Waarom krijgt de Hofstraat een nieuwe inrichting?
De riolering is oud en versleten en moet vervangen worden. We grijpen de vervanging van het riool aan om ook de huisaansluitingen op het riool te vernieuwen. Ook geven we de openbare ruimte een flinke opknapbeurt.
Hoe gaat de Hofstraat eruit zien?
De Hofstraat krijgt naast een nieuwe riolering ook een nieuwe inrichting. Dit betekent dat we de weg en de trottoirs opnieuw gaan aanleggen en meer groen terugbrengen. Daarnaast krijgt de straat parkeervakken en een inrichting die past bij een 30 km straat. De lichtmasten en armaturen worden niet vervangen. De oude lampen (die in de armatuur zitten) worden vervangen door energiezuinige LED-lampen. De nieuw ingerichte straat wordt op een goede manier verlicht door enkele masten te verplaatsen. Dit alles samen zorgt voor een kwaliteitsimpuls voor de Hofstraat.
Projectgebied
Het projectgebied behelst het gedeelte van de Hofstraat tussen de Telexweg en de Broekakkerseweg. Je kunt het projectgebied bekijken op de afbeelding hieronder.
Ontwerp
Na bewoners gevraagd te hebben wat zij voorafgaand aan het ontwerp belangrijk vonden en later wat zij van het voorlopig ontwerp vonden hebben wij een definitief ontwerp gemaakt. Dit ontwerp vind je hieronder.
-
Definitief ontwerp Hofstraat (902.04 KB)
Wat vonden bewoners, voorafgaand aan het ontwerp, belangrijk?
Van 7 maart tot 15 maart 2023 konden bewoners en omwonenden van de Hofstraat een enquête invullen. Deze enquête is 40 keer ingevuld. Hieronder vind je de resultaten:
Bewoners van de Hofstraat vinden het heel belangrijk dat:
- De verblijfskwaliteit verbetert (95%)
- Het hardrijden wordt aanpakt (93%)
- Er extra groen komt (83%)
- Er geen plassen na een regenbui staan (80%)
Bewoners vinden redelijk belangrijk dat:
- Er voldoende parkeerplaatsen zijn (75%)
- Er meer ruimte voor de fietser komt (63%)
Minder belangrijk:
- Meer ruimte voor voetgangers is niet belangrijk (35%)
De top 7 van meest genoemde tips voor een nieuwe straatinrichting zijn:
- Maak de Hofstraat groener (10x)
- Doe iets aan trillingen en andere overlast door de treinen / maak een spoorsloot (8x)
- Maak een smallere stoep (7x)
- Onderzoek éénrichtingsverkeer (7x)
- Behoud bomen (4x)
- Voorkom hardrijden (4x)
- Zorg voor voldoende parkeerplaatsen (4x)
Wat vonden bewoners van het gepresenteerde ontwerp?
Tijdens de inloopavond op 7 juni 2023 in het Activiteitencentrum Orka hebben we het voorlopig ontwerp gepresenteerd. We ontvingen die avond 24 reactiekaartjes met tips en aandachtspunten. De meeste aandacht ging uit naar verkeer en parkeren en dan met name over het instellen van éénrichtingverkeer en het aanbieden van meer parkeergelegenheid. We hebben de reacties uitgebreid besproken in het projectteam en zijn tot de volgende antwoorden gekomen, waarbij we wat dieper ingaan op de twee hierboven genoemde onderwerpen.
Studie naar éénrichtingsverkeer en parkeren
Veruit de meest genoemde aandachtspunten tijdens de inloopavond op 7 juni 2023 waren:
- Maak meer parkeerplaatsen.
- Onderzoek of éénrichtingsverkeer mogelijk is.
Het onderzoek naar éénrichtingsverkeer werd om twee redenen genoemd, Ten eerste om het sluipverkeer tegen te gaan. Ten tweede om ruimte te winnen om zodoende meer parkeerplaatsen aan te kunnen leggen.
We hebben verkennende studies uitgevoerd om uit te zoeken welke verbeteringen we konden aanbrengen. We onderzochten de ruimtewinst door het éénrichtingsverkeer en of hierdoor extra parkeerplaatsen konden worden aangelegd. We onderzochten de effecten van het éénrichtingsverkeer op de verkeerscirculatie en op de omliggende straten in de buurt. We optimaliseerden het ontwerp voor meer parkeerplaatsen. Ook voerden we met enkele bewoners verdiepende gesprekken over de verkeers- en parkeersituatie. De uitkomst hiervan is:
1. De Hofstraat krijgt geen éénrichtingsverkeer omdat:
- De Hofstraat geen drukke autoverkeersroute is. De hoeveelheid autoverkeer past bij een woonstraat en de ingreep is niet nodig vanwege de verkeersintensiteiten.
- Eenrichtingsverkeer creëert een hogere verkeersdruk in de omliggende straten. Sommige van deze omliggende straten zijn erg smal en hier kan het extra autoverkeer tot problemen leiden.
- Eenrichtingsverkeer creëert omrijbewegingen. Hoewel de afstanden meevallen zal het omrijden aanpassing vragen en de bereikbaarheid verminderen.
- Het éénrichtingsverkeer levert beperkte ruimtewinst op en de straat blijft te smal om er te kunnen haaksparkeren, gestoken parkeren (diagonaal) of langsparkeren aan beide zijden van de straat.
2. De Hofstraat krijgt meer parkeergelegenheid:
- tussen Telexweg en Accumulatorstraat komt één extra parkeerplaats.
- tussen de Accumulatorstraat en Tongelresestraat komt een parkeerstrook in grasbeton waar 12 auto’s kunnen staan.
- tussen Tongelresestraat en Broekakkerseweg komen vier extra parkeerplaatsen.
Hieronder de overige reacties en antwoorden:
Reactie: |
Antwoord: |
Ontwerp wijzigt? |
---|---|---|
Maak een fietspad of fietsstraat |
De Hofstraat krijgt een inrichting met een 4.8 meter brede rijbaan in klinkers, parkeerplaatsen in vakken, meer groen en behoud van bestaande bomen en een tegelvoetpad. Een inrichting die perfect past bij een woonstraat. Het verschil met een fietsstraat is dat deze in rood asfalt wordt uitgevoerd. Het asfalt is heel comfortabel voor de fietser maar kan ook hardrijden uitlokken. De woonfunctie is belangrijker dan de functie als fietsroute. |
Ontwerp wijzigt niet. |
Behoud bomen
|
Er staan 44 bomen in het projectgebied. 38 bomen blijven behouden. De bomen krijgen een grotere en betere groeiplaats. De schrale grond wordt vervangen door vruchtbare grond. Zodoende kunnen de bomen na de herinrichting nog jaren gezond blijven staan. Zes bomen worden dus gekapt:
|
n.v.t. |
Het vele groen is top. |
In totaal komt er 1500 m2 groen bij. De boomvakken krijgen onder begroeiing en worden groenvakken. |
n.v.t. |
Mooie bestrating. |
We gebruiken een rood-bruine betonstraatklinker die goed past bij het straatbeeld met baksteenarchitectuur. |
n.v.t. |
Geen groenstrook i.v.m. rotzooi en hondenpoep.
|
We maken groenvakken voor een fraaier straatbeeld. Ook zorgt meer groen voor minder hitte en verdroging in de straat en op grotere schaal. Groen levert een positieve bijdrage aan de biodiversiteit. Zo profiteren bijen en vlinders bijvoorbeeld van groentoevoeging op kleine schaal. Als laatste sparen we bouwmaterialen uit. Dit is gunstig voor het energieverbruik en de CO2 uitstoot en het gebruik van grondstoffen als water, zand en cement. Het zijn kleine stapjes maar we willen bewuster en slimmer omgaan met genoemde onderwerpen. |
Ontwerp wijzigt niet. |
Krijgen we het definitieve ontwerp ook te zien? |
Ja, het definitieve ontwerp wordt gepubliceerd op eindhoven.nl/hofstraat. Je ontvangt een wijkinformatiebrief als het definitief ontwerp gereed is. |
n.v.t. |
Kunnen de tekeningen voor leerdoeleinden worden toegestuurd? |
Ja, we sturen de tekeningen op. |
n.v.t. |
Er is veel overlast van bezoekers, parkeren en dealen ter hoogte van Hofstraat 85 - 89. |
Deze opmerking is doorgestuurd naar de wijkagent. |
n.v.t. |
De boom en de lantaarnpaal staan prima. |
De lantaarnpalen en bomen blijven over het algemeen staan. Op een enkele plek wordt de lantaarnpaal verplaatst om een efficiëntere inrichting te maken. |
n.v.t. |
Doe onderzoek naar de gevolgen van de herinrichting of een smallere groenstrook op het geluid en de trillingen door het treinverkeer. |
Het wegprofiel voor en na de herinrichting blijft nagenoeg gelijk. Een onderzoek naar de gevolgen van de herinrichting op het geluid en de trillingen levert niets op.
|
Ontwerp wijzigt niet. |
Doe iets aan de spooroverlast. | We zien geen kansen om in het kader van de herinrichting iets te doen aan de spooroverlast. | Ontwerp wijzigt niet. |
Stem de plannen af met Prorail, zodat kansen om iets te doen aan de overlast niet onmogelijk worden gemaakt door deze herinrichting. | De plannen worden afgestemd. Er vindt regelmatig overleg plaats tussen de gemeente Eindhoven en Prorail. Prorail houdt een uitgebreide Q&A bij op prorail.nl via Eindhoven Tongelre | ProRail. Voor vragen over de spooroverlast verwijzen wij naar deze informatie. | Ontwerp wijzigt niet. |
De oversteekbaarheid van de Tongelresestraat is slecht. |
We werken niet aan de Tongelresestraat en kunnen hier geen verbeteringen aanbrengen. Deze opmerking is doorgegeven aan de afdeling verkeer om te betrekken bij toekomstige besluitvorming. |
Ontwerp wijzigt niet. |
Komen er 30 km/uur plateau’s? |
Ja, er komen 30 km/uur plateau’s omdat de geldende snelheid 30 km/uur is. |
n.v.t. |
Ter hoogte van Hofstraat 119 wordt een aanvraag voor een gehandicaptenparkeerplaats overwogen. Kan hier rekening mee worden gehouden? |
De aanvraag is ontvangen en een toegekend. De gehandicaptenparkeerplaats wordt na de herinrichting van de Hofstraat teruggebracht.
|
Ontwerp wijzigt wel. |
Is er voldoende ruimte voor kliko’s? |
Het ontwerp is afgestemd met Cure. De straathoeken en de ruimte tussen de auto’s op de parkeerplaatsen kan worden benut om de kliko’s te plaatsen. We maken geen opstelplekken voor kliko’s omdat deze maar 1 keer per week gebruikt worden en dit ten koste gaat van de parkeercapaciteit. |
n.v.t. |
Kan de lichtmast 135-137 op erfgrens geplaatst worden? |
We verplaatsen deze lichtmast naar de erfgrens. |
Ontwerp wijzigt wel. |
Let op dat de inritten goed bereikbaar zijn. |
Het ontwerp is iets gewijzigd, zodat de inritten op eigen terrein goed bereikbaar blijven. |
Ontwerp wijzigt wel. |
Het trottoir is breed genoeg. |
Het trottoir is 1,8 m. breed. Dit zijn 6 stoeptegels. Een prima breedte voor een woonstraat, waarbij rolstoelers, kinderwagens en voetgangers elkaar gemakkelijk kunnen passeren. |
n.v.t. |
Hoe ziet de planning eruit?
Door de opmerkingen tijdens de informatieavond zijn er studies naar parkeren en eenrichtingsverkeer uitgevoerd. Dit leidt ertoe dat het project enige vertraging oploopt.
Ontwerp | begin 2023 - eind 2023 |
Informatieavond | mei 2023 |
Uitvoering | voorjaar 2025 |
Waar vind ik meer informatie?
Heb je nog vragen of opmerkingen, neem dan contact op met Focco Nijssen, projectleider openbare ruimte via focco.nijssen@eindhoven.nl.
Meer informatie vind je ook in de documenten hieronder.
-
Wijkinfo 1 Hofstraat (maart 2023) (40.67 KB)
-
Definitief ontwerp Hofstraat (902.04 KB)