Nieuw plan bewoners en ondernemers
De bewoners en ondernemers krijgen de kans om met een alternatief, nieuw plan te komen voor de herinrichting van dit deel van de straat. Belangrijk is dat de buurt dit nieuwe plan ondersteunt. Daarnaast moet het passen binnen de gemeentelijke kaders. Zo zijn er bijvoorbeeld regels en normen op het gebied van veiligheid, bereikbaarheid, parkeren en groen. De gemeente zorgt voor begeleiding van de bewoners die aan de slag gaan met het nieuwe plan.
Het kan zijn dat we erachter komen dat er geen beter plan te bedenken is. Als dat zo is, dan vallen we terug op het originele plan dat we eerder hebben gecommuniceerd.
Vanuit de buurt is een projectgroep gestart met een alternatief voorstel voor de inrichting van de Edisonstraat.
Op deze webpagina staat alle relevante achtergrondinformatie. Heb je vragen? Mail dan naar edisonstraat@eindhoven.nl.
-
Presentatie Edisonstraat - 7 oktober (750.92 KB)
Kaders en richtlijnen
Ontwerpuitgangspunten alternatief herinrichting Edisonstraat
- Een ontwerpvoorstel dat aantoonbaar breed draagvlak heeft in de wijk.
- Aansluiten bij de herinrichting en structuur van het overige deel van plan Celsius en de Edisonstraat. De Edisonstraat is een belangrijke verkeersader in Woensel-West die in 2 richtingen voor autoverkeer te gebruiken moet zijn.
- Parkeermogelijkheden conform parkeernorm (33 parkeerplaatsen) maar niet ten koste van groen. Zie hiervoor ook de nota parkeren op de pagina Parkeren.
- Veilige en overzichtelijke inrichting voor alle gebruikers van de Edisonstraat (voetgangers, fietsers, bezoekers voorzieningen, laden en lossen en automobilisten). De stoep biedt een vrije doorgang in verband met de toegankelijkheid en ruimte voor terrassen. Zie hiervoor de pagina Toegankelijkheid.
- Oplossing voor huidige overlast rondom ondergrondse containers. Meer informatie hierover vind je de pdf Kaders afvalinzameling Cure hieronder.
- Het handboek Openbare Ruimte (zie pdf hieronder) is leidend bij het ontwerpen van de openbare ruimte.
- Ontwerpoplossingen opzoeken binnen het plangebied van de Edisonstraat. De parkeerhofjes achter de winkels kunnen hiervoor dus niet gebruikt worden. Evenals het ontwerpen van een éénrichtingstraat met afwikkeling van het verkeer via andere wegen.
- De bomengroep op de hoek van de Edisonstraat/Celsiusplein moet behouden blijven. Dit zijn 12 grote zwarte berken.
- Er moet rekening gehouden worden met de ondergrondse bestaande infrastructuur zoals kabels en leidingentracé en riool.
-
Kaders Afvalinzameling Cure (6.63 MB)
-
Handboek Openbare Ruimte 2021 (10.41 MB)
Huidige inrichting en alternatief ontwerp
Huidige inrichting en eerste ontwerp (alternatief)
Je vindt hieronder links een tekening van de huidige inrichting van de Edisonstraat tussen het Celsiusplein en de Stephensonstraat. Brede trottoirs met langsparkeren.
Rechts zie je het nieuwe ontwerp Edisonstraat met twee gescheiden rijbanen. Deze hebben aan beide kanten verkeersdrempels. Hiertussen liggen parkeerplaatsen en nieuwe groenaanplant. Aan beide zijden van de wegen liggen stoepen van 4 meter breed.
Huidige inrichting parkeren en eerste visieontwerp parkeren (alternatief)
Hieronder links een afbeelding van de huidige Edisonstraat en de brede trottoirs. Hierlangs zijn parkeervakken voor auto’s.
Daaronder een impressie van de toekomstige situatie. Een smalle rijweg, één richting met parkeren in de groenstrook tussen beide wegen in. Tussen de parkeervakken is veel groen en in de weg liggen 2 verkeersdrempels.
Parkeren
Het parkeren passen we in de middenberm in zodat er geen auto’s direct voor de gevels en terrassen staan. Het gebruikte materiaal voor de parkeerplaatsen past bij een groene middenberm: grasbetontegels. In de middenberm blijven de bestaande bomen behouden en komen er nieuwe bomen, heesters en andere beplanting bij.
Veilig ingericht
Op dit moment is er geen verhoogde stoeprand, waardoor auto’s over de stoep kunnen rijden. In het nieuwe ontwerp voegen we een brede herkenbare en verhoogde trottoirband toe. Verder plaatsen we fietsnietjes en bomen zodat auto’s niet meer als vanzelfsprekend op de stoep kunnen parkeren. Door het toevoegen van verkeersdrempels wordt de straat veilig ingericht.
Plan Celsius herinrichting van de wijk
Hieronder links een plattegrond van Woensel-West met Edisonstraat als ruggengraat van de wijk.
Rechts een plattegrond met 4 fases van herontwikkeling Plan Celsius rondom het Celsiusplein en de Edisonstraat.
Inrichting openbare ruimte (groen, terras, straat) in het alternatief ontwerp
Groen
In het nieuwe plan behouden we het bestaande groen in de straat dat van goede kwaliteit is. We vullen dit aan met beplanting die op verschillende momenten bloeit en bijdraagt aan de biodiversiteit.
Terrassen
De stoepen worden vier meter breed. Zo kan de functie van terrassen op de trottoirs behouden blijven, naast een loopstrook voor voetgangers.
Beplanting en biodiversiteit
De grote berken midden in de straat blijven behouden in het nieuwe plan. We planten meer dan 20 nieuwe bomen aan. Het oppervlak aan plantvakken wordt circa 50 procent groter. De straat wordt groener. We kiezen voor soorten die bijdragen aan de biodiversiteit. Grote en kleine soorten, bloeiend op verschillende momenten en met bloesem en diverse bladkleuren. In de middenberm en in plantvakken voegen we heesters toe en daaronder andere beplanting. Dit geeft bloesem en draagt bij aan voedsel voor bijen en vlinders en bloesem verspreid over de seizoenen.
Straatprofiel van de toekomstige straat
In de tekening hieronder is de plankaart met legenda weergegeven. Hierin is de definitieve bestrating, beplanting en inrichtingselementen uit te lezen.
We sluiten met de betonstraatstenen van de wegen aan bij de wegen die al in Celsius zijn gemaakt. Het parkeren in de middenberm krijgt grasbetontegels in een vlakke uitvoering in een grijze kleur. De parkeervakken in de Drebbelstraat sluiten in kleur aan bij de kleur (antraciet) van de parkeervakken in de omgeving.
De stoep bevat een luxe uitvoering van de trottoirtegel en trottoirband. Deze uitvoering komt in de toekomst in de hele Edisonstraat terug. We kiezen hiervoor een iets donkerder grijs dan de standaard trottoirtegel en – brand, met een kwalitatieve toplaag: Lavaro 140 Zwart-grijs.
Het enige straatmeubilair dat we toevoegen zijn fietsnietjes. We kiezen voor een eenvoudig uiterlijk en een terughoudende kleur. Ook wanneer er geen fietsen geparkeerd staan, ziet dit er mooi en rustig uit.
De nieuwe straatverlichting in de Edisonstraat sluit aan bij de verlichting die in heel Celsius in de straten wordt gebruikt.
Uitgebreid ontwerp met legenda
-
Ontwerp - Edisonstraat - variant B (2.08 MB)
Communicatie
Wijkinfo's
-
Wijkinfo Edisonstraat herinrichting oktober 2024 (238.08 KB)
-
Wijkinfo herinrichting Edisonstraat juli 2024 (244.57 KB)
Participatietraject Trudo
-
Verslag presentatie plannen via teams (84.97 KB)
-
nieuwsbrief update (423.18 KB)
-
overleg Trudo-Gemeente incl. bijlage (1.82 MB)
Vragen en antwoorden
Hoe ziet de planning eruit?
We willen graag zo snel mogelijk duidelijkheid over de manier waarop we de laatste stappen van de opknapbeurt in Woensel West gaan doen.
Planning (onder voorbehoud):
Oktober 2024 | De bewoners denken na of ze dit aanbod willen aannemen, en verenigen zich in een projectgroep. |
Oktober 2024 | De gemeente heeft op de website aanvullende en meer specifieke informatie over de kaders aangegeven. |
Eind oktober / begin November 2024 | De gemeente biedt aan een sessie te begeleiden, waarbij vragen gesteld kunnen worden rondom het maken van een ontwerp, en de spelregels – doelstelling eind oktober / begin november 2024 |
Eind januari 2025 | Eerste opzet alternatief ontwerp voorleggen aan de gemeente |
Februari 2025 | Gemeente toetst en reageert op het ontwerp |
Maart / april 2025 | De projectgroep past het ontwerp aan waar nodig en mogelijk en legt deze voor aan de gemeente voor definitieve GO / NO GO |
April 2025 | Gemeente geeft GO / NO GO |
Ik wil meedoen. Met wie kan ik contact opnemen?
Wil je informatie over waar het projectteam van bewoners mee bezig is? Of wil je meepraten/meedenken, neem dan contact op met: Albertien Schoots; ajm.schoots@gmail.com
Contactpersoon bij de gemeente is Ellen van Asseldonk. Voor vragen over het proces of de achtergrond kun je contact opnemen via edisonstraat@eindhoven.nl
Een aantal bestanden op deze pagina is niet volledig digitoegankelijk gemaakt. Is bepaalde informatie voor jou niet toegankelijk? Neem dan contact met ons op via edisonstraat@eindhoven.nl.