Hoe vraag ik een gehandicaptenparkeerplaats aan?
Digitaal
Vul het digitale formulier 'gehandicaptenparkeerplaats aanvragen' in. Je hebt hiervoor nodig:
- Kopie van je geldige identiteitsbewijs
- Gehandicaptenparkeerkaart bestuurder
- Kopie van het kentekenbewijs deel 1, of bij een pasje van de voor- en achterkant
Per post
Vul het digitale formulier 'gehandicaptenparkeerplaats aanvragen' in. Na het invullen heb je naast het digitaal versturen ook de mogelijkheid om het formulier te printen en op de post te doen. Na het ondertekenen stuur je hem naar Gemeente Eindhoven, RE Vergunningen / Parkeren, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven. Denk eraan om de volgende stukken mee te sturen:
- Kopie van je geldige identiteitsbewijs
- Gehandicaptenparkeerkaart bestuurder
- Kopie van het kentekenbewijs deel 1, of bij een pasje van de voor- en achterkant
Binnen 12 weken nadat wij je aanvraag hebben ontvangen, krijg je de beslissing (beschikking) thuis. Ben je het hier niet mee eens? Maak dan bezwaar. Hoe lang het hele proces duurt is afhankelijk van betaling, eventuele bezwaren en de planning van de aannemer.
Wat kost de aanvraag van een gehandicaptenparkeerplaats?
De aanvraag van een gehandicaptenparkeerplaats is gratis. Wordt je aanvraag goedgekeurd, dan betaal je voor de aanleg en als je iets wilt veranderen.
Aanleg van een gehandicaptenparkeerplaats
De complete aanleg van een gehandicaptenparkeerplaats kost € 499,31. De kosten en wijze van overmaken van het bedrag staan vermeld in de brief met de beslissing (beschikking).
Wijzigingen doorvoeren
Wil je daarna nog wijzigingen doorvoeren, dan betaal je het volgende:
Product/vraag | Prijs |
---|---|
Het wijzigen van de kentekenplaat (bij een nieuwe kenteken) | € 96,67 |
Het verplaatsen van de paal met bebording | € 78,45 |
Het vernieuwen van de kruismarkering | € 175,21 |
Verhuizen van de parkeerplaats | € 319,80 |
Verwijderen van een gehandicaptenparkeerplaats | gratis |
Een kwijtschelding voor de kosten van een kentekenwijziging kun je doen bij het doorgeven van de wijziging. Hiervoor vul je geen aanvraag gehandicaptenparkeerplaats in.
Ik kan deze kosten niet betalen. Wat nu?
Is je inkomen - volgens de normen - te laag om deze kosten te kunnen betalen? Dan kun je ons vragen deze te betalen. Dit kun je tijdens het aanvragen van de gehandicaptenparkeerplaats aangeven. Je mag hiervoor tot 20% boven de bijstandsnorm verdienen. Zie hieronder de precieze bedragen (bedragen zijn het netto-inkomen):
Inkomensgrenzen per maand (120% van bijstandsnorm)
21-AOW leeftijd | incl. vakantiegeld |
---|---|
Alleenstaande (ouder) | € 1.570,14 |
Gehuwd/samenwonend | € 2.243,05 |
AOW-ers | incl. vakantiegeld |
---|---|
Alleenstaande | € 1.748,22 |
Gehuwd/samenwonend | € 2.371,97 |
Ik ga verhuizen. Kan de parkeerplaats meeverhuizen?
Jazeker kan dat. Een verhuizing geef je door met hetzelfde formulier als waarmee je een gehandicaptenparkeerplaats aanvraagt. Je geeft op het formulier aan dat het om een verhuizing gaat en vermeldt duidelijk je oude en nieuwe adres. Stuur het formulier op. Meer informatie hierover vind je hierboven in de paragraaf ‘Hoe vraag ik een gehandicaptenparkeerplaats aan?’.
De borden van je parkeerplaats worden verplaatst naar het nieuwe adres.
Ik heb een nieuw kenteken. Hoe geef ik dat door?
Verandert je kenteken, of heb je een nieuwe auto gekocht? Breng ons dan op de hoogte van je nieuwe kenteken. Doe dat als volgt:
- Maak online een afspraak en kom langs op het Inwonersplein.
- Neem je identiteitsbewijs en kentekenbewijs mee en informatie over het oude kenteken.
- Betaal per pin
- Wij geven je een brief mee als bewijs, waarin het oude en nieuwe kenteken staan. Leg deze brief achter de voorruit van je auto als je op de gehandicaptenparkeerplaats parkeert.
Ben je niet in staat om zelf te komen, dan machtig je iemand anders. Geef een briefje mee waarop staat wie je machtigt om het kenteken te wijzigen en zet er je handtekening onder. De gemachtigde moet zich kunnen legitimeren. Wij geven de opdracht voor aanpassing door aan de aannemer. Deze krijgt 3 weken de tijd om deze aanpassing uit te voeren. De brief die je van ons meekrijgt is 1 maand geldig.
Zie voor de kosten de paragraaf ‘Wat kost de aanvraag van een gehandicaptenparkeerplaats?’.
Ik heb geen gehandicaptenparkeerplaats meer nodig. Hoe geef ik dat door?
Wanneer je geen gehandicaptenparkeerplaats meer nodig hebt, kun je een e-mail sturen naar parkeren@eindhoven.nl
Een brief schrijven kan ook. Stuur deze brief naar Gemeente Eindhoven, RE Vergunningen / Parkeren, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven.
Het verwijderen van een gehandicaptenparkeerplaats is gratis.
Waar vind ik meer informatie?
Wie in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerkaart, is vastgelegd in de Europese Regeling Gehandicaptenparkeerkaart, zie overheid.nl. De gemeentelijke uitwerking staat in de Beleidsregels gehandicaptenparkeerkaarten en gehandicaptenparkeerplaatsen Eindhoven 2009.
-
Beleidsregels gehandicaptenparkeren 2024 (129.67 KB)