Een verklaring van huwelijksbevoegdheid is een internationaal document waarin staat dat jullie volgens de Nederlandse wet met elkaar mogen trouwen. Om te kunnen bepalen of jullie volgens de Nederlandse wet met elkaar mogen trouwen, overleggen jullie de gegevens van jullie allebei. We geven de verklaring ook alleen op jullie allebei af.
De verklaring kost € 29,00. Jullie hebben deze alleen nodig als de buitenlandse instantie er speciaal om vraagt. Jullie kunnen de verklaring alleen in Eindhoven aanvragen als jullie de Nederlandse nationaliteit hebben en als Eindhoven jullie laatste woonplaats in Nederland was.
Bij een aanvraag moeten jullie allebei altijd onderstaande documenten overleggen:
- Geldig paspoort of Europese identiteitskaart (of kopie bij aanvraag via de post) van jou en je partner.
- Een kopie van het betalingsbewijs (bankafschrift).
Afhankelijk van jullie situatie, kan het daarnaast zo zijn dat jullie allebei ook nog andere documenten moeten overleggen. Welke dat zijn, kun je lezen onder het kopje ‘Wat als deze gegevens niet in de Basisregistratie personen staan?’ Ook tijdens het invullen van het digitale formulier wordt aangegeven of aanvullende documenten nodig zijn.
Hoe kan ik een Verklaring van huwelijksbevoegdheid aanvragen?
Vraag eerst bij de buitenlandse instantie waar jullie willen trouwen of een partnerschap willen sluiten na of jullie een Verklaring van Huwelijksbevoegdheid nodig hebben. Dat is namelijk maar in enkele landen verplicht. Als jullie de verklaring toch nodig hebben dan kun je die per post aanvragen:
Vul het aanvraagformulier online in. Bij het invullen krijgen jullie een overzicht van de papieren die jullie allebei met de aanvraag moeten meesturen. Print het ingevulde formulier uit, onderteken het en stuur het met de benodigde papieren naar Gemeente Eindhoven, sector Publiekszaken, afdeling Burgerzaken, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven. Maak vervolgens het bedrag voor de verklaring over aan Publiekszaken. We sturen je de verklaring binnen 2 weken toe.
Meer informatie over de aanvraagprocedure vind je op het formulier.
Wat als deze gegevens niet in de Basisregistratie Personen staan?
Als de noodzakelijke gegevens niet geregistreerd zijn in de Basisregistratie Personen (BRP), dan worden ook de volgende documenten gevraagd.
- Een recent afschrift van je geboorteakte en van je partner. Let op: dit moeten de originele documenten zijn.
- Ben je eerder getrouwd geweest? Dan heb je een bewijs nodig dat je niet meer getrouwd bent. Bijvoorbeeld een echtscheidingsakte van alle eerdere huwelijken of een overlijdensakte. Ook dit moet een origineel document zijn.
- Ben je verhuisd naar het buitenland of woont een van jullie in het buitenland, dan heb je ook een recent afgegeven verklaring van domicilie, nationaliteit en burgerlijke staat nodig. Voor meer informatie kun je terecht bij de autoriteiten van het land waar je woont.
- Heeft een van jullie niet de Nederlandse nationaliteit? Dan heb je een verklaring van de IND nodig. Let op! Dit geldt niet voor:
- partners die een nationaliteit van een EU-land hebben en in de BRP staan ingeschreven;
- partners met een verblijfstitel voor onbepaalde tijd;
- partners die niet in Nederland wonen.
Let op! Documenten uit het buitenland die niet in de Nederlandse, Franse, Duitse of Engelse taal zijn opgesteld moeten door een beëdigd vertaler in Nederland zijn vertaald.
Documenten uit bepaalde landen moeten een legalisatie of apostille hebben. Meer informatie hierover vind je op Rijksoverheid.nl.
Minderjarig of onder curatele gesteld? Vraag eerst toestemming aan je ouders of curator.
Hoe kan ik een buitenlands huwelijk/partnerschap melden bij de gemeente?
Meld jullie buitenlandse huwelijk/partnerschap bij terugkomst in Nederland zo snel mogelijk bij de gemeente waar je woont. We veranderen dan je burgerlijke staat in onze administratie. Ook als je partner niet of voorlopig nog niet in Nederland komt wonen.
Je meldt je buitenlands huwelijk/partnerschap persoonlijk aan de balie van het Inwonersplein om zo je persoonsgegevens te wijzigen. Maak hiervoor wel even een afspraak. Dit kan ook telefonisch via 14 040. Let erop dat je de juiste papieren meeneemt:
- Een geldige identiteitsbewijs (dit mag geen kopie zijn).
- De originele huwelijksakte. Voor veel landen geldt dat de documenten gelegaliseerd moeten worden. Zie onderstaande link voor meer informatie hierover. Ook is een beëdigde vertaling nodig als het document niet in het Nederlands, Engels, Frans of Duits is. Kijk voor meer informatie over het legaliseren van documenten op nederlandwereldwijd.nl.
Ben je buiten Nederland getrouwd of heb je een partnerschap gesloten en is tenminste 1 van jullie geen EU-onderdaan en heeft hij/zij geen verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd, dan moeten jullie allebei verklaren dat het huwelijk/partnerschap niet is aangegaan om verblijfsrecht in Nederland te krijgen.
Gebruik hiervoor het formulier 'Verklaring van geen schijnhuwelijk opstellen'. Vul het formulier digitaal in, onderteken het, print het uit en breng het mee naar het Inwonersplein.
Kan ik mijn buitenlandse akten laten omzetten in een Nederlandse akte?
Heb je de Nederlandse nationaliteit en heb je je huwelijk/partnerschap gemeld bij de gemeente waar je woont, dan kun je je huwelijk/partnerschap laten registreren bij de afdeling Landelijke Taken van de gemeente Den Haag. Zij maken dan een vervangende Nederlandse huwelijksakte op zodat je voor het origineel niet naar het buitenland hoeft. In de toekomst kun je dan voor een uittreksel huwelijksregister terecht bij de gemeente Den Haag.
Meer informatie lees je bij Landelijke Taken, gemeente Den Haag.
Wat als een van ons geen verblijfsvergunning heeft?
Heb je geen EU-nationaliteit en geen verblijfsvergunning regulier of asiel voor onbepaalde tijd? Breng dan onderstaande verklaring ingevuld en ondertekend mee. Heeft je partner geen EU-nationaliteit en geen verblijfsvergunning regulier of asiel voor onbepaalde tijd? Breng dan ook een kopie van het geldige identiteitsbewijs van je partner mee en een door je partner ondertekende verklaring.
-
Verklaring ex artikel 2.9 lid 1 Wet BRP (79.5 KB)
Let op! De Gemeente Eindhoven kan een bestuurlijke boete, van maximaal € 325,-, opleggen als je bewust bijdraagt aan onjuiste informatie in de Basisregistratie Personen (BRP). Deze boete is bedoeld om ervoor te zorgen dat iedereen zich correct inschrijft en op tijd de juiste informatie doorgeeft.