een verkeersfunctie. Wegen met een verblijfsfunctie heten erftoegangswegen. Deze krijgen altijd een snelheid van maximaal 30 km/uur binnen de bebouwde kom (ETW30). Wegen met een verkeersfunctie heten gebiedsontsluitingswegen (GOW). Wegen met alleen een verkeersfunctie krijgen een snelheid van 50 of 70 km/u binnen de bebouwde kom (GOW50 en GOW70). Wegen met een dubbele functie (verblijfs- en verkeersfunctie) krijgen een snelheid van 30 km/u (GOW30).
-
Rapport Motie 30 tenzij (oktober 2023) (16.15 MB)
Eerste stappen gezet in 2024
In mei 2024 hebben we de snelheidslimiet verlaagd naar 30 km/uur op een 9-tal wegen in Eindhoven. Het gaat om:
- Edenstraat (Hoogstraat – J. Smitzlaan)
- Mecklenburgstraat (Mauritsstraat - Palingstraat)
- P Czn Hooftlaan (Bilderdijklaan - Stratumsedijk)
- Tongelresestraat (Ring – Geldropseweg)
- Tivolilaan en St Petrus Canisiuslaan (Geldropseweg - Heezerweg)
- Floralaan West (Aalsterweg - Roostenlaan)
- 2e Lieven de Keylaan, Hendrik de Keyzerplein en een deel van 1e Lieven de Keylaan
- Ventweg Insulindelaan en Ds Theodoor Fliednerstraat
- Wolvendijk (Windevlinderstaat - Keizersmantelstraat)
Dit waren oorspronkelijk 50 km/uur wegen binnen de bebouwde kom. Deze wegen hebben zowel een verblijfs- als verkeersfunctie. Ze liggen in een stedelijke omgeving, hebben fietsstroken en langsparkeren. Deze wegen hadden geen veilige weginrichting voor een maximumsnelheid van 50 km/uur. Het was niet nodig om aanpassingen te doen aan de weginrichting om te voldoen aan een maximumsnelheid van 30 km/uur. Er zijn verkeersborden met markeringen geplaatst om de nieuwe maximumsnelheid van 30 km/uur aan te geven.
Hieronder vind je een kaart met hierop de straten waar de maximumsnelheid is verlaagd naar 30 km/uur.
-
Overzichtskaart Eindhoven Motie 30 km (315.42 KB)
Hoe gaan we verder met snelheidsverlaging in de stad?
Er zijn in totaal in Eindhoven nog steeds veel wegen met 50 km/uur. Daarnaast hebben we als uniek historisch wegenconcept de Ring met een maximale snelheid van 70 km/uur. Ook zijn er meerdere aansluitingen tussen de Ring en de A2 met 70 km/uur.
In het Masterplan Mobiliteit | Gemeente Eindhoven is een streefbeeldenkaart (wens) vastgesteld voor nieuwe snelheden. Deze snelheden zijn deels gebaseerd op de analyse van het rapport van Arcadis. Er is ook rekening gehouden met een ligging in het netwerk en met de toekomstige ontwikkelingen. Voor enkele wegen zijn we aan het beoordelen welke functie het best passend is bij de toekomst.
Op basis van deze kaart is de verwachting dat ongeveer 70 wegen een lagere snelheid moeten krijgen. Dit zijn snelheidsverlagingen van 50 naar 30 km/uur en van 70 naar 50 km/uur. De streefbeeldenkaart voor nieuwe snelheden maakt geen onderscheid in verschillende functies. Zo moet voor de maximumsnelheid van 30 km/uur nog een onderscheid komen in wegen met alleen een verblijfsfunctie (ETW30) en wegen met een verblijfsfunctie en verkeersfunctie (GOW30).
Om het verkeer langzamer te laten rijden, moeten we de wegen aanpassen. Dat doen we stap voor stap. Bij sommige wegen is een kleine sobere, doelmatige aanpassing in de weginrichting genoeg. Andere wegen hebben een uitgebreidere aanpassing nodig. Pas als een weg aan de beurt is voor groot onderhoud, passen we de weg volledig aan (meer informatie vind je in het Wegenbeheerplan Eindhoven 2025-2028).
We blijven zuinig met het aanleggen van drempels. Dat is lastig voor de nood- en hulpdiensten. Met alle belanghebbende partijen zijn we in overleg over de exacte vormgeving van de 30 km/uur wegen. We willen weggebruikers duidelijk maken welke kenmerken je kunt verwachten bij een 30 km/uur weg of een 50 km/uur weg. Zo zijn fietsstroken of langsparkeervakken naast een weg alleen veilig bij een maximale snelheid van 30 km/uur. We verwachten hier medio 2025 meer duidelijkheid over.
Tegelijkertijd werken we aan een verbeterplan voor de Ring. Hierin kijken we naar de mogelijkheden om de snelheid te verlagen naar 50 km/u. Voor meer informatie zie Verkeerscirculatieplan en Verbeterplan Ring | Gemeente Eindhoven
Wat betekent dit voor mij als inwoner?
Voordat we kunnen starten met de uitvoering moet er nog veel gebeuren. In 2025 voeren we nog geen grote infrastructurele maatregelen uit om de snelheid te verlagen of om de ingevoerde maximumsnelheid te verduidelijken. Een uitzondering hierop zijn de wegen die al gepland staan voor onderhoud. Deze worden wel aangepast. Zie het Wegenbeheerplan Eindhoven 2025-2028.
We vinden het belangrijk dat alle inwoners bij dit proces betrokken worden. Daarom starten we waarschijnlijk medio 2025 de participatie op. Vanaf die tijd krijgen alle inwoners en bedrijven van Eindhoven inzicht in alle onderzoeken en belangenafwegingen. Daarna wordt gezamenlijk besloten welke wegen op welke manier een snelheidsverlaging krijgen.
We blijven als gemeente sterk inzetten op het gedrag van weggebruikers. Zo blijven we diverse gedragscampagnes voeren om mensen meer bewust te maken van hun snelheidsgedrag.
Iedereen kan via Snelheid Informatie Display portaal Gemeente Eindhoven een snelheidsdisplay in zijn of haar straat aanvragen. We blijven de wegen monitoren en bij overschrijdingen treedt de politie op. Daarnaast sluiten we aan op de landelijke gedragscampagnes bijvoorbeeld over snelheid en MONO (met één ding tegelijk bezig zijn in het verkeer).
Kijk voor meer informatie daarover op Samen maken we Eindhoven veilig | Gemeente Eindhoven.
Wat is de planning?
November 2024 t/m medio 2025 | Onderzoek, voorbereiding keuze snelheidsverlaging wegen |
Medio 2025 | Participatie |
2026 | Verdere uitrol snelheidsverlaging wegen 30 km en 50 km |