Waarom krijgt de Generaal Pattonlaan een andere inrichting?
De straat is aan onderhoud toe. Deze voldoet namelijk niet meer aan het vastgestelde kwaliteitsniveau. Dit biedt de kans om de straat een flinke opknapbeurt te geven.
Hoe gaat de Generaal Pattonlaan eruitzien?
De Generaal Pattonlaan krijgt een nieuwe inrichting. De bestrating wordt volledig vernieuwd, er komt meer groen in de straten en er wordt een hemelwaterriool aangelegd. De huidige lichtmasten blijven behouden, wel worden de armaturen vervangen en zullen de masten worden verplaatst.
Na de herinrichting is de Generaal Pattonlaan een veilige en mooie straat, waar het plezierig wonen is.
Projectgebied
Het projectgebied is het gedeelte tussen de Veldmaarschalk Montgomerylaan en de Generaal Marshallweg.
Parkeren
De rijbaan van de Generaal Pattonlaan wordt versmald en voorzien van fietsstroken in rood asfalt. De auto’s staan nu geparkeerd op de rijbaan. In het plan krijgt de straat parkeervakken. Uit parkeeronderzoek is gebleken dat het aantal bezette parkeerplaatsen op het drukste moment van de dag 62 was. In het ontwerp hebben we 70 parkeerplaatsen opgenomen. Aan beide zijden van de straat komen 1,80 meter brede voetpaden.
Verkeer
De straat is onderdeel van een 30-km zone en maakt deel uit van het hoofdfietsroutenetwerk. Voorafgaand aan de herinrichting hebben we gemeten hoe druk het in Generaal Pattonlaan is en hoe hard er wordt gereden. Met de uitkomst zien we kansen om verbeteringen door te voeren. De straat wordt daarom een stuk smaller en de aansluitingen met de zijstraten worden gelijkwaardige kruisingen. Het verkeer van rechts krijgt hier dus voorrang. Om deze nieuwe voorrangssituatie te verduidelijken wordt er bij de zijstraten een witte cirkel ingestraat en komen er attentieborden met de tekst ‘rechts voorrang’. Ook komen er vijf verkeersdrempels, waar voetgangers gelijkvloers kunnen oversteken. Tot slot wordt de kruising bij de Generaal van Voorst tot Voorstlaan – de Generaal van der Duynlaan verhoogd, compacter en overzichtelijker en wordt ook de kruising Generaal Marshallweg – Generaal Coenderslaan compacter.
Materialen
De rijbaan wordt vanaf de Veldmaarschalk Montgomerylaan tot Generaal van Voorst tot Voorstlaan voorzien van zwart asfalt. Vanaf dit punt tot aan de Generaal Coenderslaan wordt de rijbaan voorzien van een rode betonstraatsteen met fietsstroken in rood asfalt. De parkeervakken krijgen zwarte betonstraatstenen. De bestaande inritten blijven aanwezig en worden in grijze stenen uitgevoerd. De voetpaden krijgen nieuwe standaard 30x30 betontegels.
Groen
De straat wordt vooral aan de noordzijde een heel stuk groener. Dit geeft de straat een vriendelijke uitstraling. De beplanting is robuust en gevarieerd. We planten onder andere rozen, sneeuwbes, sneeuwbal, Japanse sierkwee, zuurbes, hertshooi, diervilla splendens, herfstaster en dwergmispel aan. Op het voorterrein van De Uitwijk wordt dit aangevuld met kornoelje, ooievaarsbek, leliegras, kattekruid en lampenpoetsergras. In alle seizoenen geeft deze beplanting de straat meer kleur, zal het verschillende beestjes aantrekken en krijgt het water meer ruimte om de bodem in te zakken.
Water
We gaan het schone regenwater en het vuile water in aparte rioolbuizen afvoeren. Hiermee zorgen we ervoor dat het schone water terug de natuur in kan stromen (tegen verdroging) en niet onnodig naar de rioolwaterzuiveringsinstallatie hoeft.
We vervangen alle huisaansluitingen (rioolbuizen) op gemeentegrond. We sluiten de regenpijp aan de voorkant van de huizen aan de Generaal Pattonlaan graag aan op deze nieuwe verbinding, zodat het schone water naar het regenwaterriool stroomt. Om de verbinding te maken moeten we een smalle geul in de voortuin graven. Hiervoor vragen we vanzelfsprekend eerst toestemming. De tuinen worden na aanleg van de rioolbuizen weer hersteld. De kosten hiervoor zijn voor de gemeente.
De Uitwijk
Samen met het bestuur van de Uitwijk hebben we gekeken naar een nieuw voorterrein van de Uitwijk. Parkeren en bevoorrading vindt plaats aan de oostzijde van het terrein. Hiermee is ruimte ontstaan om beide entrees van de Uitwijk vriendelijker en groener in te richten. Ook komt er een ruime fietsparkeergelegenheid.
Definitief ontwerp
In november 2022 hebben we een enquête onder omwonenden van de Generaal Pattonlaan gehouden. Op basis van de resultaten en de mogelijkheden die de straat ons biedt hebben we een voorlopig ontwerp gemaakt. Tijdens de inloopavond op donderdagavond 26 januari 2023 is het voorlopig ontwerp toegelicht en ontvingen we reacties op de plannen. De enquêteresultaten en reacties staan op deze website.
Bekijk hieronder het definitief ontwerp:
Wat vonden bewoners, voorafgaand aan het ontwerp, belangrijk ?
In november 2022 konden bewoners en omwonenden van de Generaal Pattonlaan een enquête invullen. Deze enquête is 27 keer ingevuld. Hieronder vind je de resultaten:
- Belangrijk:
- Goed dat de Generaal Pattonlaan wordt opgeknapt (100%)
- Maak voldoende parkeerplaatsen (96%)
- Voorkom plassen op straat na een bui (85%)
- Voorkom hardrijden (85%)
- Maak een fijne plek om te verblijven (78%)
- Voeg extra groen toe (74%)
- Minder belangrijk:
- Geef de fietser meer ruimte (63%)
- Geef de voetganger meer ruimte (55%)
De top 4 van meest genoemde tips voor een nieuwe straatinrichting zijn:
- Voorkom hardrijden (7x)
- Zorg voor goed zicht bij de zijstraten (5x)
- Zorg voor voldoende / meer parkeergelegenheid (3x)
- Plaats drempels (3x)
Wat vonden bewoners van het gepresenteerde ontwerp?
Naar aanleiding van de presentatie van het voorlopig ontwerp op 26 januari hebben we een aantal opmerkingen ontvangen. We hebben deze in ons ontwerpteam besproken en voorzien van een reactie. Hieronder vind je hiervan een overzicht:
Vragen, opmerkingen en tips Inloopavond 26 januari 2023
Reactie | Antwoord | Ontwerp wijzigt |
---|---|---|
Maak van de Generaal Pattonlaan een voorrangsstraat voor een veilige kruising met de zijstraten. |
De voorrangssituatie bij de zijstraten wordt verduidelijkt maar rechts krijgt voorrang. De vormgeving passen we aan zodat dit duidelijk is. De reden is dat in een 30 km/uur gebied rechts voorrang heeft en de snelheid op de Generaal Pattonlaan daardoor omlaag gaat. Vanwege de zorgen die we ontvingen hebben we een verkeersveiligheidsadvies gevraagd wat ook adviseert om de zijstraten van rechts voorrang te geven. |
NEE |
Plaats borden “situatie gewijzigd”. | Na realisatie worden er borden met “situatie gewijzigd” geplaatst. | JA |
Leg de drempels dichterbij de kruispunten met de zijwegen. |
De voorrangssituatie wordt verduidelijkt door de vormgeving van de kruisingen. De garageboxen moeten bereikbaar blijven en daarom is een drempel of verhoogd kruispunt niet mogelijk. | JA |
Blijf goed communiceren naar bewoners. | De communicatie bestaat uit 6 onderdelen: 1. De enquête over de bewonerswensen (november 2022) 2. De presentatie van het voorlopig ontwerp (26 januari 2023) 3. Antwoorden op de reacties die we ontvingen tijdens de inloopavond. 4. Bewonersbrief over het definitief ontwerp. 5. Bewonersbrief over de start werkzaamheden. 6. Bewonersbrief over de bouwfasering en planning. |
- |
Behoud de bestaande bomen. | De bestaande bomen blijven staan. Dit is in het voorlopig inrichtingsplan gepresenteerd en dit wijzigt niet. | NEE |
Denk aan voldoende parkeerplaatsen. | In oktober 2022 werd een parkeerdrukmeting uitgevoerd. Op het drukste moment (donderdagavond) stonden er 62 geparkeerde auto’s in de straat. De nieuwe inrichting bezit 70 parkeerplaatsen. We passen het voorlopig inrichtingsplan niet aan omdat dit plan voldoende parkeerplaatsen bezit. |
NEE |
Ruimte voor kliko’s. Past dit nog met het nieuwe groen? | Er komen geen aparte opstelvakken voor kliko’s omdat dit ten koste gaat van parkeerplaatsen. De situatie over het aanbieden van de kliko’s wijzigt niet. | NEE |
Maak van de Generaal Pattonlaan een éénrichtingsstraat. | De Generaal Pattonlaan wordt geen éénrichtingsstraat omdat er dan grote omrijbewegingen ontstaan voor de bewoners aan de Generaal Pattonlaan en de omliggende zijstraten. | NEE |
Maak op een aantal plekken en chicane om de snelheid te beperken. |
De ruimte voor de chicane of zigzag snelheidsremmers is beperkt en kent ook nadelen. Voor de Generaal Pattonlaan zouden de chicanes betekenen dat:
|
NEE |
Hoe ziet de planning eruit?
Ontwerp | Najaar 2022 - voorjaar 2023 |
Informatieavond | Begin 2023 |
Uitvoering | Midden september 2024 - midden mei 2025 |
Waar vind ik meer informatie?
Heb je nog vragen of opmerkingen, neem dan contact op met Tim van de Bilt, projectleider openbare ruimte via tim.vd.bilt@eindhoven.nl.