Waarom krijgt de Van Meursstraat een nieuwe inrichting?
De straten voldoen niet meer aan het vastgestelde kwaliteitsniveau. We grijpen dit noodzakelijke onderhoud aan om ook te kijken naar het opnieuw inrichten van de straat.
Hoe gaat de Van Meursstraat eruit zien?
De van Meursstraat is een 30 km/u-weg, maar is op dit moment niet op die manier ingericht. Daarom gaan we de straat opnieuw inrichten.
Wat gaan we doen?
We gaan de straat versmallen, waardoor weggebruikers hun snelheid zullen verlagen en de verkeersveiligheid in de straat zal toenemen. Dit betekent dat we ook de verlichting moeten aanpassen en afstemmen op het nieuwe straatbeeld.
De vluchtheuvels verdwijnen en we maken de oversteek van trottoir naar trottoir korter en dus veiliger. In het kader van duurzaamheid gaan we de gebakken klinkers hergebruiken en verwijderen we het asfalt. Ook gaan we het parkeren langs de weg aanpassen in parkeren in vakken.
We willen de bomen in de straat behouden en een betere toekomst geven. De bomen krijgen daarom een groter groenvak en een ondergrondse grondplaatsverbetering, waardoor ze meer water krijgen en de bestrating minder omhoog wordt gedrukt door de boomwortels. Tot slot gaan we extra beplanting toepassen. Zo wordt de van Meursstraat een straat die klaar is voor de toekomst.
Projectgebied
In onderstaande afbeelding vind je het gebied dat we gaan herinrichten:
Na het presenteren van het voorlopig ontwerp tijdens de inloopavond eind vorig jaar zijn we gekomen tot een definitief ontwerp. Dit vind je hieronder:
Hoe betrekken we jou als bewoner?
Als bewoner weet je natuurlijk als geen ander hoe het is om in de Van Meursstraat te wonen. Daarom hebben we op 24 oktober 2023 een inloopavond gehouden en het voorlopig ontwerp gepresenteerd . De inloopavond vond plaats in ‘t Trefpunt, waar bewoners en geïnteresseerden welkom waren om de plannen voor de herinrichting van de Van Meursstraat te bekijken en een reactie op de gepresenteerde ontwerpen te geven. In onderstaande tekst zijn een aantal onderwerpen die tijdens deze avond vaker naar voren kwamen verder uitgelicht.
30 km/u-weg
Momenteel voldoet de Van Meursstraat niet aan de landelijke inrichtingskenmerken die passen bij een 30km/u-weg. De ontwerpen voor de herinrichting voldoen wel aan deze inrichtingskenmerken, onder andere door de smallere rijbaan en het verwijderen van de middengeleider. Daarnaast werkt de gemeente Eindhoven met ontwerpstandaarden die door de gemeente zijn vastgelegd in een ontwerphandboek. Deze ontwerpstandaarden worden ook bij de herinrichting van de Van Meursstraat gehanteerd. Onder andere de breedte van de trottoirs en de vormgeving van de parkeervakken is hiermee bepaald.
Fietspad uitgezonderd
Het project voor de herinrichting van de Van Meursstraat heeft alleen betrekking op de straat zelf. Het fietspad dat aan de parkzijde ligt, valt buiten dit project. Wij maken dan ook geen wijzigingen hieraan in het kader van dit project.
Parkeren
Tijdens de inloopavond kwam met regelmaat terug dat de bewoners meer parkeerplaatsen in het ontwerp zouden willen zien. We hebben het aantal parkeerplaatsen in het voorlopig ontwerp gebaseerd op een parkeertelling die we in juni 2023 hebben uitgevoerd. Bewoners gaven aan dat dit neerkwam op te weinig parkeerplaatsen. Om hen tegemoet te komen hebben we besloten om het aantal parkeerplaatsen met circa 10% te verhogen ten opzichte van het voorlopig ontwerp.
Kruispunt Jacob van Maerlantlaan
Een ander aandachtspunt dat door veel bewoners werd aangedragen is het voetpad dat in de huidige situatie aansluit op dit kruispunt vanuit het park. Na het verder bestuderen van dit punt, hebben we ervoor gekozen om het kruispunt toch aan te passen, zodat voetgangers en fietsers op een veiligere manier van het kruispunt gebruik kunnen maken. Je ziet dit terug in het definitief ontwerp.
Bomen
Ons uitgangspunt met de herinrichting van de van Meursstraat was om zoveel mogelijk van de bestaande bomen te behouden. Gelukkig toonde de bomeneffectenanalyse aan dat dit mogelijk is. Slechts één boom hoeft verwijderd te worden.
Verlichting
Tijdens de inloopavond konden we nog niets zeggen over de verlichting in de straat. Ondertussen is dat wel duidelijk. In het definitief ontwerp is te zien dat er groene ‘Eindhovenaartjes’ tussen de Nicolaas Beetsstraat en de Jan Luikenstraat worden geplaatst. Deze straten zijn immers onderdeel van het beschermd stadsgezicht. In de rest van de straat worden speciale led armaturen geplaatst die op afstand dimbaar en van richting te veranderen zijn. Voordeel hiervan is dat we hiermee overlast van naar binnen schijnende straatverlichting grotendeels kunnen verhelpen.
Minicontainers
In het voorlopig ontwerp creëren we extra ruimte voor het opstellen van de minicontainers. Dit doen we vooral op de straathoeken. Op het wegvak tussen de Jacob van Maerlantlaan en de Edenstraat hebben we nog extra ruimte gemaakt, halverwege het wegvak.
Wat is de planning?
Voorlopig ontwerp | september 2023 |
Bewonersavond | oktober 2023 |
Definitief ontwerp | juni 2024 |
(Voorlopige) start uitvoering | maart 2025 |
Uitvoering afgerond | juli/augustus 2025 |
Nieuwe groenvoorzieningen volgen in het najaar 2025.
Waar vind ik meer informatie?
Heb je vragen of opmerkingen, neem dan contact op met Focco Nijssen, projectmanager van de gemeente, via: focco.nijssen@eindhoven.nl.
-
Infobrief Van Meursstraat (juni 2024) (47.26 KB)
-
Uitnodiging Inloopavond Van Meursstraat (199.01 KB)