Waarom krijgt de Achtseweg Zuid een andere inrichting?
De huidige staat van de straat voldoet niet meer en de bestrating ligt er slecht bij. Ook is de functie van de Achtseweg Zuid veranderd. Daardoor is de weg drukker geworden. Dit neemt alleen nog maar toe met de ontwikkeling van onder andere Strijp T. We richten de weg daarom zo in dat er op een goede en veilige manier meer verkeer doorheen kan. Daarom willen we de rijbaan ook asfalteren.
Hoe gaat de Achtseweg Zuid eruit zien?
Het project gaat over het gedeelte van de Achtseweg Zuid tussen de Beukenlaan en de Bezuidenhoutseweg. Het fietspad aan de westkant valt niet binnen het projectgebied. Dit blijft zoals het nu is.
Binnen dit project pakken we de volgende zaken aan:
- De klinkers in de straat worden vervangen door asfalt.
- Tussen het fietspad en de rijbaan komt een groenstrook.
- De parkeervakken langs de weg aan de noordoostkant worden opgeheven. In verband met de toekomstige functie van de weg is parkeren langs de weg hier niet meer wenselijk.
- Het gedeelte van de straat bij station Strijp S gaan we opnieuw bestraten met overgebleven klinkers (zie blauwe deel op het ontwerp in de Powerpoint presentatie). In de toekomst krijgt de Achtseweg Zuid hier mogelijk een nieuwe aansluiting op de ring en wordt station Strijp S vernieuwd. Omdat beide ontwikkelingen nog onzeker zijn kunnen we dit gedeelte nog niet definitief inrichten. Vandaar de tijdelijke inrichting met hergebruikte klinkers.
- Om veilig oversteken voor fietsers en voetgangers te verbeteren, leggen we bij station Strijp S een middeneiland aan.
Na de herinrichting is de Achtseweg Zuid weer helemaal klaar voor de toekomst.
De bovengenoemde aanpassingen kun je ook bekijken in het voorlopig ontwerp in het pdf-bestand hieronder.
-
Voorlopig Ontwerp Achtseweg Zuid.pdf (363.66 KB)
Hoe wordt de omgeving betrokken?
Bij de totstandkoming van deze herinrichting betrekken we GeVa Vastgoed. Zij vertegenwoordigen in dit project de bedrijven op Strijp T. We bespreken het ontwerp met GeVa om te kijken of het ontwerp kan voorzien in de wensen van de bedrijven op Strijp T. We willen het ontwerp zo in samenspraak met de bedrijven maken.
Op een bijeenkomst voor de bedrijven op Strijp T in juni 2023 hebben we ook het voorlopig ontwerp gepresenteerd. Deze presentatie vind je onder het kopje ‘Waar vind ik meer informatie?’
Er zijn geen direct omwonenden in dit gebied. Het is daarom als bewoner helaas niet mogelijk om deze herinrichting mee te praten. Ook is het projectgebied erg smal. Tussen het fietspad en het spoortalud past niet meer dan een rijbaan en een groenstrook.
Wat is de planning?
Opstellen ontwerp | 2023 |
Vaststellen definitief ontwerp | januari 2024 |
Bestek en aanbesteding | medio 2024 |
Start realisatie | mei 2025* |
*De werkzaamheden zouden in het najaar van 2024 starten. Echter wordt dan ook nog gewerkt aan het project HOV3 (nabij Anthony Fokkerweg). Als beide projecten gelijktijdig uitgevoerd zouden worden, zou er een probleem ontstaan qua bereikbaarheid en omleidingen. Onder meer doordat het spoorviaduct Vredeoord niet toegankelijk is voor vrachtverkeer. Om voldoende bereikbaarheid van het gebied te borgen, kunnen we pas starten met de Achtseweg Zuid als de werkzaamheden aan HOV3 zijn afgerond.
Waar vind ik meer informatie?
Heb je nog vragen of opmerkingen, neem dan contact op met Joris Vinken, projectleider openbare ruimte: j.p.j.vinken@eindhoven.nl
Bekijk hieronder ook het voorlopig ontwerp Achtseweg Zuid.
-
Voorlopig Ontwerp Achtseweg Zuid.pdf (363.66 KB)
-
Wijkinfo juli 2023 (36.33 KB)