Welk gedeelte pakken we aan?
Op de afbeelding is het projectgebied te zien. We pakken de Cornelis Krusemanstraat en Antonie Morostraat helemaal aan. De riolering van de Antonie Morostraat wordt ook aangesloten op de kruisingen aan beide kanten van de straat. De straatjes en achterpaden worden niet aangepakt.
Wat zijn we van plan?
Herinrichting
We gaan de verharding op de rijbaan renoveren in beide straten en de Antonie Morostraat tot een éénrichtingsstraat maken. We leggen de stoep opnieuw aan en creëren parkeervakken in de Antonie Morostraat. Hierbij maken we veel ruimte voor groen en minder voor verharding. De bomen die er nu staan worden zoveel mogelijk behouden. Ze worden versterkt met betere grond en we maken ook ruimte voor extra bomen.
Milieuvriendelijke riolering en verlichting
Het oude riool wordt vervangen en komt in het midden van de weg te liggen. Ook leggen we een nieuw regenwaterriool aan, dat wordt aangesloten op de regenwaterafvoer in de Poeijersstraat. Dit riool voert niet alleen water af, maar voedt de grond ook met water. Dat is beter voor het milieu en maakt de straat meer klimaatbestendig. Daarnaast vervangen we de straatverlichting met ledlampen. Deze lampen krijgen een nieuwe plek, zodat de vernieuwde straat goed verlicht wordt.
Afvalbakken
De gemeente gaat de ruimte zo inrichten dat bewoners hun eigen afvalbakken makkelijk op de stoep kunnen zetten. In het voorlopige ontwerp blijven ze ongeveer op dezelfde plek staan. Met de nieuwe verkeersrichting kunnen de afvalbakken altijd aan de ander kant van de parkeerplaatsen worden gezet.
Dit alles moet ervoor zorgen dat de straten mooier en van betere kwaliteit worden.
Bovenstaande informatie vind je ook hieronder in het voorlopig ontwerp, de digitale presentatie en de toelichting daarop (pdf-bestanden).
-
Voorlopig ontwerp Cornelis Krusemanstraat (405.97 KB)
Hoe ziet de planning eruit?
Planning | Start | Gereed |
Ontwerp | Maart 2024 | Najaar 2024 |
Werkvoorbereiding en aanbesteding | 1e kwartaal 2025 | 2e kwartaal 2025 |
Uitvoering | Midden 2025 | Najaar 2025 |
Hoe kan ik meepraten?
De buurt is op 25 september geïnformeerd.
Waar vind ik meer informatie?
Meer informatie vind je hieronder bij antwoorden op veelgestelde vragen.
Heb je tips, aandachtspunten of vragen over het project? Neem dan contact op met Ward Vercammen, projectleider openbare ruimte, e-mail: ward.vercammen@eindhoven.nl.
Veelgestelde vragen
Waarom zijn er niet meer parkeerplaatsen en mag er niet meer geparkeerd worden op de stoep?
In de Antonie Morostraat zijn de parkeerplaatsen in dezelfde strook gehouden waar ze nu al liggen. We gaan geen markeringen aanbrengen in de parkeerstrook om de bewoners zelf de auto’s te laten plaatsen. Alleen de inritten en voetgangersroutes blijven vrij. Er blijft ook een veilige afstand van de kruisingen behouden. Zo komen we tegemoet aan de vraag van de bewoners om het parkeren van de auto’s hier zelf te regelen. Zo maken we maximaal gebruik van de ruimte. Het is niet de bedoeling dat er nog op de stoep wordt geparkeerd.
Omdat het wegprofiel met trottoir, plantvakken, rijbaan, parkeerstrook en trottoir blijft, kunnen er geen diagonale parkeervakken aangebracht worden. Dit was een voorstel tijdens de bewonersavond. Hier is niet voldoende ruimte voor.
Er worden geen bomen gekapt voor extra parkeerplaatsen. De bomen krijgen rondom hun stam een betere groeiplaats, zowel boven- als ondergronds. Deze ruimte past in de stoep die toegankelijk blijft voor alle gebruikers zoals buggy’s of rolstoelen. De Antonie Morostraat wordt een eenrichtingsweg zodat al deze toepassingen in de straat veilig en comfortabel naast elkaar kunnen gebeuren.
In de Cornelis Krusemanstraat houden we de parkeerhavens zoveel mogelijk in stand maar ook hier houden we rekening met bomen en voldoende brede trottoirs.
Hier is wel de keuze gemaakt om één boom in het midden van de parkeerstrook extra bij te plaatsen. Zo geven we invulling aan de vergroeningsopgaven van de stad en voegen we schaduw en groen toe in de straat. De locatie hiervan is zo gekozen dat voetgangers op een veilige en toegankelijke manier kunnen oversteken. Dit plantvak is minimaal gehouden om ook hier een parkeerhaven terug te brengen op het plateau. Deze is na de bewonersavond nog toegevoegd.
De bomen die blijven, krijgen ook hier voldoende groeiplaats. Waar mogelijk zijn parkeerhavens toegevoegd tussen de boomvakken. Die zijn ook hier zo kort mogelijk gehouden om alle mogelijke parkeerplaatsen in te passen.
In de Cornelis Krusemanstraat worden alleen de parkeerplaatsen met laadpaal voor elektrisch auto’s gemarkeerd.
Verandert er veel aan de weg en het trottoir?
De wegprofielen worden iets verlegd voor optimaal gebruik. De Antonie Morostraat blijft bijna gelijk. Er is iets meer plaats gecreëerd voor de plantvakken met bomen en de parkeerstrook. De Cornelis Krusemanstraat wordt meer naar het zuiden verlegd. Hier is de parkeerstrook in de huidige situatie zeer breed. Maar vanwege het kappen van de twee bomen op de hoeken (vanwege slechte vitaliteit) kan deze naar een normale maat van 2 meter breed worden teruggebracht. Er blijft een toegankelijke stoep aan twee kanten aanwezig en de bomen krijgen grotere plantvakken. De Cornelis Krusemanstraat blijft tweerichtingsverkeer. Hier is voldoende ruimte voor.
Kan er een parkeerplaats komen vlak bij de kruising met de Jan Tooropstraat?
Er passen geen extra parkeerplaatsen bij de kruising van de Jan Tooropstraat. Hier liggen twee invalide inritjes aan weerszijde van de weg voor de doorgaande wandelrichting van het voetpad langs de Jan Tooropstraat. Voorbij deze inritjes zou de parkeerplaats in de bocht van de kruising terechtkomen. Daardoor is er dus te weinig ruimte.
Hoe gaan de parkeerplaatsen eruitzien?
Op verzoek van de bewoners worden er in de parkeerhavens geen individuele parkeerplaatsen gemarkeerd. Zo kan er net als in de huidige situatie geparkeerd worden naar eigen inzicht. Allen bij de elektrische laadpaal worden de parkeerplaatsen aangegeven. Daardoor komt het gebruik niet in de knel.
Wordt het groen wel goed onderhouden als er extra plantvakken en bomen komen in de straat?
Tijdens de bewonersavond zijn er opmerkingen gemaakt dat niet alles aan het kwaliteitswensen zou voldoen. Dit is doorgegeven aan de beheerders. De gemeente werkt continue aan een verbetering van de dienstverlening, ook in het groenbeheer. Inwoners kunnen altijd een melding doen via de website, telefonisch of via de BuitenBeter app. Dit kan gaan over verschillende zaken zoals onkruid, slecht onderhoud, gevaarlijke situaties of hinder door het stedelijk groen. Hierop onderneemt de gemeente altijd actie. Al dan niet om het probleem direct te verhelpen of om uit te leggen waarom er een keuze wordt gemaakt of waarom er iets eruitziet zoals gemeld door de inwoner.
Momenteel is er heel weinig groen in de straat. In het nieuwe plan is er meer plaats voor en we hebben er als gemeente volle vertrouwen in dat we het netjes gaan houden voor de bewoners.
Welke planten komen er in de straat?
Er komen vooral heesters en vaste planten. Geen grassen of kruidenrijk gras. Dit geeft een rustige sfeer met groen dat goed onderhouden kan worden en niet rommelig overkomt. De boomsoorten zijn esdoorn, winterlinde, meelbes en iep.
Op de PowerPoint van de bewonersavond zijn voorbeelden te bekijken.