Hoe vraag ik de kaart aan en wat zijn de voorwaarden?
De bestuurderskaart en de passagierskaart zijn persoonsgebonden, dus niet gekoppeld aan het kenteken van een auto.
Bestuurderskaart
De bestuurderskaart (GPK-B) vraag je aan:
- als je zelfstandig auto rijdt én
- langer dan 6 maanden een loopbeperking hebt én
- ook met een hulpmiddel minder dan 100 meter aan 1 stuk kunt lopen.
Je kunt de GPK-B aanvragen via het online formulier.
Passagierskaart
De passagierskaart (GPK-P) vraag je aan, als je vaak als passagier meerijdt in een auto en afhankelijk bent van de hulp van de bestuurder. Denk bijvoorbeeld aan een familielid dat je altijd haalt en brengt en voor jou dichtbij een ingang moet kunnen parkeren. De voorwaarden om een passagierskaart te kunnen aanvragen zijn:
- Je kunt met loophulpmiddelen niet meer dan 100 meter aan een stuk lopen én je bent daarbij voor vervoer van deur tot deur continu afhankelijk van hulp van de bestuurder, of;
- Je bent door een aandoening of gebrek permanent rolstoelgebonden, of;
- Je hebt een aandoening of gebrek waardoor er een aantoonbare ernstige beperking is ontstaan (anders dan een loopbeperking) en deze beperking het
hebben van een gehandicaptenparkeerkaart rechtvaardigt.
Je kunt de GPK-P aanvragen via het online formulier.
Instellingskaart
De instellingskaart (GPK-I) is bedoeld voor zorginstellingen die gebruik maken van een auto of bus voor vervoer van bewoners. De instellingskaart kun je aanvragen door een e-mail te sturen aan parkeren@eindhoven.nl. Voor het aanvragen van een instellingskaart heb je het volgende nodig:
- Kopie van een bewijs van tekenbevoegdheid van een persoon die werkzaam is bij de instelling;
- Kopie van zijn/haar geldig identiteitsbewijs;
- Kopie kentekenbewijs deel 1A en 1B (op naam van de instelling).
Wat kost een gehandicaptenparkeerkaart?
Aan een GPK zijn de volgende kosten verbonden:
- Gehandicaptenparkeerkaart zelf: € 128,00
- Wijziging of kopie van een bestaande kaart: € 35,00
- Medische keuring: € 95,00
- Intrekking aanvraag gehandicaptenparkeerkaart € 70,40
Kosten bij toekenning of afwijzing van de aanvraag
Als je aanvraag wordt goedgekeurd betaal je alleen de kosten voor de gehandicaptenparkeerkaart van € 128,00. Als je aanvraag wordt afgewezen betaal je € 171,80. Deze kosten bestaan uit de legeskosten van € 76,80 (verlaagd tarief bij afwijzing) én de kosten van een medische keuring van € 95,00. Als je de aanvraag intrekt, betaal je € 70,40. Voor de kosten ontvang je een aparte factuur.
Ik kan deze kosten niet betalen. Wat nu?
Is je inkomen - volgens onderstaande normen - te laag om deze kosten te kunnen betalen? Dan kun je ons vragen de kosten voor onze rekening te nemen (kwijtschelding). Dit kun je tijdens het aanvragen van de gehandicaptenparkeerkaart aangeven in het digitale formulier. Kies in het formulier altijd maar één optie, ook als er meerdere van toepassing zijn.
Jongeren zonder kinderen | incl. vakantiegeld |
---|---|
Alleenstaande 18-20 | € 431,82 |
Gezin beiden 18-20 | € 863,64 |
Gezin 18-20/≥21 | € 1.681,17 |
Jongeren met kinderen | incl. vakantiegeld |
---|---|
Alleenstaande ouder 18-20 | € 431,82 |
Gezin beiden 18-20 | € 1.363,38 |
Gezin 18-20/≥21 | € 2.180,91 |
21-AOW leeftijd | incl. vakantiegeld |
---|---|
Alleenstaande (ouder) ≥21 | € 1.749,09 |
Gezin | € 2.498,69 |
AOW-ers | incl. vakantiegeld |
---|---|
Alleenstaande (ouder) | € 1.951,39 |
Gezin | € 2.669,52 |
In inrichting verblijvend (incl. verhoging) | incl. vakantiegeld |
---|---|
Alleenstaande (ouder) | € 612,34 |
Gezin | € 992,80 |
Wat gebeurt er nadat ik de aanvraag heb ingediend?
Als de situatie voor ons niet duidelijk genoeg is, schakelen wij een onafhankelijk medisch adviseur in (Argonaut). Deze neemt contact met je op als er een medische keuring noodzakelijk is. Heb je medische gegevens of een medisch dossier dat gaat over je beperking of handicap? Neem deze dan mee bij de oproep voor een medische keuring. Het kan zijn dat wij al beschikken over medische gegevens, bijvoorbeeld door een eerdere keuring. Geef dan op het aanvraagformulier aan of we deze gegevens ook nu mogen gebruiken.
Binnen 8 weken na ontvangst van je aanvraag krijg je de beslissing (beschikking) thuisgestuurd. Is een medisch advies nodig? Dan wordt de beslistermijn verlengd naar 12 weken. Je kunt bezwaar maken op deze beslissing.
Mijn aanvraag is goedgekeurd. Waar kan ik mijn parkeerkaart ophalen?
Als we besluiten dat je de gehandicaptenparkeerkaart krijgt, kun je deze ophalen bij de balie van het Inwonersplein, Stadhuisplein 1A. Maak hiervoor online een afspraak. Breng een pasfoto en identiteitsbewijs mee. Ben je niet in staat om zelf te komen? Dan machtig je iemand anders. Geef een briefje mee waarop staat wie je machtigt om de kaart op te halen en zet er je handtekening onder. Geef jouw identiteitsbewijs mee, of een kopie daarvan. De gemachtigde moet zich kunnen legitimeren.
Waar mag ik parkeren met de GPK?
Ben je in het bezit van een gehandicaptenparkeerkaart (GPK), dan gelden een aantal afwijkende parkeerregels:
Landelijke regels
Landelijk mag je met een gehandicaptenparkeerkaart:
- parkeren op alle algemene gehandicaptenparkeerplaatsen;
- onbeperkt parkeren op plaatsen waar voor anderen een beperkte parkeertijd geldt;
- parkeren buiten de parkeervakken in een parkeerschijfzone;
- maximaal 3 uur parkeren langs een gele onderbroken streep. Leg in dit geval de parkeerschijf duidelijk zichtbaar in de auto;
- maximaal 3 uur parkeren buiten de parkeervakken binnen een woon- of winkelerf. Leg in dit geval de parkeerschijf duidelijk zichtbaar in de auto;
- maximaal 3 uur parkeren op een plaats waar dat op grond van een parkeerverbod voor anderen verboden is. Leg in dit geval de parkeerschijf duidelijk zichtbaar in de auto.
Let op! punt 2 geldt niet wanneer er specifiek bij de gehandicaptenparkeerplaats een bord staat met een maximale parkeerduur. In dat geval gebruik je dus toch een parkeerschijf. Bij deze gehandicaptenparkeerplaatsen staat niet altijd een blauwe streep, zoals bij gewone parkeerplaatsen met een maximale parkeerduur.
Regels die specifiek in Eindhoven gelden
In Eindhoven zijn enkele regels opgesteld die niet per se voor elke gemeente gelden:
- Bij de openbare gemeentelijke parkeerplaatsen hoef je als houder van een gehandicapten parkeerkaart niet te betalen. Dit geldt voor zowel de speciale gehandicaptenparkeerplaatsen als de gewone betaald-parkeerplaatsen. Op de gehandicapten parkeerplaatsen moet je de kaart achter de voorruit leggen. Wil je gratis parkeren op een gewone betaald-parkeerplaats, dan moet je gebruik maken van de Parkeren Plus app. Deze regeling geldt niet voor (commerciële) parkeergarages en parkeerterreinen met een slagboom. Daar moet je dus gewoon betalen.
- Je mag niet parkeren op plaatsen die zijn gereserveerd voor vergunninghouders. Je mag wel - gratis - parkeren op de algemene gehandicaptenparkeerplaatsen binnen een vergunningszone.
Wil je weten waar je gehandicaptenparkeerplaatsen en andere voorzieningen voor gehandicapten vindt? Kijk dan op ongehinderd.nl.
Hoe lang is mijn GPK geldig?
Een gehandicaptenparkeerkaart kan voor maximaal een periode van 5 jaar worden verstrekt. De geldigheid van de kaart wordt per geval apart vastgesteld, op basis van de medische situatie. Op de toekenningsbrief en op de GPK zelf kun je zien wanneer deze verloopt.
Kan ik mijn GPK verlengen?
Loopt de geldigheid van je gehandicaptenparkeerkaart af en heb je de kaart nog nodig? Dien dan een nieuwe aanvraag in (zie de inleiding en de paragraaf 'Hoe vraag ik de kaart aan?'). Er vindt altijd een nieuwe beoordeling plaats, ook wanneer je de kaart eerder al hebt gehad.
Wat als mijn GPK gestolen of kwijt is?
Maak online een afspraak en kom langs op het Inwonersplein. Breng een geldig identiteitsbewijs en een pasfoto mee. De kosten van een nieuwe kaart zijn € 35,00. Voor deze kosten ontvang je achteraf een factuur van ons.
Waar vind ik meer informatie over de regels rondom de gehandicaptenparkeerkaart?
Wie in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerkaart, is vastgelegd in de Europese Regeling Gehandicaptenparkeerkaart, zie hiervoor wetten.overheid.nl. De gemeentelijke uitwerking vind je in onderstaand document.
-
Beleidsregels gehandicaptenparkeren (119.13 KB)
Heb je vragen over de GPK?
Als je nog vragen hebt over de GPK, neem telefonisch contact met ons op via het telefoonnummer 14 040 of stuur een e-mail naar GHP@eindhoven.nl.
Parkeren Plus App
Hoe werkt de Parkeren Plus app?
Zorg ervoor dat je de Parkeren Plus app op jouw telefoon zet. Vervolgens meld je het kenteken van jouw voertuig aan in de app. Parkeer je auto en start je parkeeractie.
In onderstaande folder lees je stap voor stap hoe je de app kunt downloaden en installeren. Bekijk ook de video over Parkeren Plus. Kom je er toch niet uit, dan kun je 24 uur per dag hulp krijgen bij het gebruik. Kijk hiervoor het kopje ‘Heb je vragen over de Parkeren Plus app?'.
-
Parkeren Plus app digitale informatie (840.16 KB)
Uitlegvideo Parkeren Plus
Waarom maakt de gemeente gebruik van een app?
De gemeente Eindhoven werkt aan volledige digitalisering van betaald parkeren en parkeervergunningen. Daarom is er naast de papieren GPK nu een speciale GPK-app: Parkeren Plus.
De Parkeren Plus app is speciaal bestemd voor houders van een GPK. Door gebruik te maken van deze app kun je ook gratis parkeren op een betaalde parkeerplaatsen. De papieren GPK alleen is daar niet meer voldoende.
Als je de Parkeren Plus app niet wilt gebruiken, kun je met de papieren GPK gratis blijven parkeren op de gehandicaptenparkeerplaatsen. Het is niet mogelijk om gratis te parkeren op de gewone betaalde parkeerplaatsen, dat kan alleen als je gebruik maakt van de Parkeren Plus app.
Is er een overgangsperiode?
Parkeren Plus is nu beschikbaar. We kunnen ons goed voorstellen dat je moet wennen aan deze verandering. Daarom is er een overgangsperiode tot medio mei 2025 waarbij je ook de papieren GPK nog kunt gebruiken op betaalde parkeerplekken. Na deze periode maak je gebruik van de Parkeren Plus app als je gratis wilt parkeren op een gewone betaald parkeerplaats.
Heb je vragen over de Parkeren Plus app?
Wij begrijpen dat de komst van de Parkeren Plus app voor sommige GPK-houders vragen oproept. Kom je er niet uit, dan kun je natuurlijk iemand uit jouw omgeving vragen om je te helpen. Wij staan ook klaar om telefonisch vragen te beantwoorden en te assisteren bij het gebruik van de app. Je kunt 24 uur per dag bellen met 085‑212 61 90.
Verder kun je terecht bij het inwonersplein in het stadhuis en het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) in de bibliotheek aan de Emmasingel 22 Eindhoven. Voor meer informatie kun je terecht op de Parkeren Plus website.