Algemeen
Hoe verhoudt de ketenaanpak valpreventie zich tot andere ketenaanpakken?
In het kader van het Integraal Zorgakkoord (IZA) en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) zijn er vijf ketenaanpakken omschreven: Kansrijke Start, Kind naar Gezonder Gewicht, Overgewicht en Obesitas, Welzijn op Recept en Valpreventie.
Deze aanpakken staan niet op zichzelf, maar hebben onderling ook dwarsverbanden op inhoud, partnerschappen etc.
Waar vind ik meer informatie over de subsidieregelingen valpreventie van de gemeente Eindhoven?
Op deze website:
- Subsidie ketenaanpak valpreventie 2024
Het subsidieplafond voor 2024 is nog niet bereikt. Aanvragen is dagelijks mogelijk. Een aanvraag moet tenminste 8 weken vóór aanvang van de activiteiten ingediend zijn. - Subsidie ketenaanpak valpreventie 2025
De regeling 2025 kent twee aanvraagtranches: van 1 november 2024 tot 1 december 2024 en van 1 maart 2025 tot 1 april 2025.
Subsidie aanvragen
Hoe kan ik subsidie aanvragen?
Bij de regeling valpreventie kunnen alleen rechtspersonen subsidie aanvragen. Aanvragen kan alleen digitaal via eindhoven.nl/subsidies. Rechtspersonen hebben hiervoor eHerkenning nodig.
Beschikt de rechtspersoon, die een aanvraag wil doen, nog niet over eHerkenning? Houd er dan rekening mee dat het aanvragen ervan een bepaalde tijd in beslag neemt. Begin dus op tijd. Kosten voor het aanvragen van eHerkenning kunnen meegenomen worden in de aanvraag.
Hoe ziet het subsidieproces van A tot Z eruit?
Na het indienen van de subsidieaanvraag wordt via de beoordeling de subsidie volledig of gedeeltelijk toegekend. Het besluit om subsidie binnen 8 weken toe te kennen of af te wijzen wordt vastgelegd in een beschikking.
In de beschikking wordt onder andere beschreven hoe en wanneer de subsidie verantwoord moet worden. Ook de verantwoording wordt door het subsidiebureau beoordeeld om de subsidie gelijk of lager dan de verleende subsidie definitief vast te stellen.
Subsidie kan niet met terugwerkende kracht verleend worden. Kosten die vóór het ontvangen van een verleningsbeschikking worden gemaakt, zijn voor eigen rekening/risico van de aanvrager.
Hoe ziet het aanvraagformulier eruit?
Om een beeld te krijgen van het totale aanvraagproces is het volledige aanvraagformulier in te zien op de aparte webpagina op www.eindhoven.nl/subsidies. Het aanvraagformulier kan tevens als onderlegger werken om samenwerkingspartners bij elkaar te brengen en ieders rol en taak te bespreken. Het aanvragen zelf gaat enkel digitaal door in te loggen met eHerkenning op www.eindhoven.nl/subsidies.
Hoe ver van te voren kun je subsidie voor 2025 aanvragen?
Er is geen sprake van een minimale aanvraagtermijn bij de regeling 2025. De regeling 2025 kent twee aanvraagtranches:
- van 1 november 2024 tot 1 december 2024; én
- van 1 maart 2025 tot 1 april 2025.
Waarom heeft de eerste aanvraagtranche van de regeling 2025 een deadline van 1 december 2024?
Veel andere subsidies moeten jaarlijks vóór 1 oktober worden aangevraagd. Om de piek in het subsidieproces aan de kant van de gemeente meer te spreiden, is ervoor gekozen om de eerste aanvraagtranche van de regeling 2025 een maand later open te stellen (van 1 november 2024 tot 1 december 2024).
Kosten die in 2024 worden gemaakt en bij een subsidieverlening horen op grond van de regeling 2024, dienen terug te komen in de verantwoording van de verlening voor 2024 en niet in de aanvraag voor 2025.
Kan ik advies krijgen over wat ik aan mijn (concept-)aanvraag kan verbeteren?
Dat is niet mogelijk, want het geven van advies kan leiden tot oneerlijke concurrentie bij de beoordeling van de aanvragen.
Waarom is de volledigheid van mijn aanvraag belangrijk?
Een aanvraag moet volledig zijn om deze in behandeling te kunnen nemen. Als blijkt dat de aanvraag onvolledig of onduidelijk is, dan krijgt de aanvrager enkele dagen de tijd om de vragen van het subsidiebureau te beantwoorden. Na beantwoording van de vragen wordt de behandeling van de aanvraag binnen desbetreffende aanvraagtranche hervat. Binnen 8 weken, nadat de volledige aanvraag om subsidie is ontvangen, wordt er een besluit genomen.
Hoe kan een samenwerkingsverband subsidie aanvragen?
Er kan subsidie worden aangevraagd als het samenwerkingsverband een rechtspersoon is.
Is het samenwerkingsverband zelf geen rechtspersoon, maar nemen wel rechtspersonen aan het samenwerkingsverband deel? Dan kan één van de rechtspersonen een aanvraag doen. Bij de aanvraag geeft de aanvrager aan hoe de rol- en taakverdeling eruit ziet, specifiek binnen de ketenaanpak valpreventie. Het is mogelijk dat de aanvrager bij de subsidieaanvraag valpreventie enkel optreedt als eindverantwoordelijke penvoerder. Daarnaast kan de penvoerder ook een coördinerende en/of uitvoerende rol op zich nemen bij de subsidieaanvraag valpreventie.
Ik wil in meerdere wijken van Eindhoven valpreventieve activiteiten gaan uitvoeren. Moet ik dan per wijk aanvragen of één aanvraag voor meerdere wijken?
Er kan met één aanvraag worden volstaan om in meerdere wijken valpreventieve activiteiten uit te voeren. Per aanvrager is het maximaal aan te vragen bedrag €60.000 voor 2025.
Kan ik in 2025 voor een deel van een wijk subsidie aanvragen?
Voor 2025 kan alleen voor volledige wijken subsidie worden aangevraagd. Doel hiervan is samenwerking binnen wijken te stimuleren. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om helder en duidelijk te communiceren naar 65-plussers waar, en voor welke onderdelen van de valpreventieve keten, zij in een bepaalde wijk terecht kunnen.
Als eerder een subsidieaanvraag is afgewezen, moeten dan oprichtingsakte, statuten etc. weer worden aangeleverd bij een eerstvolgende aanvraag bij de regeling 2025?
Nee, dat is dan niet meer nodig, mits dergelijke stukken/documenten nog steeds actueel zijn.
Wordt de subsidie pas betaald bij de vaststelling?
Direct na de verlening wordt de subsidie in één keer of in termijnen betaald, evt. tot een max. van 95% van het verleende bedrag. De laatste 5% wordt pas betaald als uit de beoordeling van de verantwoording blijkt dat de uitvoering van het project in overeenstemming is met de verleningsbeschikking.
Als de subsidie lager wordt vastgesteld dan verleend, dan vindt er een terugvordering plaats van het financiële verschil dat evt. gecorrigeerd wordt met de reeds betaalde voorschotten.
Kan een aanvraag voor subsidie worden afgewezen als het plafond nog niet is bereikt?
Ja, er zijn diverse redenen mogelijk om geen subsidie toe te kennen.
Bij de regeling 2025 wordt subsidie toegekend per wijk in Eindhoven. Wanneer subsidie door meerdere partijen wordt aangevraagd in dezelfde wijk, wordt deze maar aan één aanvrager toegekend. Als het subsidieplafond voor 2025 wordt overschreden, wordt de subsidie verdeeld op basis van een puntentelling.
Subsidie verantwoorden
Hoe moet ik mijn verleende subsidie verantwoorden?
In de verleningsbeschikking wordt beschreven hoe en wanneer de subsidie verantwoord moet worden. Voor de verantwoording is een formulier beschikbaar dat je kunt downloaden, invullen en uploaden in het subsidieportaal. Dit formulier geeft tevens richting aan het inrichten van de client- en financiële administratie van de subsidieontvanger. Op deze manier borgt de subsidieontvanger de beschikbaarheid van gegevens die nodig zijn voor het opstellen van de verantwoording.
Activiteiten
Hoe ziet een screening eruit?
In de subsidieregeling 2025 wordt er onderscheid gemaakt tussen opsporen (valrisicotest) en screenen (valanalyse). Voor meer informatie:
- Met de valrisicotest Opsporen wordt vastgesteld of een oudere een laag, matig of hoog valrisico heeft.
- De valanalyse Screenen is een uitgebreide valrisicobeoordeling en brengt de belangrijkste oorzaken in kaart die voor een hoog valrisico zorgen.
Valpreventieve beweeginterventies moeten groepsgewijs worden uitgevoerd. Hoe wordt bereikt dat groepen kostenefficiënt van start kunnen gaan?
Het vol krijgen van groepen (tot de maximale groepsgrootte) is een verantwoordelijkheid van de subsidieontvanger, evenals het bijhouden van een deugdelijke cliëntenadministratie. Om kostenefficiënt te werken en deelnemers snel te laten starten, is samenwerking -en dus ook het verwijzen naar elkaar- van groot belang.
Moet ik bevoegd/opgeleid zijn om de doelgroep op te sporen en te screenen?
Het is een pre als medewerkers bevoegd/opgeleid zijn om 65-plussers op te sporen en te screenen.
Hoe ga ik om met de subsidie-eis om bevoegde medewerkers in te zetten bij de uitvoering van een beweeginterventie?
Met deze eis kan op de volgende manieren omgegaan worden:
- Het kan zijn dat medewerkers nog niet bevoegd zijn, omdat zij nog opgeleid moeten worden. Geef in de aanvraag aan wanneer de opleiding is afgerond. Voorwaarde is dat dit moment vóór de start van de beweeginterventie ligt.
- Bevoegde medewerkers mogen nog niet-bevoegde medewerkers opleiden (train de trainer). Geef in de aanvraag aan wanneer de train de trainer opleiding is afgerond. Voorwaarde is dat dit moment vóór de start van de beweeginterventie ligt.
- Niet-bevoegde medewerkers mogen in aanwezigheid -en daarmee onder supervisie- van een bevoegde medewerker een beweeginterventie uitvoeren. Deze werkwijze impliceert per beweeginterventie max. 2 begeleiders per groep.
Doelgroep
Is er informatie over valpreventie voor ouderen met een lage SES en/of migratieachtergrond?
Voor meer informatie, zie: Valpreventie bij ouderen met een lage SES en/of migratieachtergrond (VeiligheidNL) zijn bijvoorbeeld video’s voor ouderen met een migratieachtergrond. De ondertiteling is beschikbaar in verschillende talen (Arabisch, Berber, Turks).
Hoe ga je om met verwachtingen van de doelgroep?
Het bijhouden van een lijst van geïnteresseerde 65-plussers voor onderdelen van de ketenaanpak valpreventie mag, maar schep daarbij geen verwachtingen als er nog subsidie aangevraagd gaat worden. Bovendien moet elke aanvraag eerst nog beoordeeld worden. Er is pas zekerheid over subsidie als er een verleningsbeschikking is afgegeven.
Samenwerking
Is een bestaand netwerk dat intensief samenwerkt voldoende? Is het voldoende als partners elkaar weten te vinden en korte lijnen hebben?
Het is van belang dat partners relevantie hebben om bij te dragen aan de ketenaanpak valpreventie, en dat er wordt samengewerkt aan een win-win situatie in de uitvoering van de ketenaanpak.
Deze relevantie dient dan ook tot uitdrukking te komen in de subsidieaanvraag; enerzijds bij de uitwerking van de rollen en taken tussen de projectpartners en anderzijds in de begroting van de subsidieaanvraag. Beschrijf vanuit de ketenaanpak zo concreet mogelijk wie wat gaat doen en hoe er een (warme) overdracht en/of opvolging van activiteiten plaatsvindt. Breng in de onderbouwing van de begroting in beeld met welke uurtarieven per rol / taak wordt gerekend en hoeveel uren per activiteit / per partner nodig zijn.
Huisartsen zijn een relevante partner in de ketenzorg rond valpreventie, maar doen nu nog niet mee. 65-Plussers kunnen m.b.t. valpreventie onvoldoende aanvullend verzekerd zijn. Wordt dit herkend?
Ja. Als gemeente Eindhoven kunnen we deze (2) punten niet oplossen, want dit is een landelijk onderwerp dat gemeente Eindhoven blijft benoemen bij gremia die dit verder naar voren kunnen schuiven. Vanwege deze punten heeft gemeente Eindhoven de looptijd van de regeling 2025 vastgesteld op één jaar.
Wat is PACO?
PACO is de partner community van De Stap naar Gezonder. De Stap naar Gezonder is bedoeld voor inwoners.
PACO is een regionaal online platform voor professionals om actief elkaar te informeren en informatie te kunnen vinden en plaatsen. Meld je aan als lid van het platform via paco.destapnaargezonder.nl. Na aanmelding kun je een e-learning volgen om het platform te leren gebruiken.
Wie/wat kan ik aanmelden voor PACO?
Bij PACO heb je op persoonlijke titel een account. In je profiel kan je duidelijk maken wie of wat je vertegenwoordigt.
Subsidiabele kosten
Hoe ga ik in mijn aanvraag om met inkomsten vanuit de Zorgverzekeringswet?
Personele kosten, die geheel of gedeeltelijk gedekt kunnen worden op basis van andere landelijke wetgeving (denk in het geval van de ketenaanpak valpreventie aan de Zorgverzekeringswet), zijn niet subsidiabel. Dat zijn bijvoorbeeld interventies die door de zorgverzekeraar worden vergoed. Dergelijke financiering dient in uw begroting als inkomsten en/of bij uw verantwoording als baten te worden opgenomen.
Hoe ga ik in mijn aanvraag om met de buurtsportcoach?
Buurtsportcoaches zijn relevant in het kader van de sluitende ketenaanpak valpreventie, want zij kunnen 65-plussers doorverwijzen naar passend sport- en beweegaanbod. Omdat buurtsportcoaches in dienst zijn van de gemeente Eindhoven is hun ureninzet niet subsidiabel.
Is het opsporen van 65-plussers subsidiabel?
Zowel het fysiek en digitaal opsporen (valrisicotest) als het screenen (valanalyse) van 65-plussers is subsidiabel. De regeling schrijft voor hoe deze activiteiten gecombineerd moeten worden; opsporen met voorlichting, en screenen met valpreventieve beweeginterventies. In de regeling is verder bepaald dat er geen subsidie kan worden aangevraagd voor enkel screenen en valpreventie beweeginterventies. Als hiervoor subsidie wordt aangevraagd, dan is het verplicht om ook subsidie aan te vragen voor voorlichting en opsporen.
Zijn de kosten van diëtiek en een diëtist subsidiabel?
Deze kosten zijn subsidiabel voor zover in de aanvraag wordt uitgegaan van het inzetten van de beweeginterventie Thuis Onbezorgd Mobiel.
Ik wil onderzoek doen naar valpreventie bij een bepaalde groep. Zijn mijn onderzoeksuren subsidiabel?
Nee, dergelijke onderzoeksuren komen niet voor subsidie in aanmerking. Uren voor het opsporen en screenen van de doelgroep zijn wel subsidiabel.
Hoe ga ik om met btw in mijn begroting?
Dat is afhankelijk van de situatie van jou als aanvrager:
- Ben je geen ondernemer of ben je een van btw vrijgesteld ondernemer? Btw terugvragen is dan niet mogelijk. Stel de begroting op inclusief btw. De subsidieverlening is dan ook inclusief btw. Als je materialen aanschaft of personeel inhuurt en daarover btw betaalt, kun je het bedrag inclusief btw meenemen als kosten in jouw subsidieaanvraag. Over kosten waarbij btw niet van toepassing is, zoals bijvoorbeeld loonkosten van eigen personeel, neem je de totale kosten exclusief btw mee in uw subsidieaanvraag.
- Ben je btw-plichtig ondernemer? Stel de begroting dan exclusief btw op, omdat je als ondernemer btw kan terugvragen. De subsidieverlening is dan ook exclusief btw.