In 2024 zijn we gestart met de eerste mogelijke verbetermaatregelen om het oversteken veiliger te maken. Het gaat hierbij om een proef op het kruispunt Ring-Leenderweg waarbij we het deelconflict anders regelen. Fietsers en voetgangers die de Ring oversteken krijgen hierbij eerder groen dan het afslaande autoverkeer dat afkomstig is van de Leenderweg. De tijd waarin het autoverkeer en de overstekende fietsers en voetgangers tegelijk groen hebben is daarnaast verkort. In februari 2025 gaan we deze proef ook toepassen op het kruispunt van de Ring met de Heezerweg.
We gaan de proef op de twee kruispunten in februari en maart ook monitoren met verschillende tellingen, observaties en een straatenquête onder fietsers en voetgangers. Op basis van de uitkomsten bepalen we of de proef succesvol is en we de aanpassing ook nog op andere kruispunten gaan toepassen.
Veelgestelde vragen en antwoorden
Wat is een deelconflict?
Op verschillende kruispunten in de stad hebben afslaand verkeer en rechtdoorgaand verkeer gelijkertijd groen. Dit noemen we een deelconflict. In deze situatie geldt dan ook de verkeersregel: rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer. Er zijn zowel deelconflicten tussen rechtdoorgaand en afslaand autoverkeer, maar ook tussen rechtdoorgaande/overstekende fietsers en voetgangers en afslaand autoverkeer. Met een deelconflict is het mogelijk om op het kruispunt verschillende richtingen tegelijkertijd groen te geven. Hierdoor kan iedereen sneller door groen en kunnen we het verkeer efficiënter afwikkelen.
Waarom staat de gemeente deelconflicten toe tussen fietsers en voetgangers met afslaand autoverkeer op de Ring?
In principe vinden we deelconflicten tussen autoverkeer en fietsers en voetgangers ongewenst. Met het toenemende aantal fietsers en mensen op een snelle e-bike zien we ook dat deelconflicten onveiliger worden. Tegelijkertijd zijn deelconflicten ook niet zomaar oplosbaar. Het is namelijk met de huidige inrichting van het kruispunt en grote verkeersdrukte vaak de enige manier om al het verkeer nog goed te kunnen afwikkelen. In het verbeterplan van de Ring werken we daarom aan grote oplossingen, maar we willen dus ook met kleine en snelle ingrepen kijken hoe we de situatie kunnen verbeteren en veiliger kunnen maken.
Wat verandert er precies voor fietsers en voetgangers?
We geven fietsers en voetgangers een paar seconden eerder groen dan afslaande automobilisten. We noemen dit voorstartgroen. Hierdoor is het voor de afslaande automobilisten duidelijker dat overstekende fietsers en voetgangers voorrang hebben en zijn zij bovendien beter zichtbaar. Ook wordt de tijd waarin er sprake is van gelijktijdig groen korter. De totale groentijd voor fietsers is in de nieuwe situatie nog maximaal 10 seconden. Het korter groen geven leidt ertoe dat over het algemeen alleen fietsers die bij de stopstreep staan te wachten tijdens groen kunnen passeren. Fietsers die tijdens groen op afstand komen aanrijden zullen de groenfase veelal niet meer halen en moeten nu dus stoppen voor rood licht. Dit vermindert het risico op situaties waarin afslaande auto’s geen zicht hebben op de fietsers die op snelheid de kruising naderen en deze fietsers daardoor geen voorrang krijgen. Met eerder groen en korter groen verkleinen we dus de kans op mogelijke conflictsituaties. Voor voetgangers is de consequentie van een kortere groentijd wel dat zij niet meer in alle gevallen de ring in één keer kunnen oversteken. Voetgangers moeten dus mogelijk in de middenberm wachten voor de volgende groenfase.
Wordt het door de proef veiliger voor fietsers en voetgangers?
We gaan dit goed onderzoeken met tellingen, observaties en een straatenquête. Door fietsers en voetgangers eerder groen en korter groen te geven, is de kans op een mogelijke conflictsituatie met afslaand autoverkeer kleiner.
Gaat korter groen voor fietsers en voetgangers niet ten koste van de oversteekbaarheid?
Ja. Uiteraard betekent een korte groentijd dat fietsers en voetgangers mogelijk wat langer moeten wachten en minder snel kunnen doorfietsen of doorlopen. Tegelijkertijd gaat het bij deze maatregel ook nadrukkelijk om de verkeersveiligheid. We gaan bij het monitoren en evalueren van de proef goed opletten of alle wachtende fietsers bij de stopstreep tijdens groen kunnen passeren. En of zij stoppen bij rood licht.