Op ons ontwerpvoorstel hebben we een aantal reacties gehad. Onder het kopje 'Hoe gaat het eruit zien' kun je de reacties en het definitieve ontwerpvoorstel bekijken.
Hoe gaat het eruit zien?
Fietspaden asfalteren
De Sint Jorislaan heeft aan beide zijden vrijliggende fietspaden. Deze paden worden vernieuwd. De vernieuwing loopt niet door tot aan de Stratumsedijk. Aan de noordkant wordt het fietspad tussen de Tuinstraat en Geldropseweg vernieuwd. Aan de zuidzijde is dat tussen de Gasthuisstraat en de Burghstraat. De breedte van het fietspad verandert niet. Verder worden de doorsteekjes in de middenberm niet geasfalteerd. Deze zijn nog niet aan onderhoud toe.
Alle opsluitbanden tussen het voet- en fietspad worden vervangen door schuine banden. De banden moeten vervangen worden, omdat ze versleten zijn. Door het toepassen van de schuinen banden wordt het fietspad verkeersveiliger. Verder wordt de waterafvoer (straatkolken) verplaatst van het fietspad naar de bandenlijn (de rand van het fietspad).
Op de kruising met de Hoefkestraat wordt het fietspad verlegd, zodat er meer opstelruimte is voor de auto. Hierdoor wordt het fietspad minder vaak geblokkeerd en wordt het uitzicht voor de bestuurder van de auto verbeterd. Op de kruispunten wordt de wegmarkering buiten het fietspad gelegd. Dit om de zichtbaarheid van het fietspad te vergroten en ook om het comfort voor de fietser optimaal te maken. De rijbaan en de parkeerplaatsen van de Sint Jorislaan en de rijbaan van de Kloosterdreef worden niet vernieuwd. Deze zijn nog niet aan onderhoud toe.
Meer ruimte voor bomen en groen
De bomen op de Sint Jorislaan zijn onderzocht. Hieruit blijkt dat deze bomen gezond zijn. We gaan het fietspad tussen de Tuinstraat/Gasthuisstraat en de Stratumsedijk niet asfalteren, omdat dat de vitaliteit en groeikansen van deze bomen schaadt. Het tegelfietspad blijft hier dus liggen.
In het deel tussen de Tuinstraat/Gasthuisstraat en de Geldropseweg staan jonge bomen, die een paar jaar geleden zijn aangeplant. De wortels zijn nog niet zo groot waardoor we het tegelfietspad wel kunnen vervangen door asfaltverharding. Onder het fietspad brengen we speciale grond aan. Hierdoor krijgen de bomen meer groeiruimte en kunnen ze beter groeien en ouder worden (50 tot 80 jaar). De Sint Jorislaan blijft hierdoor groen. Mooie grotere bomen dragen bij tot een prettiger woon- en leefklimaat. In overleg met de nutsbedrijven worden er aan de zuidkant kabels en leidingen die nu onder het fietspad liggen, verlegd.
Deze informatie vind je ook in het pdf-bestand hieronder.
-
Definitief Ontwerp Sint Jorislaan (561.28 KB)
Waarom verandert het?
De huidige fietspaden hebben geen hoge kwaliteit als het gaat om comfort. De bestrating is op veel plaatsen ongelijk en de afwatering is niet altijd goed. Ook liggen de afvoerputten (straatkolken) in het fietspad, wat niet prettig is om overheen te rijden.
Met het asfalteren van fietspaden verbeteren we de fietskwaliteit. Ook wordt de stoep opnieuw betegeld, zodat ook hier het lopen prettiger wordt.
Archeologie: wat zit er in de grond?
In de bodem van Eindhoven is veel te vinden. Zo liggen we kabels en leidingen die ons bijvoorbeeld van stroom en water voorzien. In de bodem ligt ook ons verleden opgeslagen. Vaak zonder dat we het weten, kunnen er belangrijke restanten te vinden zijn in de bodem.
Als er bij projecten in onze openbare ruimte gegraven wordt, bekijken we of er (archeologische) aanwijzingen zijn te vinden over dit verleden. Op die manier kunnen we dankzij de noodzakelijke ingrepen ook meeliften in het in beeld brengen van onze geschiedenis.
Uit dit archeologische onderzoek komt naar voren dat in de Sint Jorislaan voldoende aanwijzingen zijn voor archeologische vondsten. Vanwege deze (hoge) archeologische waarde en verwachting van de Sint Jorislaan, heeft de gemeente besloten dat de werkzaamheden aan het fietspad en de vergroening van de Sint Jorislaan begeleid moeten worden door een archeoloog.
Wat is er te vinden?
Er is een middelhoge verwachting voor het aantreffen uit resten van jachtkampjes uit de periode late steentijdperk (Laat-Paleolithicum) tussen de 50.000 en 12.000 jaar geleden) en midden steentijd (Mesolithicum) die begon na het aflopen van de laatste ijstijd zo'n 11.000 geleden. En er is een hoge archeologische verwachting op resten van bewonen en begraven uit de periode nieuwe steentijd (Neolithicum) zo’n 11.000 jaar geleden tot en met de Volle Middeleeuwen. Dit heeft mede te maken met de verwachtte aanwezigheid van een esdek. De kans op het aantreffen van de resten van de oude kerk van Stratum met kerkhof en resten van akkerindeling uit de Late Middeleeuwen/Nieuwe Tijd wordt als hoog ingeschat. De kans op waardevolle resten uit de Tweede Wereldoorlog wordt als laag ingeschat.
Hoe is het hier terecht gekomen?
De Sint Jorislaan ligt in de historische kern van Stratum. De plaatsnaam Stratum (Straethem, eerste vermelding 1325) verwijst naar de ligging van dit dorp aan de oude route, die vanuit het zuidoosten (zowel vanuit Antwerpen als Luik) via een doorgang in de dalen van Dommel en Gender (via de huidige binnenstad van Eindhoven) naar het noordwesten liep. Deze weg is tegenwoordig bekend als de Leenderweg. Er zijn aanwijzingen dat het dorp Stratum teruggaat tot de Vroege of Volle Middeleeuwen. Vermoedelijk bestond Stratum in die periode uit een historische kern rondom de oude St. Joriskerk en lintbebouwing langs de Stratumsedijk/Leenderweg. De oude kerk is eind negentiende eeuw afgebroken en vervangen door de huidige kerk en lag ter hoogte van de Gasthuislaan. De oostkant van de Sint Jorislaan was in die tijd vooral in gebruik als akker. Hier liep ook een waterloop, de Biesterloop.
Wat is er gevonden?
Bij de archeologische begeleiding van de noordelijke helft van het fietspad, nabij de Geldropseweg, bleek de bodem onder het fietspad nog verrassend intact.
Op de afbeelding hieronder is te zien dat direct onder het fietspad een oude cultuurlaag bewaard gebleven is. Onder de cultuurlaag zijn de sporen van een gebouw gevonden uit ongeveer 2000 jaar voor Christus (Bronstijd, links) en een zware paal van een gebouw uit vermoedelijk de Romeinse Tijd (rechts).
Wat is de planning?
We gaan uit van de onderstaande planning. Het kan natuurlijk zijn dat sommige onderdelen meer tijd nodig hebben dan ingeschat, bijvoorbeeld door weersomstandigheden of andere onverwachte omstandigheden. Als dit het geval is, passen wij onderstaande planning aan.
Januari - mei 2024 | Aanbesteding werkzaamheden, keuze aannemer. Voorafgaand aan onze werkzaamheden worden er in april en mei aanpassingen uitgevoerd aan een gedeelte van het elektriciteitsnet en de waterleiding. Hierover wordt u door Enexis en Brabantwater apart geïnformeerd. |
Juni -december 2024 | Start en afronding van de werkzaamheden asfalteren fietspaden aan beide zijden van de Sint Jorislaan. |
Voor het begin van de werkzaamheden informeren we je hierover. We houden rekening met de bouwwerkzaamheden aan de Wilgenhof. En we houden rekening met de Lichtjesroute vanaf 18 september tot en met de tweede zondag in oktober.
Waar vind ik meer informatie?
Voor vragen over het asfalteren van de fietspaden van de Sint Jorislaan kun je contact opnemen met T. Hengstmengel, projectleider, e-mail t.hengstmengel@eindhoven.nl.
Voor vragen over de uitvoering en planning van de werkzaamheden kunt je terecht bij projectleider Voorbereiding en projectrealisatie Hans Franken, h.franken@eindhoven.nl.