Voor de voorkeursvariant Meerveldhovenseweg en Karel de Grotelaan rondom Kastelenplein kun je via de vragenlijst (rode knop rechts) nog tot en met 4 mei reageren.
HOV4 werksessies
In 2025 werken we de gekozen voorkeursvariant per deeltracé verder uit. We gaan van het huidige schetsontwerp naar een definitief ontwerp. In HOV4 werksessies gaan we in groepen van maximaal 25 personen dieper in op het ontwerp. Ons doel is om een gevarieerde, representatieve groep deelnemers te hebben. Hiervoor gebruiken we de demografische gegevens van de buurt. Vanuit de ontvangen aanmeldingen (tijdens en na de bijeenkomsten) maken we een selectie en informeren we de aangemelde geïnteresseerden.
Voor de voorkeursvariant voor de Meerveldhovenseweg en Karel de Grotelaan rondom het Kastelenplein kun je je via de vragenlijst (rode knop rechts) nog tot en met 4 mei aanmelden voor een werksessie.
Vonderweg
De voorkeursvariant toont vooralsnog een voorbeeld hoe de Vonderweg kan worden. In het vervolgproces werken we dit verder uit en bekijken we de mogelijkheden voor een plein voor het Philips Stadion. Voor dit tracédeel is nog geen video. Deze wordt later gemaakt, zodra de mogelijkheden voor een plein voor het Philips Stadion onderzocht zijn.
Uitgangspunt varianten Vonderweg
- Mauritsstraat éénrichtingsweg richting Vonderweg voor auto’s.
- Vrijliggende busbaan in twee richtingen.
Beschrijving voorkeursvariant
In de technische tekening hieronder zie je een voorbeeld hoe de Vonderweg kan worden. In het vervolgproces werken we dit verder uit en bekijken we de mogelijkheden voor een plein voor het Philips Stadion. Ook is er nog de mogelijkheid dat hier autoverkeer komt. Dit is afhankelijk van het Verkeerscirculatieplan (VCP).
Video Vonderweg
Mauritsstraat
Uitgangspunten varianten Mauritsstraat
- Mauritsstraat éénrichtingsweg richting Vonderweg voor auto’s.
- Bus/auto gecombineerd richting Vonderweg.
- Vrije busbaan richting Mecklenburgstraat.
- Op dit moment heeft de Mauritsstraat 18 parkeerplekken.

Beschrijving voorkeursvariant
In het nieuwe ontwerp wisselen we een strook van groen af met parkeerplekken. In totaal is er ruimte voor 13 auto's om te parkeren. Aan de centrumzijde wordt een fietspad in twee richtingen ingepast.
Er komt 1 rijstrook voor alle verkeer richting de Vonderweg. De andere kant op, richting de Mecklenburgstraat, komt een vrijliggende busbaan. Nader uit te werken zijn de oversteekbewegingen van het Vonderkwartier richting de Bergen, vooral ter hoogte van de Julianastraat en de Anna van Egmondstraat.
Video Mauritsstraat
Mecklenburgstraat
Uitgangspunten Mecklenburgstraat
- Bus/auto gecombineerd richting Karel de Grotelaan.
- Vrije busbaan richting kruising Mauritsstraat met Mecklenburgstraat.
- Op dit moment heeft de Mecklenburgstraat 48 parkeerplekken.

Beschrijving voorkeursvariant
In de nieuwe situatie komt er aan één zijde een vrijliggend fietspad in twee richtingen. Er komt één rijstrook voor alle verkeer stad uitwaarts. De andere kant op, stad inwaarts, wordt een vrijliggende busbaan.
Parkeren kun je aan één kant, met ruimte voor groen. Er zijn in de nieuwe situatie 29 parkeerplekken. Deze variant voorziet in groen. Aan één zijde kunnen bestaande bomen grotendeels behouden blijven en is er ruimte om groen te planten aan beide zijden van de weg. Parkeerplaatsen aan de noordzijde komen net als nu tussen de (bestaande) bomen.
Video Mecklenburgstraat
Karel de Grotelaan - binnen de Ring
-
Uitgangspunt Karel de Grotelaan - binnen de Ring
- 30 km/h wordt ingevoerd
Beschrijving voorkeursvariant
De busbaan komt aan de noordzijde. De busbaan aan de noordzijde heeft de voorkeur, omdat deze logisch aansluit op de noordligging van de busbaan op de Karel de Grotelaan buiten de Ring. In het Masterplan Mobiliteit staat dat we de snelheid willen verlagen. Doordat we de snelheid verlagen naar 30km/uur, is parkeren langs de rijbaan mogelijk.
-
Er is gekozen voor een vrijliggend fietspad in twee richtingen, omdat uit de participatie bleek dat dit veiliger voelt dan een fietsstraat waar ook auto 's overheen mogen rijden. De keerlus zorgt voor een optimaal bereik van de wijk en het verminderen van sluipverkeer, waardoor de noordelijk gelegen wijken goed bereikbaar blijven.
Video Karel de Grotelaan - binnen de Ring
Karel de Grotelaan - kruising met de Ring
Beschrijving voorkeursvariant
In de nieuwe situatie is er geen rotonde meer, maar gaat de Ring met 1 rijstrook per richting onder de Karel de Grotelaan door, net zoals bij de nieuwe situatie bij de Montgomerylaan. Daardoor ontstaat er ruimte voor een busbaan. Hoe de tunnel eruit komt te zien, gaan we nog verder uitwerken.

De busbaan komt aan de noordzijde. Fietsers en wandelaars ervaren zo een betere doorstroming en hiermee is het kruispunt rustiger en veiliger. Tevens wordt er groen toegevoegd aan beide zijdes.
Video Karel de Grotelaan - kruising met de Ring
Karel de Grotelaan buiten de Ring
Beschrijving voorkeursvariant
In de nieuwe situatie komt er een busbaan aan de noordzijde. En er komt één rijstrook per richting voor de auto, de andere twee autostroken veranderen we in busbanen.
De stoep wordt iets smaller. Hierdoor komt er meer ruimte voor groen in het midden van de weg. Om het ontwerp te laten passen, moeten we bij de nieuwe kruispunten een aantal bomen kappen. Waar mogelijk planten we direct nieuwe bomen.

Er komen bushaltes bij de kruising met de Grieglaan/Brucknerplein en de Glinkastraat/Donizettistraat. De kruising met de Tinelstraat, Blaarthemseweg en Karel de Grotelaan wordt eenvoudiger en verkeersveiliger door de Blaarthemseweg af te sluiten.
-
Karel de Grotelaan buiten de Ring blad 1 (501.14 KB)
-
Karel de Grotelaan buiten de Ring blad 2 (574.33 KB)
-
Karel de Grotelaan buiten de Ring blad 3 (1.01 MB)
Video Karel de Grotelaan - buiten de Ring
Aftakking naar de High Tech Campus
Beschrijving voorkeursvariant
Vanaf de Karel de Grotelaan maken we via de Roffart een aftakking van de HOV4 richting de High Tech Campus (HTC). De bus rijdt het eerste deel van de Roffart op een aparte busbaan. Net na de kruising met de Ehrenstein sluit de busbaan aan op de huidige weg en rijdt de bus mee met het autoverkeer over de Roffart en de Hanevoetbrug. Na de Hanevoetbrug slaat de bus af op de aftakking van de Locatellistraat.
Ter hoogte van de Dommel komt een nieuwe brug voor de bus. De brug ontwerpen we natuurinclusief, zodat we de ecologie zo min mogelijk aantasten. Hoe de brug voor de bus eruit komt te zien, wordt later bepaald. Er blijven zoveel mogelijk bomen behouden.

Ter hoogte van Yuverta komt een vrijliggend fietspad. De parkeerplekken worden bereikbaar via een ventweg die voor tennisvereniging Volley langsloopt. De bus rijdt over één baan in twee richtingen. Direct na de aftakking en voor de Dommelbrug wordt de bus doorgelaten via een verkeerslicht, zodat er steeds maar één bus op de route rijdt (vier tot zes bussen per uur).
Video aftakking naar de High Tech Campus
Meerveldhovenseweg en Karel de Grotelaan rondom het Kastelenplein
-
Voor het HOV4 tracédeel langs Kastelenplein is begin 2024 een collegebesluit genomen. Daarbij is besloten om de busbaan in twee richtingen op de Karel de Grotelaan aan te leggen. De Meerveldhovenseweg richten we in als autoweg, ook in twee richtingen. Dit verbetert de bereikbaarheid van het Kastelenplein en er ontstaat meer ruimte voor woningen en voorzieningen. Op beide wegen is straks ook meer ruimte voor extra groen en een tweerichtingen fietspad.
De keuze om de busbaan aan één kant te leggen, zorgt voor meer duidelijkheid voor de reizigers, omdat je dan op dezelfde plek kunt in- en uitstappen. Ook gaan we bij de bushalte deelmobiliteit en een P&R (Park & Ride) aanbieden. Vanuit de Genderbeemd is de busbaan makkelijker over te steken en we zorgen voor een goede fietsers- en voetgangersverbinding vanuit Hanevoet en Ooievaarsnest richting het Kastelenplein en de bushalte.
Verkeersberekeningen
Om tot dit ontwerp te komen, hebben we verkeersberekeningen gemaakt. Op dit moment rijden er ongeveer 11.000 auto’s per dag op de Karel de Grotelaan en ongeveer 11.000 auto’s op de Meerveldhovenseweg. In de nieuwe situatie rijden er 11.000 auto's in twee richtingen op de Meerveldhovenseweg.
Dit betekent dat er straks niet meer verkeer rijdt dan op de huidige Meerveldhovenseweg. Daardoor kunnen we de weg als stadsboulevard inrichten, waar het in de spits druk zal blijven, maar de doorstroming en verkeersveiligheid geborgd is. Ook levert dit naar verwachting geen extra belasting op voor de luchtkwaliteit en geluidsoverlast, mede door de toename van het aandeel elektrische auto’s. Verschillende maatregelen maken het mogelijk om hier naar een 2x1 rijstrook te gaan en de verkeersstroom in twee richtingen te beperken tot ongeveer 11.000 auto’s.
Omlegging
In het ontwerp voor de HOV4 maken we een omlegging (bypass) ter ontsluiting van het bedrijventerrein Croy richting de A2/N2, waardoor de kruising Bouvigne met de Karel de Grotelaan minder druk wordt.
Keverberg
Het Kastelenplein is vanaf de Meerveldhovenseweg voor alle richtingen bereikbaar. De Keverberg is alleen rechts in en rechts uit aangesloten op de Meerveldhovenseweg. Dit zorgt voor een compactere kruising en een betere doorstroming van het verkeer.
Masterplan Mobiliteit
Naast deze maatregelen heeft de gemeenteraad het Masterplan Mobiliteit vastgesteld. Maatregelen zoals hogere parkeertarieven in de stad, het sectorenmodel waardoor je niet meer dwars door de stad kan rijden en P&R locaties gaan ervoor zorgen dat er minder verkeer richting de stad gaat rijden. Bewoners en bezoekers van de stad gaan andere vervoersmiddelen of andere routes gebruiken om in de stad te komen.
De verwachting is dat we rond 2030 kunnen starten met de werkzaamheden voor de nieuwe verkeerssituatie rondom het Kastelenplein. Hieronder kun je het basisontwerp bekijken.
-
Kastelenplein: overzichtskaart (2.32 MB)
-
Kastelenplein: ingezoomde kaart 1 (332.82 KB)
-
Kastelenplein: ingezoomde kaart 2 (388.51 KB)
-
-
Informatieposters die meer toelichting geven op het tracédeel langs Kastelenplein:
-
Schetsontwerp Kastelenplein (8.02 MB)
-
Schetsontwerp aansluiting A2 N2 (2.61 MB)
-
Nieuwe verkeerssituatie Keverberg (16.35 MB)
-
Stadsboulevard Meerveldhovenseweg (13.29 MB)
-
Verkeersberekeningen (1.22 MB)
-
Maatregelen masterplan Mobiliteit (18.55 KB)
-
HOV4 tijdlijn (319.06 KB)
-
Routes naar en over Kastelenplein (11.77 MB)
-
Video Kastelenplein
Disclaimer: in bovenstaande video over het Kastelenplein wordt gezegd dat er in de nieuwe situatie op de Karel de Grotelaan een tweerichtingsfietspad komt. Dat klopt niet. Het is in de huidige situatie al een eenrichtingsfietspad en dat zal in de nieuwe situatie zo blijven.