Wat is de mogelijke reductie op de parkeereis d.m.v. deelvervoer?
Gebied | Correctie per deelauto | Plafond (na HOV-correctie) |
---|---|---|
Centrum | max. 10 parkeerplekken | 100% van de parkeerbehoefte bewoners |
Schilwijk | max. 7 parkeerplekken | 40% van parkeerbehoefte bewoners |
Restgebied | max. 4 parkeerplekken | 20% van parkeerbehoefte bewoners |
Mobiliteitshub | Correctie per 6 deeltweewielers | Plafond (na HOV-correctie) |
---|---|---|
Alle gebieden | Maatwerk, max. 4 parkeerplekken | 20% van parkeerbehoefte bewoners |
Let op: een deelauto heeft zelf ook een parkeerplek nodig. Daarmee is de netto correctie per deelauto 9 voor het centrum, 6 voor de schilwijk en 3 voor het restgebied.
Centrum
Het gebied dat begrensd wordt door Fellenoord, Boschdijk, Pastoor Petersstraat, Veldmaarschalk Montgomerylaan, Vincent van de Heuvellaan, John F. Kennedylaan, Prof. Dr. Dorgelolaan, Dommel, Vestdijk, Hertogstraat, P Czn Hooftlaan, Wal, Dommel, Edenstraat, Mauritsstraat en de Vonderweg. Ook Strijp-S valt onder de Centrumnorm.
Schilwijk
De wijken buiten het centrum maar binnen de Ring. Ook Stadshart Woensel, Strijp-T en het gebied van de Ontwikkel-as Zuidwest volgen de schilnorm.
Restgebied:
De rest van het grondgebied van de gemeente
Deelvervoer kan alleen worden ingezet ten behoeve van bewoners. In het tabblad Parkeeroplossing van het Parkeernormen Portaal Gemeente Eindhoven kun je zelf berekenen hoeveel deelauto’s maximaal ingezet kunnen worden en hoeveel andere deelmobiliteit je in een hub kunt inzetten. Daarnaast moet je zorgen voor een adequate parkeeroplossing voor de overige functies. Zie voor meer informatie Nota Parkeernormen 2024.
Wat is een mobiliteitshub?
Een hub is een plek waar je deelvervoer kunt vinden. In de stad komen steeds meer openbare hubs met daarin deelvervoer ter beschikking. Hiermee ordenen we het aanbod van deelvoertuigen.
Voor een ontwikkelaar kan een hub een extra dienst zijn voor toekomstige bewoners. Door in aanvulling op een te realiseren deelauto, ook deelfietsen, deelscooters en deelbakfietsen beschikbaar te maken kan een ontwikkelaar een deel van de parkeerbehoefte van zijn ontwikkeling oplossen.
Zijn er eisen aan de inzet van deelvervoer verbonden?
We maken onderscheid tussen de inzet van deelauto’s en van overige deelvervoer in de vorm van een hub.
Deelauto’s kunnen zowel op eigen terrein als op openbare parkeerplaatsen worden geplaatst. Voor deelauto’s op openbare parkeerplaatsen gelden de volgende eisen:
- Er mogen per project maximaal twee deelauto’s met vaste plek in de openbare ruimte worden geplaatst. Indien de ontwikkelaar gebruik wenst te maken van meer deelauto’s moeten deze plekken op eigen terrein gerealiseerd worden. De ontwikkelaar dient een intentieverklaring van de beoogde deelauto aanbieder en een mobiliteitsplan aan te leveren. Hierin wordt onderbouwd hoe de mobiliteitsoplossing met deelvervoer tot stand wordt gebracht en duurzaam beschikbaar blijft.
- Een eventueel hoger aandeel deelauto’s in de openbare ruimte is mogelijk met zone-floating deelauto’s. Dit zijn deelauto’s die geen vaste parkeerplek hebben, maar altijd binnen een bepaalde zone geparkeerd moeten worden. Indien de ontwikkelaar hier gebruik van wenst te maken, dient de afspraak met de deelauto aanbieder en de beoogde zone aangetoond en toegelicht te worden in het mobiliteitsplan.
- Deelauto’s in de openbare ruimte moeten door eenieder gebruikt kunnen worden.
- Deelauto’s moeten vanaf 2025 elektrisch zijn.
Overig deelvervoer kan in de vorm van een mobiliteitshub aanvullend op de deelauto worden ingezet om de parkeeropgave in te vullen:
- Als er minimaal ook een deelauto wordt ingezet bij een plan, kan een hub aanvullend per minimaal 6 deelvoertuigen maximaal 4 parkeerplekken oplossen. Deze voertuigen moeten een mix zijn van deelfietsen, deelscooters en deelbakfietsen met minimaal de inzet van 1 bakfiets.
- Het is op dit moment niet mogelijk om een hub in de openbare ruimte te plaatsen die aansluit op het stadsbrede netwerk van deelvervoer. Het is uitsluitend mogelijk een hub op eigen terrein te maken met voertuigen die voor bewoners bedoeld zijn.
- Een hub op eigen terrein met voertuigen die alleen voor bewoners te gebruiken zijn mag naar eigen inzicht ontworpen en ingepast worden. Er dient een mix te zijn van minimaal één deelauto en aanvullend een mix van deeltweewielers. Hierbij kunt u denken aan (elektrische) deelfietsen, deelscooters en deelbakfietsen.
- Tot slot: Indien een planontwikkeling een slim mobiliteitsconcept heeft, dat onderbouwd effect heeft op de parkeerbehoefte, dan wordt de mogelijkheid geboden hier ook een mobiliteitscorrectie op toe te passen. In een mobiliteitsplan moet de nieuwe mobiliteitsdienst worden uitgewerkt. Of de correctie reëel is en wat de exacte reductie dan is, wordt bepaald door de gemeente (maatwerk). Raadpleeg hiervoor de Nota Parkeernormen 2024.
Wat is een goede locatie voor deelauto’s op openbare parkeerplaatsen bij mijn ontwikkeling?
De uitgangspunten voor deelautoplekken in de openbare ruimte zijn als volgt:
- Zo dicht mogelijk bij de ontwikkeling. Deelauto’s moeten binnen acceptabele loopafstand van de ontwikkeling staan. Als richtlijn worden de volgende afstanden per gebied (volgens Nota Parkeernormen 2024) gehanteerd:
- Centrum maximaal 400 meter
- Schilwijk maximaal 200 meter
- Restgebied maximaal 100 meter
- Niet direct (korte afstand) van een (raam/deur van een) woning (vooral van toepassing bij langsparkeervakken aan de zijde van woningen).
- Niet onder een boom ivm onderhoud auto.
- Parkeerplek die geschikt is om een laadpaal te plaatsen. Deelauto’s moeten vanaf 2025 elektrisch zijn. Daarom dient er rekening te worden gehouden met plaatsing van een laadpaal en dient er direct een elektrische deelauto te worden geplaatst. Gemeente Eindhoven doet mee aan de regionale concessie voor het plaatsen van nieuwe laadpalen. Vattenfall zorgt voor de plaatsing van laadpalen bij deelauto’s in de openbare ruimte.
- Liefst op de hoek van een rij parkeerplekken i.v.m. zichtbaarheid.
- Bij voorkeur een centrale, goed bereikbare en zichtbare locatie.
De locatie van de deelautoplekken wordt in samenspraak met de gemeente bepaald. Voor afstemming van een nieuwe deelautoplek in de openbare ruimte kan contact op worden genomen via deelvervoer@eindhoven.nl. Graag het volgende vermelden:
- adres bouwontwikkeling
- deelauto aanbieder
- beoogde termijn realisatie ontwikkeling en plaatsing deelauto
- toegankelijkheid van deelauto (deelauto’s in de openbare ruimte dienen door iedereen te gebruiken zijn).
Deze plekken worden getoetst door de disciplines mobiliteit, parkeren, de gebiedscoördinator, laadinfra en stadsbeheer. Hierbij wordt onder andere gelet op de inpassing in de wijk, zichtbaarheid, bereikbaarheid en sociale situatie. Zodra er een akkoord is over de plek, wordt deze opgenomen in het eerstvolgende Aanwijsbesluit Parkeren (twee keer per jaar vastgesteld).
Wat moet ik aanleveren bij mijn aanvraag omgevingsvergunning als ik gebruik wil maken van de reductie d.m.v. deelvervoer?
- Ingevulde parkeerberekening rekentool.
- Ingevulde parkeeroplossing rekentool.
- Mobiliteitsplan waarin wordt onderbouwd hoe de mobiliteitsoplossing met deelvervoer tot stand wordt gebracht en duurzaam beschikbaar blijft.
- Intentieverklaring van de beoogde aanbieder van deelvervoer.
- Toegankelijkheid van deelauto (deelauto’s in de openbare ruimte dienen door iedereen te gebruiken zijn).
- Voorstel locatie parkeervak(ken) op eigen terrein of openbare ruimte.
Zijn er kosten verbonden aan de inzet van deelauto’s bij mijn ontwikkeling?
- Bij inzet van deelauto’s in de openbare ruimte als invulling van de parkeereis zijn de volgende afkoopbedragen per parkeerplaats per gebied (volgens Nota Parkeernormen 2024) van toepassing:
Afkoopgrond | Centrum | Schilwijk | Restgebied |
Inzet deelauto | €500 | €0 | €0 |
- Houd er rekening mee dat de kosten voor de benodigde inrichtingsmaatregelen van de deelautoplek (bebording E08r + onderbord ‘uitsluitend deelautobedrijf X’) voor de rekening van de aanvrager zijn.
- De kosten en informatie over de voorwaarden voor de vergunning voor deelauto’s in de openbare ruimte zijn te vinden op de pagina Voor aanbieders deelauto's.
Wat zijn de eisen m.b.t. de realisatie van deelvoertuigen bij mijn ontwikkeling?
- Binnen drie maanden na oplevering van de ontwikkeling moeten de deelvoertuigen beschikbaar zijn. Ontwikkelaar meldt dit aan de gemeente.
- De ontwikkelaar moet bij de aanbieder van de deelvoertuigen bedingen dat deze het gebruik ervan jaarlijks aan de gemeente rapporteert via deelvervoer@eindhoven.nl.
Er staat al een deelauto in de buurt van mijn ontwikkeling. Kan ik deze inzetten als deelauto als invulling van de parkeereis?
Nee, dit is niet mogelijk.