Let op! Willen jullie in Eindhoven trouwen en heeft tenminste één van jullie beiden de Nederlandse nationaliteit, maar wonen jullie niet in Nederland? Dan kondigen jullie het huwelijk of partnerschap aan bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Den Haag.
Hoe kondigen wij ons huwelijk of geregistreerd partnerschap aan?
Jullie kondigen je huwelijk/geregistreerd partnerschap bij ons aan door het digitale formulier in te vullen. Houd bij het invullen van het formulier alle benodigde gegevens bij de hand:
- Identiteits- en contactgegevens van jezelf en je partner;
- Identiteitsgegevens van de getuigen;
- Indien van toepassing: een geldig verblijfsdocument van jou en/of jouw partner.
- Indien van toepassing: gegevens van een eerder huwelijk/geregistreerd partnerschap.
- Indien van toepassing: gegevens van kinderen.
- Kopie van de identiteitsbewijzen van jullie zelf en van de getuigen.
Hoe zetten we ons geregistreerd partnerschap om in een huwelijk?
Het omzetten kan in elke Nederlandse gemeente. Er hoeven geen getuigen bij te zijn.
In Eindhoven kan het omzetten op 2 manieren:
- Met ceremonie
De kosten hiervoor zijn gelijk aan de kosten van een huwelijk. Kondig het omzetten aan via het digitale formulier Huwelijk of geregistreerd partnerschap aankondigen.
- Zonder ceremonie
Je kunt het partnerschap ook laten omzetten aan de balie van het Inwonersplein, dus zonder ceremonie. De kosten zijn € 78,00. Kondig het omzetten aan in het digitale formulier Geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk zonder ceremonie.
Liever telefonisch contact? Bel dan naar 14 040 om je keuze aan ons door te geven. We wensen jullie alvast veel geluk en een prachtige dag.
Hoe ziet het proces erna eruit?
Nadat jullie het formulier hebben ingevuld gaan we met jullie gegevens aan de slag. Hierbij controleren we of jullie met elkaar mogen trouwen of een geregistreerd partnerschap aan mogen gaan:
- Binnen 10 werkdagen nemen we telefonisch contact met jullie op, we bellen met een anoniem nummer. Tijdens dit telefonisch gesprek bespreken we jullie voorkeuren en eventuele missende stukken. Dit gesprek is belangrijk om het vervolg van jullie huwelijk of geregistreerd partnerschap af te kunnen stemmen.
- Ook maken we in dit gesprek een afspraak voor jullie om langs te komen bij het Inwonersplein. Tijdens deze afspraak controleren wij jullie identiteit, regelen we alle overige zaken, maken we jullie trouwdatum definitief en betalen jullie de kosten. Neem beide een geldig identiteitsbewijs mee naar de afspraak.
Tot wanneer en hoe kunnen we wijzigingen doorgeven?
Jullie kunnen eventuele wijzigingen of bijzonderheden tot 4 weken vóór de gekozen datum kosteloos aan ons doorgeven. Doe dit via het formulier 'wijziging voorgenomen huwelijk of partnerschap doorgeven'. Ben je in het buitenland gehuwd en gescheiden? Dan moet je tenminste 2 weken voor het geplande huwelijk de originele huwelijk- en echtscheidingsstukken bij de gemeente hebben getoond. Maak daarvoor een afspraak.
Mijn huwelijk is gepland, hoe kom ik in contact met mijn BABS?
De BABS neemt uiterlijk twee weken voor de gebeurtenis contact met jullie op.
Een van ons (of beide) heeft niet de Nederlandse nationaliteit, wat hebben we nodig om hier te kunnen trouwen?
Maak hiervoor telefonisch een afspraak, via 14 040. Neem de volgende documenten mee naar de afspraak:
- Geboorteakte
- Identiteitsbewijs (geldig(e) paspoort of identiteitskaart)
- Documentatie van een eventueel eerder ontbonden huwelijk/partnerschap (trouwakte en bewijs van ontbinding)
Wat kost het om te trouwen?
Op de pagina over de soorten ceremonies vind je de kosten per ceremonie.
Moet mijn partner meekomen naar de afspraak na het online aankondigen?
Ja, voor de aankondiging van het huwelijk of het geregistreerd partnerschap moeten jullie allebei langskomen.
Hoelang duurt het voordat je kunt trouwen?
We kunnen hiervoor alleen een richtlijn geven. Voor een gratis huwelijk kan het 9 maanden duren, voor een huwelijk zonder ceremonie is dit minimaal 3 maanden en voor een huwelijk met ceremonie minimaal 4 weken.