Op 24 maart presenteren we de voorkeursontwerpen voor de tracédelen Karel de Grote buiten én kruising met de Ring, en de aftakking naar de High Tech Campus.
Voor het tracédeel Kastelenplein volgt in april een bijeenkomst (samen met de presentatie van het eerste schetsontwerp voor de herontwikkeling van het Kastelenplein).
Na de bijeenkomsten kun je de voorkeursontwerpen op de site bekijken. Tot die tijd kun je hieronder per tracédeel de verschillende gepresenteerde varianten bekijken.
Karel de Grotelaan buiten de Ring
Voor het tracé gedeelte ‘Karel de Grotelaan buiten de Ring’ maakten wij vijf schetsontwerpen. Karel de Grotelaan buiten de Ring loopt van de kruising met de Ring tot aan het Kastelenplein. Hieronder vind je de vijf varianten met een beschrijving van elke variant.
Algemene begrippen
Vrij liggend fietspad | Een fietspad waar geen auto's of overig verkeer overheen mag rijden. |
Fietsstraat | Een weg waar fietsers en auto's gezamenlijk rijden. Auto is te gast. |
Parkway gedachte | Een boomstructuur waarbij er meerdere bomen achter elkaar staan. |
Verkeerscirculatie | Bepaalde manier van verplaatsen door de stad heen. Indien er wegen worden afgesloten of andere rijrichtingen komen, verandert de verkeerscirculatie. Mensen gaan zich anders verplaatsen om tot hun bestemming te komen. |
Langzaam verkeer | Dit zijn o.a. fietsers en voetgangers. |
Variant busbaan aan de zuidzijde is niet mogelijk (niet verder uitgewerkt)
- Aansluiting op de noord ligging busbaan kastelenplein is onlogisch en de variant is onveilig voor het verkeer. De busbaan zou in deze variant moeten oversteken van een zuidelijke wegligging naar een noordelijke wegligging. Het resultaat is een kruispunt dat lastig te begrijpen is voor mensen. Dit maakt het onveilig voor al het verkeer.
Variant middenligging: Busbaan in het midden van de Karel de Grotelaan
(de kaarten van de variant middenligging worden 9 juli toegevoegd i.v.m. technische problemen).
Bij deze variant ligt de busbaan in het midden van de Karel de Grotelaan.
- Aansluiting op de noord ligging busbaan Kastelenplein is niet logisch. Er moet een kruising komen waar de bus van het midden van de weg naar het noorden verplaatst.
- Bochtige structuur voor de busbaan. De bus moet veel bochten maken. Dit vermindert het reiscomfort.
- Als je met de auto afslaat richting de wijken, kruis je altijd de busbaan.
- De plek van het groen blijft grotendeels behouden.
Variant busbaan noordzijde:
Bij deze variant ligt de busbaan aan de noordzijde van de Karel de Grotelaan.
- Aansluiting op noord ligging busbaan Kastelenplein is logisch.
- Indien je met de auto afslaat kruis je alleen de busbaan richting Genderdal.
- De plek van het groen blijft grotendeels behouden.
-
Variant busbaan noordzijde - Ingezoomde kaart 1 (455.14 KB)
-
Variant busbaan noordzijde - Ingezoomde kaart 2 (519.71 KB)
-
Variant busbaan noordzijde - Ingezoomde kaart 3 (470.61 KB)
Kastelenplein
Voor het tracé gedeelte ‘Kastelenplein’ is één variant geschetst. Deze variant is geen blauwdruk maar een basisontwerp.
Het tracé bij het Kastelenplein komt er als volgt uit te zien: twee richtingen busbaan aan de noordzijde van het Kastelenplein over de Karel de Grotelaan. Twee richtingen autoverkeer aan de zuidzijde van het Kastelenplein over de Meerveldhovenseweg.
Hieronder vind je de overzichtskaart en drie ingezoomde kaarten.

-
Kastelenplein: overzichtskaart (2.32 MB)
-
Kastelenplein: ingezoomde kaart 1 (332.82 KB)
-
Kastelenplein: ingezoomde kaart 2 (388.51 KB)
-
Kastelenplein: ingezoomde kaart 3 (493.45 KB)
Aftakking High Tech Campus
Hoe gaat de aftakking van de HOV4 richting de High Tech Campus eruit zien?
Het eerste deel van de aftakking is op de afbeelding te zien. Vanaf de Karel de Grotelaan heeft de bus een vrijliggende busbaan tot net voorbij de Ehrenstein.
Hierna krijgt de bus voorrang doormiddel van verkeerslichten en rijdt de bus met het overige gemotoriseerde verkeer mee.
De vervolgroute naar de High Tech Campus kan vervolgens op twee manieren:
Variant 1
Rechtstreekse verbinding met de HTC door middel van een extra brug over de Dommel voor de bus. Deze variant heeft de grootste ecologische impact, maar is wel het snelste. De tijdswinst scheelt uiteindelijk in de kosten.
Variant 2
De bus maakt bij deze variant gebruik van de heringerichte Locatellistraat. Bij de kruising met de Professor Holstlaan kan de bus een extra opstelstrook krijgen, mocht dit nodig zijn. Deze variant heeft een minder grote ecologische impact en is even duur. De reistijd is echter langer.
De keuze uit beide varianten maken we uiteindelijk op basis van onder andere:
- ecologische impact
- doorstroming
- bereikbaarheid
- kosten
Tijdens de bijeenkomst van 24 maart maken we de voorkeursvariant bekend en dan kun je die daarna ook op de site bekijken. Bekijk hieronder de situatietekeningen van beide varianten.
-
Variant 1 - Brug (221.58 KB)
-
Variant 2 - via Locatellistraat - blad 1 (950.01 KB)
-
Variant 2 - via Locatellistraat - blad 2 (961.26 KB)
-
Variant 2 - via Locatellistraat - blad 3 (563.4 KB)