Hoe zorgen we voor voldoende openbare laadpalen?
Elke zes maanden analyseren we de laaddruk. Bij te hoge laaddruk plaatsen we extra laadpalen. Dit doen we volgens een rekenmethode van de provincies Noord-Brabant en Limburg.
Waar letten we op bij het bepalen van een locatie voor een openbare laadpaal?
We houden rekening met de volgende dingen:
- De laadpaal staat in de openbare ruimte en is altijd toegankelijk.
- De laadpaal staat tussen twee bestaande parkeervakken.
- De laadpaal staat op genoeg afstand van andere objecten op straat, zoals bomen of prullenbakken. Ook moet de stoep breed genoeg zijn, zodat er genoeg ruimte overblijft voor iedereen.
- De laadpaal staat binnen 25 meter van het laagspanningsnet onder de grond. Zo beperken we overlast tijdens het plaatsen zoveel mogelijk.
- De laadpaal wordt niet geplaatst op asfalt of beton.
- De laadpaal staat niet direct voor een deur of raam van een woning.
- Door het plaatsen van de laadpaal ontstaan er geen onveilige situaties in het verkeer.
- Staat er al een laadpaal in de straat? Dan plaatsen we de nieuwe laadpaal ernaast, als dat kan. Dat zorgt ervoor dat bestuurders minder hoeven te zoeken naar een vrije laadpaal of een vrij parkeervak
We houden geen rekening met de volgende dingen:
- Bijna overal in de stad is het druk met parkeren. We kunnen daarom helaas geen rekening houden met parkeerdruk.
- We houden geen rekening met persoonlijke wensen van elektrische rijders en niet-elektrische rijders.
Waar komen nieuwe openbare laadpalen?
De gemeente heeft een database met mogelijke locaties voor laadpalen. Elk half jaar stelt Vattenfall inCharge in de gebieden waar de laaddruk te hoog is een nieuwe locatie voor uit de database van de gemeente. Daarna worden deze locaties nog een keer door de gemeente beoordeeld. We stellen ook zelf locaties voor een openbare laadpaal voor aan Vattenfall inCharge. Bijvoorbeeld bij een gehandicaptenparkeerplaats of bij nieuwbouw.
Wie plaatst de openbare laadpalen in Eindhoven?
Met de provincies Noord-Brabant, Limburg en veel andere gemeenten werken wij samen aan openbare laadinfrastructuur. Dit doen we vanaf 2025 via een concessie met de aanbieder Vattenfall inCharge. Zij plaatsen de komende 2 tot 4 jaar de openbare laadpalen in Eindhoven. Tot eind 2024 werkten we met verschillende aanbieders. Deze laadpalen blijven beschikbaar.
Waarom nemen we een verkeersbesluit als er nieuwe openbare laadpaal komt?
De gemeente plaatst een bord bij de laadpaal dat er alleen elektrisch geladen mag worden. Parkeren door voertuigen die niet aan het laden zijn wordt dan verboden. In een verkeersbesluit wordt dit vastgelegd.
Verkeersbesluiten en andere besluiten kun je vinden op www.officielebekendmakingen.nl. Via Berichten over uw Buurt word je op de hoogte gehouden van besluiten die invloed hebben op jouw omgeving. Je kunt je daarvoor abonneren via www.overheid.nl/berichten-over-uw-buurt.
Ik vind dat de gemeente niet volgens het beleid heeft gehandeld. Wat kan ik doen?
Belanghebbenden kunnen binnen 6 weken na publicatie van het verkeersbesluit bezwaar maken. Let op: dit is alleen tegen het bord en de nieuwe functie van de parkeervakken. En dus niet tegen de laadpaal. Zie de vraag ‘Waar letten we op bij het bepalen van een locatie voor een openbare laadpaal wanneer we jouw bezwaar behandelen.
Waar vind ik een overzicht van openbare laadpalen?
Op oplaadpalen.nl vind je alle openbare laadpalen in Eindhoven.
Ik vind dat bij mij in de buurt de openbare laadpalen vaak bezet zijn. Wat kan ik doen?
Elk half jaar analyseren we de laaddruk in Eindhoven en worden er laadpalen bijgeplaatst waar nodig. Merk je toch dat het vaak heel druk is bij jou in de buurt? Laat dan een signaal achter bij Vattenfall InCharge
Mag ik elektrisch laden met eigen stroom zonder eigen oprit?
Nee, dat mag niet. Lees hierover meer op de pagina Andere laadoplossingen.
Mijn vraag staat er niet bij? Waar vind ik meer informatie?
Staat jouw vraag hier niet bij? Kijk dan bij de meest gestelde vragen op Veelgestelde vragen.