Waarom komt er een nieuwe Fuutlaan?
Al jaren klagen de bewoners aan de Fuutlaan over de overlast die de weg veroorzaakt. Zoals de weg er nu bij ligt, is deze niet geschikt voor al het verkeer dat er overheen rijdt. Vooral vrachtwagens veroorzaken flinke trillingen in de huizen aan de Fuutlaan. Dit komt door de gebakken klinkers waaruit de straat nu bestaat in combinatie met het feit dat de meeste huizen dateren van voor de Tweede Wereldoorlog. Een nieuwe weg moet deze hinder zo goed mogelijk oplossen.
Daarnaast krijgt de weg een nieuwe functie. Het wordt een gebiedsontsluitingsweg tussen het centrum van de stad en de Ring. Dit noemen we ook wel een radiaal. Deze radialen zijn nodig om het centrum bereikbaar te houden en te voorkomen dat er sluipverkeer door woonstraten in de buurt gaat rijden. Dit wordt steeds belangrijker omdat er veel woningen en andere functies bij komen in het centrum en rondom het station Eindhoven Centraal. Hiervoor zijn goede ontsluitingswegen nodig.
Welke stappen zijn nodig voor een nieuwe Fuutlaan?
Voordat er een Nieuwe Fuutlaan ligt, zijn we heel wat stappen verder. Een aantal belangrijke eerste stappen zijn nu gezet. De eerste stap was om samen met de buurtbewoners en andere belanghebbenden op zoek te gaan naar haalbare varianten. Deze moesten zo worden uitgewerkt dat het Eindhovense stadsbestuur een keus kon maken. Dit heet ook wel de verkenningsfase.
Dat was de opdracht van dit deel van het project Nieuwe Fuutlaan. De eerste stap was in 2022. Bewoners maakten in gesprekken duidelijk dat ze de Fuutlaan als invalsweg richting het centrum liever niet op dezelfde plek zien blijven liggen. Vooral omdat er te weinig ruimte is om alle functies goed in te passen. Het gaat dan om de auto parkeren, fietsers, voetgangers, groen, verlichting en verkeersborden. Auto’s kunnen elkaar nu al moeilijk passeren. En er wonen gezinnen met kinderen. Hierdoor is het onwenselijk om er een invalsweg van te maken.
Daarom is er gezocht naar een andere plek voor de Fuutlaan, verder weg van de woningen. Dit leidde tot een onderzoek naar een gebiedskader van de spoorzone langs de Fuutlaan met inpassing van een nieuwe invalsweg.
NS Stations, ProRail en gemeente hebben dit gebiedskader gemaakt. Daarbij zijn opnieuw alle buurtbewoners en betrokken ondernemers nauw betrokken. Dit proces was in juni 2023 klaar met een conceptgebiedskader waarvoor steun in de buurt is.
In het najaar van 2023 adviseerde het stadsbestuur positief op het gebiedskader. Dit voorjaar is het besproken met de gemeenteraad. Die heeft het gebiedskader uiteindelijk vastgesteld.
Dit betekent dat NS Stations, ProRail en gemeente de volgende stap kunnen zetten om een samenwerkingsovereenkomst op te stellen om het gebiedskader verder uit werken. Het vastgestelde gebiedskader vind je onder ‘Waar vind ik meer informatie?
Hoe kunnen buurtbewoners meedenken?
Eerste bijeenkomst
Bewoners van de Fuutlaan, het Villapark en andere belanghebbenden denken en praten al vanaf het begin mee over mogelijke varianten. Op 9 november 2021 was de eerste bijeenkomst. Er zijn toen afspraken gemaakt met de bewoners aan de Fuutlaan over hun rol in dit project. Het verslag van dit overleg staat onderaan deze pagina bij ‘Waar vind ik meer informatie?’
Tweede bijeenkomst
Tijdens de tweede bijeenkomst op 10 maart 2022 reageerden zo'n 40 bewoners en omwonenden op 3 varianten voor de Nieuwe Fuutlaan. Ook deze informatie (de presentatie, de varianten en de reacties van de omwonenden) staat onderaan deze pagina. Met de opbrengst van die avond ging het projectteam aan de slag.
Terugkoppeling
Op 18 mei 2022 was de terugkoppeling waarbij de omwonenden andere te horen kregen wat met hun reacties is gedaan. Daarnaast is begin mei gesproken met NS en ProRail over de mogelijkheid om de Nieuwe Fuutlaan op hun grond aan te leggen. Dit is ook tijdens de bijeenkomst gesproken. Tenslotte is een voorstel voor het vervolg besproken.
Alle reacties en gespreken leidden tot 4 punten waar het college van Burgemeester en wethouders zich in deze fase over buigt. Voor nu betekent dit:
- College kiest nog geen voorkeurvariant.
- College kiest nu wél voor scheiding doorgaand verkeer en bestemmingsverkeer (variant 2).
- Formulering opdracht samen met NS/ProRail voor inpassingsstudie.
- Uitvoering vervolgstudie met spoorpartijen gebeurt in samenspraak met belanghebbenden.
Hier stemden de deelnemers op 18 mei 2022 mee in. Ook dit verslag vind je onder aan deze pagina terug, plus het tijdens de avond besproken bomenonderzoek.
Op 2 september 2022 en 6 januari 2023 ontvingen alle deelnemers aan de bijeenkomsten een mail over het vervolgproces. Deze tussenberichten vind je ook terug onder het kopje Waar vind ik meer informatie?
Op donderdag 19 januari is de gemeenteraad geïnformeerd over de inpassingsstudie voor de Nieuwe Fuutlaan. Dit gebeurde via een raadsinformatiebrief.
Eerste bijeenkomst gebiedsvisie (22 maart 2023)
Ruim 50 omwonenden en ondernemers van de Fuutlaan bezochten op 22 maart de eerste bijeenkomst om te komen tot een gebiedsvisie met inpassing van de nieuwe Fuutlaan. Het Rotterdamse stedenbouwkundig bureau BGSV nam de bewoners mee in het proces dat ProRail, NS en gemeente doorlopen om te komen tot een gebiedsvisie voor het terrein tussen het spoor en de Fuutlaan. Hierin krijgt ook de Fuutlaan een plek.
Daarna deden de buurtbewoners allerlei suggesties op grote tekeningen van de toekomstige gebiedsvisie met Fuutlaan. Deze opmerkingen gaat BGSV samen met ProRail, NS en gemeente beoordelen en meenemen in het verder uitwerken van de visie.
Het verslag en presentatie van de bijeenkomst op 22 maart vind je bij ‘Waar vind ik meer informatie?’
Cultuurhistorisch Onderzoek (november 2022)
Vorig jaar hebben wij een uitgebreid cultuurhistorisch onderzoek laten doen door het bureau SteenhuisMeurs. Het onderzoek is nu beschikbaar en vind je ook bij ‘Waar vind ik meer informatie?’
Tweede bijeenkomst gebiedsvisie (13 juni 2023)
Opnieuw waren er ruim 50 bewoners van de Fuutlaan en omgeving bij de tweede bijeenkomst over de gebiedsvisie met inpassing van de nieuwe Fuutlaan. Op deze bijeenkomst kregen de deelnemers te zien wat er met hun opmerkingen tijdens de bijeenkomst van 22 maart is gebeurd.
En stelden de buurtbewoners hierover vragen en maakten opmerkingen. Het verslag van deze bijeenkomst samen met de presentatie van de avond vind je bij “Waar vind ik meer informatie?”
Als je niet bij de bijeenkomst aanwezig kon zijn, kun je je vragen en opmerkingen kwijt bij projectmanager Johan Brands. Zijn contactgegevens vind je ook bij “Waar vind ik meer informatie?”.
Afsluitende informatiebijeenkomst – bespreken samenvatting participatie (14 september 2023)
Op donderdag 14 september kregen bewoners de kans om te reageren op de samenvatting van de participatie over de gebiedsvisie met inpassing van de nieuwe Fuutlaan. Hierbij waren ongeveer 40 buurtbewoners aanwezig. Zij kregen een globale presentatie te zien van het gebiedskader Spoorzone Fuutlaan. En de samenvatting van de participatie besproken. Deze is daarna unaniem door de aanwezigen vastgesteld. Je vindt de samenvatting participatie en het verslag van 14 september bij “Waar vind ik meer informatie?”.
Wat is de planning?
Op 20 februari 2024 stemde de gemeenteraad in met het vastgestelde gebiedskader spoorzone Fuutlaan. Dit besluit kun je teruglezen in het raadsinformatiesysteem.
De rest van 2024 wordt gebruikt om aan de hand van het gebiedskader te komen tot afspraken over samenwerking tussen NS Stations, ProRail en gemeente. Als die gesprekken klaar zijn, volgt de volgende stap in het project Nieuwe Fuutlaan.
Waar vind ik meer informatie?
Voor vragen over de Nieuwe Fuutlaan neem je contact op met Johan Brands, projectmanager Nieuwe Fuutlaan, e-mail johan.brands@eindhoven.nl.
Meer informatie vind je ook in de documenten hieronder.
-
Verslag bewonersavond 10 maart 2022 (136.98 KB)
-
Variant 1B (1.46 MB)
-
Variant 2A (1.45 MB)
-
Variant 2B (1.4 MB)
-
Verslag bewonersavond 18 mei 2022 (51.09 KB)
-
Bomenonderzoek Fuutlaan (18.89 MB)
-
Verslag bewonersavond 22 maart 2023 (99.64 KB)
-
Cultuurhistorisch rapport Fuutlaan (16.43 MB)
-
Uitstellen bijeenkomst van dinsdag 23 mei (79.03 KB)
-
Verslag bewonersavond 13 juni 2023 (74.37 KB)
-
verslag informatieavond 14-9-2023 (127.36 KB)