Hoe gaat de nieuwe Leenderweg eruit zien?
We richten de gehele openbare ruimte opnieuw in. Dit betekent:
- De aanleg van nieuw geluidsarm asfalt.
- Het vervangen van de fietspaden, trottoirs en parkeervakken.
- Het vervangen van de bestaande bomen door nieuwe bomen, met meer ruimte om te kunnen groeien.
- Ongeveer 900 m2 extra groen.
- Het aanleggen van een overrijdbare middenberm. Dit is nodig voor de bereikbaarheid van hulpdiensten. Bijkomend voordeel is dat verkeer vanuit de inritten zowel rechts- als linksaf de Leenderweg op kan.
- Het aanleggen van de bushaltes volgens hedendaagse eisen, met geleidestroken voor blinden en slechtzienden. De twee haltes voor bussen richting centrum krijgen een abri (bushokje).
- Het verplaatsen van de lichtmasten. Zo worden de rijbaan, het fietspad en het trottoir na herinrichting voldoende verlicht.
- Het vervangen van alle kolken en huisaansluitingen. Het riool kan na onderhoud blijven liggen.
- Het rekening houden met de doorstroming voor hulpdiensten (politie, ambulance, brandweer).
- Het toevoegen van een algemene invalideparkeerplaats. Op de Leenderweg moeten diverse verkeersfuncties langs elkaar passen. Dit was passen en meten in het ontwerp. Daardoor kunnen de uitstapstroken op sommige plekken iets minder breed worden dan de richtlijnen aangeven. Dit kan voor mindervaliden minder toegankelijk zijn. Daarom is in overleg met een adviesgroep besloten om een algemene invalideparkeerplaats toe te voegen in het ontwerp.
Gedeeltelijke aanpak Piuslaan
Na de herinrichting van de Leenderweg wordt de Piuslaan gedeeltelijk aangepakt. Voor een betere doorstroming vanaf de Ring, krijgt de Piuslaan een tweede linksafstrook de Leenderweg in. De Leenderweg krijgt op het eerste stukje, tot net voorbij de Roostenlaan, een dubbele rijstrook in zuidelijke inrichting. De aanpassingen aan de Piuslaan zorgen voor minder terugslag en vertraging op de Piuslaan.
Geluidsarm asfalt tot aan Floraplein
Aan dit project hebben we het vervangen van het asfalt tussen de Korianderstraat en het Floraplein toegevoegd. Dit gedeelte van de Leenderweg richten we niet opnieuw in. We leggen hier leggen wel ook geluidsarm asfalt aan.
Input van bewoner, intern en extern
In de ontwerpfase is input uit twee informatieavonden, waar mogelijk, meegenomen. Tevens hebben we interne en externe adviezen verwerkt in het ontwerp. Bij interne adviezen gaat het bijvoorbeeld om eisen en tips vanuit afdeling Beheer. Bij externe adviezen gaat het om afstemming met onder andere Trefpunt Groen Eindhoven en het CVO (Centraal Verkeersoverleg, met onder andere de busdienst, hulpdiensten, taxibranche, ouderenbond, fietsersbonden en minder-validen).
-
Definitief ontwerp profielen Leenderweg (2.35 MB)
-
Definitief ontwerp herinrichting Leenderweg (14.56 MB)
Hoe ziet de planning eruit?
De werkzaamheden zouden in het eerste kwartaal van 2025 starten. Helaas is duidelijk geworden dat er veel kabels en leidingen verlegd moeten worden. Dit om bijvoorbeeld het asfalteren van de fietspaden mogelijk te maken. Het verleggen van de kabels en leidingen bleek niet meer op tijd te organiseren, om in het eerste kwartaal van 2025 te kunnen starten.
In de winter van 2024 / 2025 krijgen we meer duidelijkheid over de nieuwe planning. Zodra meer details bekend zijn over de werkzaamheden, de planning en de fasering (welk gedeelte eerst), plaatsen we deze info op deze projectpagina. De nieuwe planning is uiterlijk maart 2025 bekend.
Waar vind ik meer informatie?
Heb je vragen over de herinrichting van de Leenderweg? Neem dan contact op met J. Vinken, projectleider openbare ruimte, e-mail j.p.j.vinken@eindhoven.nl. Meer informatie is ook te vinden in onderstaande documenten:
-
Wijkinfo Leenderweg (juli 2021) (30.09 KB)
-
Wijkinfo stand van zaken (maart 2023) (21.71 KB)
-
Definitief ontwerp profielen Leenderweg (2.35 MB)
-
Definitief ontwerp herinrichting Leenderweg (14.56 MB)