Hoe werkt de scanauto?
De scanauto rijdt door de straat en scant kentekens van auto’s die geparkeerd staan op een openbare parkeerplaats waar betaald parkeren geldt. Een gescand kenteken wordt gecheckt in de database met betalingen en vergunningen. Als het kenteken daar niet in staat, gaat een parkeercontroleur naar de geparkeerde auto toe en beoordeelt de situatie ter plekke. Als er geen bijzonderheden zijn, dan bevestigt de handhaver dat er een parkeerbon (officieel naheffingsaanslag parkeerbelasting geheten) naar de eigenaar van de auto wordt gestuurd.
Waar en wanneer controleert de scanauto?
De scanauto rijdt langs alle openbare parkeerplaatsen in Eindhoven waarvoor je moet betalen om te parkeren. Je herkent deze parkeerplaatsen aan de borden met ‘betaald parkeren’. De meeste parkeerplaatsen die de scanauto controleert, liggen binnen de Ring, maar de scanauto rijdt ook langs andere betaalde parkeerplekken zoals bij winkelcentrum WoensXL.
De scanauto controleert gedurende alle dagen en uren dat er betaald moet worden voor parkeren. Dat verschilt per gebied. De betaaltijden staan vermeld op de parkeerautomaat.
Waarom werkt de gemeente Eindhoven met de scanauto?
Het gebied met betaald parkeren is te groot geworden om lopend te kunnen controleren. Daarom kiest de gemeente Eindhoven voor de scanauto. Zo kunnen we veel meer auto’s controleren dan met de lopende handhaving. Deze controle is nodig om ervoor te zorgen dat iedereen betaalt voor parkeren, zoals is geregeld in de parkeerbelastingverordening van de gemeente Eindhoven. Door de hogere kans op een parkeerbon gaan meer automobilisten betalen voor hun parkeerplek. De hogere pakkans is ook eerlijk ten opzichte van automobilisten die wel netjes voor parkeren betalen.
We gebruiken de scanauto alleen voor de controle op de parkeerbelasting.
Waarom wordt er geen naheffingsaanslag parkeerbelasting (parkeerbon) meer op de auto achtergelaten?
In Eindhoven rijden we voortaan met een scanauto rond. Hierdoor hoeven er geen naheffingsaanslagen parkeerbelasting meer op de auto te worden achtergelaten. Deze naheffingsaanslagen worden namelijk direct per post toegestuurd.
Wat gebeurt er als de scanauto langskomt en ik nog niet heb betaald?
Tussen het moment van scannen en de controle ter plekke zit genoeg tijd om te betalen bij de parkeerautomaat. Als je gebruik maakt van mobiel parkeren, is er ook voldoende tijd om de parkeeractie te starten in de parkeerapp.
Wat gebeurt er als ik iemand laat in- of uitstappen of aan het laden en lossen ben terwijl de scanauto voorbij komt?
Het kenteken wordt gescand, maar de handhaver die iets later ter plekke komt, constateert dat je al vertrokken (of nog aan het laden/lossen) bent. In dat geval wordt het kenteken direct verwijderd en volgt geen parkeerbon.
Hoe gaat de gemeente om met mijn privacy bij het gebruik van de scanauto?
Met de leverancier van de scanauto is een overeenkomst gesloten dat persoonsgegevens correct worden verwerkt. Als je betaald hebt voor parkeren of een vergunning hebt, worden de gegevens (kenteken en foto’s) direct gewist. Als dat niet zo is, bewaren we de gegevens voor het versturen van de parkeerbon en het afhandelen van een eventueel bezwaar. De gegevens worden nergens anders voor gebruikt en na afloop van de bezwaartermijn verwijderd. De gemeente heeft de inzet van de scanauto op het privacybelang geanalyseerd. De scanauto voldoet aan de privacy-vereisten zoals vastgelegd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Eventuele personen op de foto’s van de scanauto worden op grond daarvan onherkenbaar maakt. Meer informatie lees je in de Privacyverklaring Scanauto Parkeerhandhaving.
Waarom maakt de scanauto foto’s?
De scanauto maakt meerdere foto’s van de auto en de directe omgeving als bewijs voor eventuele bezwaarzaken bij een parkeerbon. De foto’s worden niet voor andere doeleinden gebruikt. Als je betaald hebt om te parkeren, worden de beelden direct gewist. Bij een parkeerbon verwijderen we de foto’s na afloop van de bezwaartermijn.
Waar kan ik terecht met vragen en klachten?
Heb je een parkeerbon ontvangen? Dan kun je hier bezwaar tegen maken. Hoe je dat kunt doen, staat in de brief je hebt gekregen en op de pagina Bezwaar tegen naheffingsaanslag parkeerbelasting.
Heb je vragen of klachten? Geef deze dan door via het algemene telefoonnummer van de gemeente op 14 040 of via het contactformulier op deze website.