Toelichting op het proces:
Doel van de bijeenkomst op 26 mei was om inzicht te krijgen in de mogelijke tracés, inclusief een eerste beeld van kansen en bedreigingen. Na de klankbordgroep kan de omgeving reageren op de zes overgebleven tracés.
Dit verslag is dus een weergave van hetgeen er tijdens de tweede klankbordgroep-bijeenkomst is besproken en geen compleet overzicht van de voor- en nadelen van de verschillende tracés. In de volgende bijeenkomsten gaan we dieper op de inhoud in.
Mededelingen vanuit de klankbordgroep
Aan het begin van de bijeenkomst zijn een aantal mededelingen gedaan door de klankbordgroep-leden:
- Mailadressen van klankbordgroep-leden zijn buiten de klankbordgroep bekend geraakt. Dit is tegen de privacy-afspraken in. Verzoek is om de mailadressen van de klankbordgroep niet zonder toestemming buiten de deelnemende leden te verspreiden.
- Er is door de wijkvereniging Ooievaarsnest een beroep ingediend tegen het bestemmingsplan fietsroute De Run 4200 Veldhoven. Het is aan de Raad van State om hierover te beslissen. Door de nieuwe noodwet wordt dit verwacht binnen 3-4 maanden. Ondertussen moeten wij als klankbordgroep gewoon doorgaan.
- Een van de deelnemers heeft benadrukt dat hij/zij vindt dat het proces van de klankbordgroep nog ter discussie staat. Wel wil hij/zij mee blijven doen in de klankbordgroep, maar onder een aantal voorwaarden. Een andere deelnemer reageerde hierop dat deze voorwaarden wel zodanig moeten zijn dat we productief, constructief en effectief door kunnen blijven werken.
- Een van de deelnemers van de klankbordgroep heeft aangegeven dat zijn/haar vragen nog niet allemaal zijn beantwoord. Procesbegeleider Sjors van Duren reageerde hierop dat we als klankbordgroep procesafspraken hebben gemaakt, waarbij de beantwoording van deze vragen pas in een latere klankbordgroep-bijeenkomst aan de orde komen. De antwoorden die we wel konden geven, hebben we gegeven en zijn ook deels terug te vinden op de website. Hierdoor is het voor iedereen raadpleegbaar.
- De fietspoort bij de HTCE is iedere dag open tot 20:30. Voor zakelijk/forens verkeer op het fietspad is de bereikbaarheid van de HTCE door de week dus geen probleem. Het terrein van de HTCE is in de weekenden wel per auto bereikbaar, niet per fiets. Mogelijk dat hier een aanknopingspunt zit om de fietsroute ook in de weekenden toegankelijk te maken.
- Er is sterk de voorkeur om de volgende bijeenkomsten fysiek bij elkaar te komen. Zodra de gemeente hier meer duidelijkheid over heeft, zal de klankbordgroep geïnformeerd worden.
Noord zwart
Noord A
Langs A2/N2, Meerveldhovenseweg, Roffart, Hanevoetbrug, Locatellistraat
Positief
- Maakt gebruik van bestaande routes
- Deze route sluit goed aan op andere doorgaande routes
Negatief
- Deze route is minder direct dan andere routes, hierdoor kunnen sluiproutes ontstaan
- Veel oversteken langs de Meerveldhovenseweg
- Lange wachttijd VRI Meerveldhovenseweg/Roffart
- Langs een drukke weg: lawaai en stank
- De her-aanleg van bestaande infrastructuur zou hier weleens ten koste kunnen gaan van een hoop bomen (Boom Effect Analyse gewenst).
Kansen
- Fietsers op de Meerveldhovenseweg in de voorrang
- Fietspad Roffart is in slechte staat (wortelopdruk, scheefliggende stoeptegels). Met de aanleg van een fietspad zou dit probleem ook opgelost kunnen worden.
- Diffuse situatie ter hoogte van Helicon (in- en uitparkeren, schoolgaande fietsers die links fietsen, bezoekers tennisvereniging, etc.). Met de aanleg van een fietspad kan de situatie ter hoogte van Helicon beter gereguleerd worden.
- Fietspad nabij de A2 wordt verdiept uitgevoerd. Deel van deze route ook verdiept aanleggen om knelpunten te vermijden.
Noord B
Ontginningsweg (Eikenlaantje), Dikninge, Keverberg, Lichtenberg, Hanevoetbrug, Locatellistraat
Positief
- Het Eikenlaantje is comfortabel en aantrekkelijk voor fietsers
Negatief
- Bewoners Ontginningsweg zijn zeer waarschijnlijk tegen
- De Ulenpas moet meerdere keren worden overgestoken
- Het fietspad gaat erg dicht langs de basisschool
- De route kent veel bochten, niet erg logisch en comfortabel voor de fietser
- Deze route is minder direct dan andere routes, hierdoor kunnen sluiproutes ontstaan
Kansen
- Diffuse situatie ter hoogte van Helicon (in- en uitparkeren, schoolgaande fietsers die links fietsen, bezoekers tennisvereniging, etc.). Met de aanleg van een fietspad kan de situatie ter hoogte van Helicon beter gereguleerd worden .
- Route ontginningsweg wel in optie houden: niet voor fietsroute De Run-HTCE maar wel voor De Run naar Eindhoven centrum. Het is een mooie route.
Doorsteek tussen Noord A en Noord B
Bestaand fietspad tussen Dikninge en Meerveldhovenseweg
Positief
- Fietspad wordt veel gebruikt door scholieren
Negatief
- De route kent veel bochten, niet erg logisch en comfortabel voor de fietser
Voor meer opmerkingen zie relevante delen route Noord 1 en Noord 2.
Midden groen
Algemene opmerkingen:
- Rekening houden met de paddentrek ten noorden van de Dommel
- Bestaande route is er toch, wat verandert er nu?
- Naast de paddentrek is dit Natuur Netwerk Brabant. Voor deze optie dient eerst goed ecologisch onderzoek plaats te vinden, waaruit zal blijken welke effecten dit heeft op aanwezige flora en fauna, van daaruit kijken of en hoe dit kan worden opgelost en van daaruit kijken of daar een eventuele nieuwe verbinding kan worden gerealiseerd. En ook hier dan weer een BEA voor mogelijke effecten op aanwezige bomen.
Midden A
Binckhorst, ten noorden van de Klotputten langs, ten zuiden van de recreatieplas Hanevoet door, ten noorden van de Dommel
Positief
- Is een bestaande route, ligt al een geasfalteerd fietspad
- Heeft de minste impact
- Aantrekkelijke route, mooi en groen
- Ten zuiden van de recreatieplas Hanevoet gebruiken voetgangers ook het fietspad, hier is ruimte genoeg voor een wandel- en fietspad.
- Route hoeft alleen aangepast te worden aan de voorwaarden van een snel fietspad
- Hier is ruimte genoeg voor wandel en fietspad
Negatief
- Lange route voor fietsers, niet logisch. Fietsers zijn net water, zoeken altijd de kortste route.
- Van de Binckhorst links afslaan naar de Klotputten zit een onlogische scherpe bocht voor fietsers.
- Een verbreding van deze route gaat veel bomen kosten. Dit is een ecologisch waardevol gebied. Dit gaat goed met de huidige intensiteit en deels onverharde weg. Liever niet verbreden/verharden.
- Door het startpunt Ulenpas, gaan ineens veel routes door de Binckhorst lopen, hier wonen ook mensen.
- Ten noorden van de Klotputten en langs de recreatieplas loopt ook een wandelpad, wordt veel gebruikt, dit mag niet verloren gaan. Fietsen mag niet ten koste gaan van wandelen. Fietsers scheiden van de wandelaar
Kansen
- Van de Binckhorst links afslaand naar de Klotputten moet kan een fietspad naast het wandelpad worden aangelegd.
- Biedt de meeste kans om naast het fietspad een aantrekkelijk wandelpad te plaatsen. Tevens kan het parkeerterrein einde Hunenborg opgeheven worden en drugsverkeer en overlast vissers weggenomen worden. Het omrijden van fietsers kan worden opgelost door de bestrating einde Hunenborg eruit te halen. Tevens kan de bus sluis verplaatst worden naar het viaduct toe. En de slagboom aan de andere zijde van het bruggetje bij de Klotputten kan verplaatst worden naar voren (bv bij de bocht Binckhorst naar de Klotputten toe) om al het autoverkeer uit de Binckhorst verder te mijden.
- Route langs Klotputten biedt kansen om naast fietspad een aantrekkelijk voetpad aan te leggen. Tevens kan het parkeerterrein einde Hunenborg opgeheven worden en drugsverkeer en overlast vissers weggenomen worden.
- Omrijden fietsers kan worden opgelost door bestrating einde Hunenborg eruit te halen.
Midden B
Ulenpas en bij Herinkhave rechts naar beneden naar de Klotputten, ten zuiden van de recreatieplas Hanevoet door, ten noorden van de Dommel
Positief
Negatief
- Geen alternatief, allemaal huizen vergelijkbaar met Hunenborg, door mensen hun achtertuin.
- Stukje ten noorden van de Klotputten is ook rustgebied
Kansen
Midden C
Ulenpas en bij Hunenborg naar rechts, ten zuiden van de recreatieplas Hanevoet door, ten noorden van de Dommel
Positief
- Meest veilige en logische route
Negatief
- Bewoners Hunenborg zijn waarschijnlijk tegen
- Verbreding van het bestaande fietspad gaat veel bomen kosten (een van de deelnemers geeft hierop aan dat er voldoende ruimte is om het fietspad te verbreden zonder bomen te kappen).
- Krap en onoverzichtelijk (in de Huneborg)
- Loopt over en door een druk bewandelde en befietste recreatieroute (een van de deelnemers geeft aan dat op het huidige fietspad nu veel wordt gewandeld, terwijl er een wandelpad naast ligt. Het nieuwe fietspad zal als zodanig veel duidelijker zijn, waardoor wandelaars meer gebruik gaan maken van het wandelpad).
- Heeft een scherpe aansluiting vanuit het park bij het bruggetje (bij de ingang van High Tech Campus)
Kansen
- Ulenpas veiliger als het mooie fietsstraat wordt
- Rechts van recreatieplas Hanevoet zijn veel geitenpaadjes die door wandelaars gebruikt worden. Met borden goed aangeven dat dit wandelpaden zijn en scheiden van fietsers. Duidelijk maken door beplanting of hekjes om fietsers te weren.
Midden D
Ulenpas en na Hunenborg naar rechts en ten zuiden langs de plas, ten noorden van de Dommel
Positief
- Alternatief voor de Hunenborg
- Goede scheiding tussen fietsers en wandelaars/kinderen
Negatief
- Japanse Duizendknoop bij honden uitlaatveld
- Verbreding van het bestaande fietspad gaat veel bomen kosten.
Kansen
- Ulenpas veiliger als het mooie fietsstraat wordt
- Deze variant alleen gunstig als de route ook verder loopt via de noordkant van recreatieplas Hanevoet
- Rechts van recreatieplas Hanevoet zijn veel geitenpaadjes die door wandelaars gebruikt worden. Met borden goed aangeven dat dit wandelpaden zijn en scheiden van fietsers. Duidelijk maken door beplanting of hekjes om fietsers te weren.
Midden E
Ulenpas en ten noorden van de recreatieplas Hanevoet
Positief
Negatief
- Geen optie: is natuurgebied, recreatiegebied, veel gewandeld en spelende kinderen
- Mensen fietsen via google maps en komen op wandelpaden terecht door hun navigatie
Kansen
- Is ook een wandelpad. Fietsen mag niet ten koste gaan van wandelen. Fietsers scheiden van de wandelaar
- Rechts van recreatieplas Hanevoet zijn veel geitenpaadjes die door wandelaars gebruikt worden. Met borden goed aangeven dat dit wandelpaden zijn en scheiden van fietsers. Duidelijk maken door beplanting of hekjes om fietsers te weren.
Zuid rood
Algemene opmerkingen:
- Dit is een prachtig stukje natuurgebied; onderdeel van Natuur Netwerk Brabant.
- Het stukje onder de tunnel is gevaarlijk wanneer bussen, auto’s en fietsers elkaar ontmoeten. Een bewoner geeft aan deze situatie levensgevaarlijk te vinden.
- In het hele zuidelijke stuk kun je met de auto komen
- Gebied met hoge natuurwaarde van grote waarde leefbaarheid van de wijk
- Een van de deelnemers wil graag de route dwars door het gebied.
- Brainport buslijn: ook tussen ASML en HTCE
Binckhorst
Positief
- Is een bestaande route, ligt al een geasfalteerd fietspad.
Negatief
- Aandachtspunt sociale veiligheid, Binckhorst donker en ligging geïsoleerd
- Voor de Binckhorst moet een goede aansluiting op de weg onderzocht worden.
- Berm is voor helft van Rijkswaterstaat
- Hogedrukleiding onder berm, vraag is of de weg verbreed kan worden?
- Is een uitvalsweg voor zwaar bouwverkeer voor het baggeren van Klotputten (dit gebeurt 1 keer per 10 jaar)
Kansen
- Veel wandel en fietsverkeer over de Binckhorst
- Nu veel illegale feestjes onder het Hogt/ illegaal auto verkeer/ hard gereden
- Route heeft kansen wanneer autoverkeer na de woning vermeden worden. Boer die in de Klotputten moet zijn kan middels slagboom toegang verschaft worden. Hierdoor kan auto overlast vermeden worden en desgewenst de bus sluis verplaatst worden naar onder het viaduct.
- Een parkeerhaven maken voor auto's halverwege Brinckhorst voor bezoek aan Klotputten.
- Aanpassen van verlichting
- Verplaatsen van de bus-sluis waardoor bewoners Binckhorst via Veldhoven naar huis moeten.
- Er zijn nu geen problemen met fietsverkeer, dus het is lastig inschatten of deze routes een positieve bijdrage kunnen hebben.
- Voorstel om bereikbaarheid Binckhorst 1 te verbeteren: fietspad langs berm A2 en “privé” inrit van Ulenpas naar Binckhorst 1. Weg blokkeren door houten barrière met parkeerplaatsen ter hoogte van sloot het Werdje.
- Verplaatsen van de bus-sluis naar het viaduct toe, en de slagboom aan de andere zijde van het bruggetje bij de Klotputten verplaatsen naar voren (bijvoorbeeld bij de bocht Binckhorst naar de Klotputten toe) om al het autoverkeer uit de Binckhorst verder te vermijden.
Zuid A - Middelste route via de Klotputten door de natuur
Positief
- Mooie recreatieve en aantrekkelijke route
- Meest logische route van zuidelijke variant
- Totale route moet niet te lang worden. Dan lijkt me de meest noordelijke variant het beste.
- Nu nog niet druk
- Komt direct uit in overzichtelijk gebied van de Campus
Negatief
- Deze route is minder direct dan andere routes, hierdoor kunnen sluiproutes ontstaan
- Bestemd voor natuurcompensatie en zeer waardevol ecologisch
- In de winter is het sociaal onveilig zonder straatverlichting in dit prachtige natuurgebied
- Gebied in de winter onveilig, omdat er niet gestrooid kan worden i.v.m. watergebied
- Brabant Water gaat hier natuurontwikkeling uitvoeren
- Gronden worden gedeeltelijk afgegraven en het pad zal waarschijnlijk verdwijnen
Kansen
- Fietspoort HTCE sluit om 2030 's avonds. Hiermee is omrijden langs vissluis Dommel niet meer nodig.
- Duidelijke scheiding tussen wandelaars en fietsers maken
Zuid B - Zigzag route
Positief
- Een van de deelnemers heeft het gebied verkend en voor waterputten zijn NWE verbindingswegen aangelegd. Deze zijn prima te gebruiken.
- Bestaande grindweg
- Al bestande aansluiting, snelle route, mooie route zonder extra aantasting ecologie.
Negatief
- Deze route is minder direct dan andere routes, hierdoor kunnen sluiproutes ontstaan
- Door de zigzag kun je niet doorfietsen
- Bezwaar is geluidhinder
- Extra voorzieningen zijn nodig om hier een fietspad aan te leggen.
Kansen
Zuid C - Route langs de A2/N2 (meest zuidelijk)
Positief
- Bestaand pad, 5 meter breed, nog meer rechtstreeks
- Ideale verbinding
- Zeer verkeersveilig en geen aantasting van flora en fauna.
Negatief
- Deze route is minder direct dan andere routes
- Lawaai, stank snelweg
- Sociale veiligheid
- Kosten aanleg nieuwe infrastructuur
Kansen
- Er is al een doorgang onder knooppunt, mogelijkheid onderzoek dit te combineren met tunnel?
- Nieuwe brug is gewenst voor doorloop en minder hinder van wandelaars.
- Een van de deelnemers geeft de voorkeur aan de zuidelijkste route, want hierdoor is het minder druk in de wijk. Wel moet er dan een nieuw brugje, en veel nieuwe infrastructuur aangelegd worden
- Minder druk(te) in de wijk
- Minste schade voor natuur
- Er is door Brabant Water al een verbindingsweg gemaakt langs de waterwinputten naar HTCE.
Conclusie
Routes Noord
- Route Noord A is mogelijk kansrijk en wordt derhalve voorgesteld om mee te nemen als een te beoordelen route. Hierbij wordt wel de kanttekening gemaakt dat routes in het middengebied en in het zuidelijk natuurgebied waarschijnlijk kansrijker zijn dan route Noord A.
- Route Noord B wordt niet als kansrijk gezien en valt daarmee af als te beoordelen route.
- Met het afvallen van route Noord B valt ook de doorsteek tussen Noord A en Noord B als te beoordelen schakel in de fietsroute af.
Routes Midden
- Route Midden A wordt voorgesteld om te onderzoeken.
- Route Midden B is geen beter alternatief voor routes A of C en valt daarom af.
- Route Midden C is de meest veilige en logische route maar ook een route die op weerstand stuit bij bewoners Ulenpas/Hunenborg. In route Midden C is een variatie mogelijk door langs het hondenuitlaat-terrein te gaan (route midden D).
- Route Midden E heeft geen draagvlak bij bewoners en wordt door geen deelnemers als te onderzoeken route benoemd. Deze valt daarom af.
Routes Zuid
- Route Zuid A, B en C worden alle drie meegenomen als te onderzoeken routes.
Hoe nu verder?
De zes te beoordelen routes worden door Royal HaskoningDHV in een kaart verwerkt. Deze kaart wordt donderdag 3 juni op de website geplaatst. Vervolgens kunnen alle bewoners gedurende één week op een specifieke plek op de routes een opmerking plaatsen. De bewoners worden hierover via de email lijst geïnformeerd. De leden van de klankbordgroep kunnen hier ook nog aanvullende opmerkingen plaatsen. Uiteindelijk worden alle reacties, van de bewoners op de kaart en van de klankbordgroep uit de tweede bijeenkomst, samengevoegd. De analyse van de reacties en terugkerende thema’s worden in de derde bijeenkomst van de klankbordgroep gepresenteerd. Dan gaan we samen aan de slag om te bepalen op welke thema’s we de routes gaan beoordelen en hoe zwaar elk thema weegt. Ter voorbereiding op de volgende bijeenkomst kunnen de klankbordgroep-leden alvast nadenken over welke thema’s belangrijk zijn en hoe zwaar deze moeten wegen.