Wie plaatst de oplaadpunten in Eindhoven?
Vanaf eind 2024 plaatst de aanbieder Vattenfall in Charge de laadpalen in de openbare ruimte. Dat gebeurt binnen een regionale samenwerking met de provincie en andere gemeenten. Vóór die periode werkten we samen met verschillende aanbieders voor het plaatsen van laadpalen. Deze laadpalen blijven staan in de stad en zijn nog gewoon te gebruiken.
Hoe wordt de locatie van een oplaadpaal bepaald?
Samen met de laadpaalaanbieder bepalen we waar extra laadpalen gewenst zijn. Dat doen we vooral op basis van het gebruik van bestaande laadpalen. Wordt een laadpaal in de buurt veel gebruikt? Dan zoeken we in de omgeving naar een geschikte plek voor een nieuwe laadpaal. Bij het bepalen van de locaties wordt onder andere rekening gehouden met:
- Verkeersveiligheid
- Zichtbaarheid van de locatie
- Breedte van de stoep
- Afstand tot omliggende oplaadpalen
- Positie van grote bomen en overig groen
- Aanwezigheid van laadspanningskabel
Waarom wordt er geen rekening gehouden met parkeerdruk bij de locatiekeuze voor laadpalen ?
We vinden het belangrijk dat alle elektrische auto’s een plek kunnen vinden om op te laden. Overal in de stad is drukte met parkeren. Er worden laadpalen in de wijk geplaatst wanneer het gebruik van de bestaande laadpalen in de wijk hoog is. Dit betekent dat er meer elektrische auto’s zijn in de wijk, die moeten kunnen laden. Bij het plaatsen van een laadpaal blijft het totaal aantal plekken voor auto’s dus gelijk.
Hoe kan ik betalen voor het opladen van mijn auto?
De openbare laadpalen werken met een laadpas. Je krijgt deze pas als elektrische rijder bij het afsluiten van een laadabonnement. Er zijn verschillende bedrijven die laadabonnementen en -passen leveren. Tarieven voor abonnement en stroomkosten verschillen per provider. De prijs die je betaalt, is afhankelijk van de aanbieder, de locatie en het type laadpaal. Staat de laadpaal in een betaaldparkeren-gebied? Dan betaal je ook het gewone parkeertarief.
Wat zijn de kosten voor het gebruik van een openbare laadpaal?
Kosten voor het laden van een elektrische auto variëren per aanbieder en ook per laadpasprovider. Denk hierbij aan abonnementskosten voor je laadpas, eventuele starttarieven, kWh tarief van de aanbieder en transactiekosten. Maar ook kosten wanneer jouw elektrische auto vol is maar deze wel aan de laadpaal blijft staan. Onderzoek daarom goed bij welke provider je een laadpas aanvraagt en welke laadtarieven worden gerekend.
Welke regels zijn er voor parkeren bij een oplaadpaal?
Het parkeervak bij een oplaadpaal is gereserveerd voor het opladen van een elektrische auto, als daar een verkeersbord bij geplaatst is. Dit betekent dat je er alleen mag parkeren als je er een auto oplaadt.
Staat de laadpaal in een betaald-parkerengebied of in een vergunningsgebied, dan geldt dat óók voor het parkeervak bij de oplaadpaal: je moet betalen voor het parkeren of hebt een parkeervergunning nodig. Bij fout parkeren of fout gebruik van de oplaadpaal kan de gemeente een boete uitdelen.
Mag ik een eigen oplaadpaal op openbare grond plaatsen?
Nee, een eigen laadpaal mag alleen op eigen grond worden geplaatst. Bijvoorbeeld op een inrit of in of aan een garage. Wanneer je een privé oplaadpaal hebt, moet de auto tijdens het laden ook op privé grond geparkeerd kunnen worden.
Mag ik vanaf een eigen oplaadpaal mijn auto laden die op openbare grond staat?
Nee, dit mag niet. Om te kunnen laden, zou je dan een kabel moeten leggen over openbare grond of stoep. Dit kan overlast of gevaar opleveren voor anderen, zelfs als je een kabelmat zou gebruiken. Daarom is dit verboden volgens de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).
Waarom plaatst de gemeente niet overal snelladers?
Om elektrische rijders te ondersteunen bij het afleggen van grotere afstanden (vergroten actieradius) is een aantal snelladers geplaatst in de stad. Ze staan op strategische locaties in de buurt van uitvalswegen.
Nog niet alle (gedeeltelijk) elektrische auto’s kunnen snelladen. Ook zijn snelladers voor gebruikers relatief duur in vergelijking met gewone laadpunten (hogere prijs per kWh). Bovendien is het elektriciteitsnet hier niet geschikt om overal snelladers te plaatsen.
In woonwijken staan gebruikers over het algemeen langer op de laadplek (wonen of werken in de buurt). Dat maakt een snellader op zo’n locatie minder efficiënt.
Wat is de impact van de drukte op het elektriciteitsnetwerk op het laden?
De openbare laadpalen zijn aangesloten op een kleinverbruik-aansluiting (snelladers uitgezonderd). Voor kleinverbruik-aansluitingen is ruimte gereserveerd op het elektriciteitsnet. We verwachten dus dat we de komende jaren nog gewoon laadpalen in de stad kunnen realiseren. Ook worden de nieuw te plaatsen laadpalen ingezet om netbewust te laden. Dat wil zeggen dat het moment en de snelheid van het laden aangestuurd wordt om zo min mogelijk het net te belasten.
Is het laadnetwerk klaar voor de toekomst?
We proberen zo goed mogelijk te anticiperen op de verwachte groei en elektrisch vervoer met de kennis en middelen die we nu hebben. We zetten in op opschaling van laadpalen, maar tegelijkertijd blijven we ook experimenteren met mogelijke andere oplossingen.
Zo gaan we de komende twee jaar een aantal speciale laadpalen bij deelauto’s plaatsen. Deze laadpalen kunnen niet alleen de deelauto's opladen, maar ook energie teruggeven aan het elektriciteitsnet wanneer dat nodig is. Ook gaan we samen met inwoners een aanpak voor het laden van elektrische auto’s in hun buurt ontwikkelen. Op een manier die past bij de buurt en de buurt meteen een stukje mooier maakt. Misschien volgen we daar ook het voorbeeld van het laden op de Boschdijk en bij de nieuwbouw van Te Veld. Daar zijn de laadpalen verwerkt in de lichtmasten. Zo blijven we experimenteren.
Staat jouw vraag hier niet bij?
Staat jouw vraag hier niet bij? Mail dan naar opladen@eindhoven.nl.