Waarom krijgen de ontsluitingswegen een nieuwe inrichting?
De ontsluitingswegen van Prinsejagt: Bakhuizen van den Brinklaan, Verbernestraat, Fruinlaan en Gerretsonlaan, voldoen niet meer aan de gestelde basiskwaliteit. De bestrating is versleten en de inrichting voldoet niet aan de eisen van het gebied.
Projectgebied
Op de kaart hieronder is het projectgebied zichtbaar.
Hoe gaan de Gerretsonlaan, Bakhuizen van den Brinklaan, Verbernestraat en Fruinlaan eruit zien?
We gaan de straten en stoepen vernieuwen. Ze krijgen een bijhorende 30 kilometerinrichting en extra groen waar mogelijk. De armaturen van de openbare verlichting in de Gerretsonlaan en de Fruinlaan worden vervangen. In alle 4 de straten worden ook de aansluitingen van de woningen op de rioolafvoer vernieuwd. Met dit alles kunnen de straten weer tientallen jaren vooruit en worden ze klimaatbestendiger en leefbaarder.
Gerretsonlaan
De rijbaan wordt smaller en krijgt aan beide kanten fietsstroken in rood asfalt. We verhogen de kruisingen (verkeersdrempel) om de snelheid te beperken. Er blijft voldoende ruimte om te parkeren in de duidelijk ingerichte parkeervakken. Ter hoogte van de school komt het zebrapad op een plateau te liggen. Hierdoor kan het oversteken van en naar school op een veilige manier gebeuren. De huidige inrichting bestaat uit veel verharding met grote bomen. Door de herinrichting kunnen we onder de huidige bomen grote groenstroken aanleggen met verschillende plantensoorten.
Bakhuizen van den Brinklaan
De rijbaan van de Bakhuizen van den Brinklaan wordt versmald naar 5 meter en voorzien van gebakken klinkers. In deze straat gaan we vrijwel alle bomen kappen. De huidige bomen staan in een veel te kleine groeiplaats. Hierdoor is er wortelopdruk en liggen de stoeptegels op veel plekken scheef. De bomen staan op de kabels en leidingen. Hierdoor zullen de omstandigheden voor deze bomen niet verbeteren. Bovendien kunnen we ondergronds niet meer groeiruimte realiseren. Daarom is besloten om de bomen te verwijderen en een nieuwe boomstructuur met meerdere soorten en onderbeplanting terug te brengen. In de nieuwe situatie kan er aan weerszijden van de straat geparkeerd worden in duidelijke parkeervakken. In de straat komen op regelmatige afstand drempels om de snelheid van het autoverkeer laag te houden.
Verbernestraat
In de huidige situatie is de Verbernestraat van erfgrens tot erfgrens verhard en staan er veel auto’s geparkeerd, met name in het westelijke deel. Door het kappen van enkele bomen aan de noordzijde ontstaat er ruimte voor een rijbaan van 5 meter breed, met aan beide zijden parkeerplaatsen én bomen in het groen. In de straat komen 2 drempels om de snelheid van het autoverkeer laag te houden.
Fruinlaan
De bestaande bomen (sierperen) aan de zuidwestzijde worden gekapt. Hierdoor kan de stoep aan de westkant smaller worden. De rijbaan van de Fruinlaan wordt versmald naar 5 meter en voorzien van gebakken klinkers. Zo ontstaat er ruimte om aan beide zijden van de Fruinlaan te parkeren. Uiteraard worden de huidige bomen gecompenseerd met nieuwe bomen die passen in het straatbeeld. In de straat komen op regelmatige afstand drempels om de snelheid van het autoverkeer laag te houden.
De informatie over het voorlopig ontwerp vind je ook in de pdf-bestanden onderaan de tekst.
Definitief ontwerp
Naar aanleiding van de presentatie van het voorlopig ontwerp op 14 februari 2023 in het Pieter Eijffhuis en op de website heeft een aantal bewoners vragen gesteld en wensen of suggesties ingestuurd.
Waar mogelijk zijn de suggesties verwerkt in het definitief ontwerp.
Hoe ziet de planning eruit?
We pakken het project Prinsejagt aan in meerdere fases tussen januari 2025 en februari 2026:
-
Fasering werkzaamheden Prinsejagt (919.19 KB)
Fase 1: Bakhuizen van den Brinklaan tussen de Gerretsonlaan en de Witloxweg. Aan deze fase werken we van 7 januari 2025 t/m 24 februari 2025.
Fase 2: Bakhuizen van den Brinklaan tussen de Witloxweg en de Bijvanckstraat: Aan deze fase werken we van 17 februari 2025 t/m 10 april 2025.
Fase 3: Bakhuizen van den Brinklaan tussen de Bijvanckstraat en het begin van de Verbernestraat. Aan deze fase werken we van 27 maart 2025 t/m 20 mei 2025.
Fase 4: Verbernestraat. Aan deze fase werken we van 28 april 2025 t/m 26 juni 2025.
Fase 5: Kruising van de Verbernestraat en de Fruinlaan en een deel van de Fruinlaan in noordelijke richting. Aan deze fase werken we van 2 juni 2025 t/m 29 juli 2025.
Fase 6: Fruinlaan tot aan de kruising met de Fakkellaan. Aan deze fase werken we van 30 juni 2025 t/m 26 juli 2025.
Fase 7: Fruinlaan vanaf de kruising met de Verbernelaan tot de Bosch Kemperpad. Aan deze fase werken we van 18 augustus 2025 t/m 18 september 2025.
Fase 8: Fruinlaan tussen de Bosch Kemperpad tot net voorbij de Colenbranderstraat. Aan deze fase werken we van 4 september 2025 t/m 6 oktober 2025.
Fase 9: Fruinlaan tussen Colenbranderstraat en de Groen van Prinstererlaan. Aan deze fase werken we van 24 september 2025 t/m 28 oktober 2025.
Fase 10: Laatste stuk Fruinlaan tot net voorbij de Jan Romeinstraat. Aan deze fase werken we van 6 januari 2026 t/m 2 februari 2026.
Wat vonden bewoners van het ontwerp?
Voorafgaand en na de presentatie van het voorlopig ontwerp konden bewoners ideeën, tips, vragen en opmerkingen naar ons mailen. In onderstaande rapportage vind je deze reacties, aangevuld met de bijbehorende antwoorden vanuit het projectteam Herinrichting Prinsejagt.
-
Rapportage Prinsejagt 2 (221.98 KB)
Waar vind ik meer informatie?
Heb je tips, aandachtspunten of vragen over het project? Geef ze aan ons door via het contactformulier.
-
Fasering werkzaamheden Prinsejagt (919.19 KB)
-
Wijkinfo Prinsejagt (november 2024) (117.79 KB)
-
Wijkinfo Prinsejagt (oktober 2022) (23.81 KB)