Voor de rioolvervanging moet de bestrating opengebroken worden. Dit geeft de kans om ook de openbare ruimte te verbeteren. Met aandacht voor verkeersveiligheid, parkeren, klimaatbestendigheid en het toevoegen van groen. De werkzaamheden zijn in de zomer van 2024 gestart.
Wat is het projectgebied?
Het gaat om de volgende straten: Aulislaan, Didolaan, Ariadnelaan, Creonlaan, Midaslaan, Pygmalionlaan, Agamemnonlaan, Achilleslaan, Admetuslaan, Calchaslaan, Ajaxlaan, Hectorlaan en de Priamuslaan.
Waarom krijgen de straten een onderhoudsbeurt?
Uit inspecties is gebleken dat het riool in de straten is verouderd. Om er voor te zorgen dat de afvoer weer goed werkt voor de komende decennia, gaan we het riool vervangen. Hiervoor moet ook de bestrating worden opengebroken. Dit geeft de kans om de openbare ruimte mooi en goed in te richten.
Wat gaan we doen?
- Het huidige riool wordt verwijderd en vervangen voor een nieuw gescheiden rioolstelsel met hemelwaterriool (HWA).
- Het HWA zorgt ervoor dat het schone regenwater gescheiden afgevoerd kan worden. Dit is beter voor het milieu.
- We willen de regenpijpen aan de voorzijde van de woningen aansluiten op het HWA. Bewoners ontvangen hier tijdens de werkzaamheden bericht over.
- In een deel van het plangebied leggen we drainage aan (vanwege hoge grondwaterstand en het beperken van eventuele wateroverlast).
- In elk project wordt verharding vervangen door groen. In de buurt komen nieuwe groenstroken en we voegen bomen toe.
- Er worden 9 bomen gekapt (meestal in verband met matige kwaliteit). Hiervoor komen 55 bomen terug.
- De gebakken klinkers die in de meeste straten liggen, worden hergebruikt. De straten waar betonklinkers liggen of asfalt, krijgen ook gebakken klinkers.
- Alle tegels en trottoirbanden worden vervangen voor nieuwe.
- De verlichting wordt niet vervangen, maar wel verplaatst. Met uitzondering van de verlichting in de Agamemnonlaan en Achilleslaan. Die is wel aan vervanging toe.
- We zorgen voor een toegankelijke openbare ruimte door onder andere invalideopritjes en ook bij plateaus zijn oversteekmogelijkheden.
- De verkeersveiligheid verbeteren door een smallere rijbaan, drempels en plateaus en speciaal ingerichte parkeervakken (i.p.v. parkeren op de rijbaan). De buurt krijgt zo een 30 km/u inrichting.
- De twee centraal gelegen veldjes worden autovrij om het veiliger en overzichtelijker te maken. Dit voegt ruimtelijke kwaliteit toe.
- De parkeeraantallen zijn gebaseerd op parkeeronderzoek; het ontwerp voorziet in het aantal benodigde parkeerplaatsen bij het drukst gemeten moment. Wellicht is er niet altijd plek voor de deur, maar op loopafstand is voldoende parkeergelegenheid.
- Sommige straten worden éénrichtingsverkeer om wat meer ruimte te creëren voor parkeervakken en groen.
Hoe gaan de straten eruitzien?
Je vindt het definitief ontwerp en overige informatie in de pdf-bestanden hieronder.
Bomenrij tussen Agamemnonlaan en gracht
In de groenstrook tussen de Oude Gracht en de Agamemnonlaan stond in het verleden een bomenrij. Deze bomen zijn in de afgelopen circa 15 jaar gekapt in verband met het einde van hun levensduur.
In de presentatie van het voorlopig ontwerp was een nieuwe bomenrij opgenomen. Er kwamen de nodige opmerkingen binnen. Onder andere over de boomkeuze en het gebrek aan (bio)diversiteit. Er is een nieuw ontwerp gemaakt met een meer open karakter en meer diversiteit in groen. Je kunt het ontwerp en een korte schriftelijke toelichting bekijken in onderstaande bijlagen.
Parkeren
Ten opzichte van het voorlopig ontwerp zijn in het definitief ontwerp 11 parkeervakken toegevoegd. Zo bieden we voldoende parkeergelegenheid voor het drukst gemeten moment.
Eénrichtingsverkeer
Sommige straten zijn vrij smal en zijn druk door parkeren. Er is weinig ruimte om zowel een rijbaan en parkeergelegenheid als aan twee kanten groen aan te leggen. Om ruimte te creëren voor een aantrekkelijke openbare ruimte, voeren we in sommige straten daarom éénrichtingsverkeer in. Hierbij kan de rijbaan smaller zijn. Zo ontstaat er meer ruimte voor groen en trottoir. We kunnen aan beide kanten van de rijbaan ruime parkeervakken aanleggen. Dit draagt bij aan een prettig straatbeeld.
Het éénrichtingsverkeer gaat gelden voor de Creonlaan, Didolaan, Midaslaan, Ajaxlaan, Calchaslaan en de Admetuslaan. Je vindt een overzicht van de straten in de themakaart rijrichtingen (pdf-bestand) hieronder.
-
Definitief ontwerp Aulislaan e.o. (841.75 KB)
-
Waterontwerp Aulislaan (1.66 MB)
-
Parkeerbalans Aulislaan voorlopig ontwerp (607.98 KB)
-
Reacties en antwoorden op voorlopig ontwerp.pdf (251.31 KB)
-
Themakaart rijrichtingen.pdf (7.23 MB)
-
Voorlopig ontwerp Aulislaan (660.34 KB)
Hoe kan ik mijn mening geven?
Het ontwerp is in 2022 opgesteld in samenspraak met bewoners. We begonnen met een startgesprek met een groep bewoners. Later is het voorlopig ontwerp gepresenteerd in een filmpje met presentatie en uitleg. Op basis van de opmerkingen van bewoners op het voorlopig ontwerp, de laatste onderzoeken en gesprekken stakeholders (bijvoorbeeld Centraal Verkeersoverleg en Trefpunt Groen Eindhoven) is het ontwerp definitief gemaakt. In het definitief ontwerp zijn 11 parkeerplaatsen extra toegevoegd ten opzichte van het voorlopig ontwerp.
In de notitie ‘Reacties en antwoorden op voorlopig ontwerp’ is te lezen hoe, waar en waarom. Ook zijn nog aanvullende parkeertellingen uitgevoerd. Het plan voorziet in voldoende parkeergelegenheid voor de buurt, zeker door die 11 extra parkeerplaatsen.
Startgesprek 20 januari 2022
Omwonenden konden op 20 januari 2022 een digitaal startgesprek over de rioolvervanging in Oude Gracht west bijwonen. In dit gesprek werd uitleg gegeven over de start van het project en wat er allemaal gaat gebeuren. Ook was er ruimte voor vragen en opmerkingen. Bij dit gesprek waren ongeveer 16 bewoners en een aantal projectteamleden van de gemeente aanwezig. We kijken terug op een goed gesprek, waarin de nodige tips, aandachtspunten en wensen zijn opgehaald. Er kwamen verschillende onderwerpen aan bod. Hierdoor kreeg het projectteam een goed beeld bij de huidige situatie en hoe die door bewoners wordt ervaren. Het gespreksverslag vind je onder het kopje 'Waar vind ik meer informatie?'.
Presentatie voorlopig ontwerp
Op 19 juli 2022 zou er een informatieavond zijn over het voorlopig ontwerp. In verband met extreme hitte die dag is die bijeenkomst helaas geannuleerd. Omdat hierna de zomervakantie begon, hebben we een filmpje met digitale presentatie van het voorlopig ontwerp gemaakt. Deze video vind je hieronder.
Bewoners dienden de nodige vragen en opmerkingen in. Deze hebben we in één overzicht geplaatst en beantwoord, zodat iedereen kan lezen wat er is opgemerkt en wat de reactie daar op was. Onder het kopje ‘Waar vind ik meer informatie?’ vind je de tabel met vragen, opmerkingen en de reactie van de gemeente.
Brief en handtekeningen bewoners over parkeren
Na het versturen van de vierde wijkinfo over het definitief ontwerp (mei 2023) ontvingen we in juni 2023 een brief van een groep bewoners, met daarbij een flink aantal handtekeningen. In de brief zijn zorgen geuit over het aantal parkeerplaatsen en een verzoek om herziening van het ontwerp. Naar aanleiding van dit signaal heeft een gesprek plaatsgevonden. In dit gesprek heeft de gemeente het doorlopen samenspraak traject toegelicht en de totstandkoming van het ontwerp (met name) parkeren toegelicht. Bij het gesprek is afgesproken dat de gemeente een extra parkeertelling zou uitvoeren op een door de bewoners gewenst moment. Dit omdat eerdere tellingen op momenten uitgevoerd zijn waar de zomervakantie nog op van invloed zou kunnen zijn geweest. Die extra parkeertelling heeft niet tot een andere bezettingsgraad van het beschikbare aantal parkeerplaatsen geleid, die aanleiding voor meer parkeerplaatsen zou geven.
Van parkeren op de rijbaan en trottoirs gaan de straten naar een indeling met parkeervakken. Dit draagt bij aan verbetering van de (verkeers)veiligheid, toegankelijkheid en in combinatie met het nieuwe groen krijgt de openbare ruimte meer kwaliteit. Op sommige stukken waar nu geparkeerd kan worden, kan dat straks niet meer. Op andere plaatsen zijn echter meer parkeerplaatsen beschikbaar dan in de huidige situatie. Het aantal parkeerplaatsen na uitvoering is voldoende voor het aantal auto’s in de buurt. Dat heeft het extra onderzoek onderbouwd. Het definitief ontwerp blijft daarom ongewijzigd.
Project rioolvervanging Aulislaan
Wat is de planning?
Planning | Start | Gereed |
Ontwerp rioolvervanging en openbare ruimte | 2022 | 1e kwartaal 2023 |
Werkvoorbereiding en aanbesteding | 1e kwartaal 2023 | 2e kwartaal 2024 |
Uitvoering | medio augustus 2024 | 3e kwartaal 2025 |
De werkzaamheden zijn medio augustus gestart. We werken in 11 fases. Dit beperkt de overlast en houdt de verschillende (delen) van straten zo goed mogelijk bereikbaar. We werken de straten in volgorde af, op basis van de fases. De werkzaamheden van het totale project duren naar verwachting tot medio juli 2025.
Meer informatie over de planning van de diverse fases vind je in de tabel hieronder en in het pdf-bestand onder het kopje Waar vind ik meer informatie?
Fase 1 | medio augustus 2024 - medio oktober 2024 | Agamemnonlaan |
---|---|---|
Fase 2 | medio augustus 2024 - medio oktober 2024 | Achilleslaan |
Fase 3 | medio september 2024 - medio november 2024 | Calchaslaan |
Fase 4 | medio oktober 2024 - medio december 2024 | Midaslaan |
Fase 5 | eind oktober 2024 - eind december 2024 | Admetuslaan |
Fase 6 | medio oktober 2024 - eind december 2024 | deel Aulislaan |
Fase 7 | medio januari 2025 - medio februari 2025 | deel Aulislaan en deel Hectorlaan |
Fase 8 | medio januari 2025 - begin april 2025 | Ajaxlaan en Priamuslaan |
Fase 9 | medio februari 2025 - eind april 2025 | Ariadnelaan en Didolaan |
Fase 10 | medio maart 2025 - medio mei 2025 | Agamemnonlaan 1 t/m 83 |
Fase 11 | medio mei 2025 - medio juli 2025 | Creonlaan en Pygmalionlaan |
Waar vind ik meer informatie?
Het definitief ontwerp kun je bekijken onder het kopje Hoe gaan de straten eruit zien? Op deze pagina houden we je tot en met de realisatie op de hoogte over dit project.
Heb je een vraag over het ontwerp? Stuur een e-mail naar J. Vinken (projectleider Openbare Ruimte) via J.P.J.Vinken@eindhoven.nl.
Heb je een vraag over de uitvoering of werkzaamheden? Stuur een e-mail naar P. Brandts (projectleider Uitvoering)via Pascal.Brandts@eindhoven.nl.
Tegelijkertijd met dit project wordt aan de andere kant van de Oude Gracht een project voorbereid in de Faunuslaan en omgeving. Meer informatie over dat project vind je op eindhoven.nl/faunuslaan.
-
Verslag digitaal startgesprek (123.48 KB)
-
Afbeelding projectgebied (360.28 KB)
-
Fasering en planning Aulislaan (253.43 KB)
-
Wijkinfo VI start werkzaamheden (93.3 KB)
-
Wijkinfo V Aankondiging werkzaamheden (mei 2024) (102.33 KB)
-
Wijkinfo IV Definitief ontwerp (mei 2023) (106.77 KB)
-
Reacties en antwoorden op voorlopig ontwerp.pdf (251.31 KB)
-
Wijkinfo III (juli 2022) (35.63 KB)
-
Wijkinfo II (juli 2022) (250.04 KB)
-
Wijkinfo I (januari 2022) (214.01 KB)