Specifieke privacyverklaring Digitaliseren Gehandicaptenparkeerkaart/ParkerenPLusApp

In deze specifieke privacyverklaring leggen we uit hoe de gemeente Eindhoven bij de verwerking Digitaliseren Gehandicaptenparkeerkaart/ParkerenPLusApp persoonsgegevens verwerkt.

Inhoudsopgave

Wat zijn persoonsgegevens?

Een persoonsgegeven is alle informatie over een persoon: informatie die direct over een persoon gaat of naar een persoon verwijst. 

Wat is een verwerking?

Verwerken van persoonsgegevens is alles wat een organisatie met persoonsgegevens kan doen, van verzamelen tot en met vernietigen. Denk hierbij aan: verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, doorzenden, verspreiden, beschikbaar stellen, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, afschermen, wissen en vernietigen.

Van wie verwerken wij persoonsgegevens?

Wij verwerken bij Digitaliseren Gehandicaptenparkeerkaart/ParkerenPLusApp persoonsgegevens van:

  • Burgers/ inwoners

Welke persoonsgegevens verwerken wij?

We verwerken alleen de gegevens die nodig zijn. Dit zijn:

  • Naam
  • Adres
  • BSN
  • Kenteken

Wat is het doel voor het verwerken van persoonsgegevens?

We gebruiken de persoonsgegevens voor de identificatie van de Gehandicaptenparkeerkaart (GPK)-houder met het BSN en het beheren en controleren van de digitale parkeerrechten aan de GPK van kaarthouder.

Wat is de grondslag voor het verwerken van persoonsgegevens?

Deze persoonsgegevens verwerken we op grond van artikel 6 lid 1 onder e AVG.

Van wie ontvangen we de persoonsgegevens?

We ontvangen de persoonsgegevens van betrokkenen.

Wie ontvangen de persoonsgegevens?

We delen persoonsgegevens met het ServiceHuis Parkeer- en Verblijfsrechten (SHPV) voor de doorontwikkeling van de digitale gehandicaptenparkeerkaart (GPK) en de RDW voor de ontwikkeling en het beheer van het digitale register van de gehandicaptenparkeerplaatsen en van de database van parkeer- en verblijfsrechten voor de gemeenten die aangesloten zijn op het NPR.

Worden de persoonsgegevens doorgegeven buiten de EER?

Persoonsgegevens worden niet doorgegeven buiten de EER.

Hoe lang worden de persoonsgegevens bewaard?

Gehandicaptenparkeerkaart (GPK) 

In de Selectielijst is onder 8.1.14 opgenomen dat GPK’s één jaar bewaard moeten worden nadat ze ongeldig zijn verklaard of verlopen. Na deze termijn worden de gegevens geautomatiseerd verwijderd. 

Kentekens en parkeeracties

Kentekens en parkeeracties worden uitsluitend vastgelegd in een database van RDW en geautomatiseerd verwijderd na 90 dagen. Op de website van RDW vindt u nadere informatie over de bewaartermijnen van de verschillende databases van RDW.

Hoe hebben wij de persoonsgegevens beveiligd?

Om de persoonsgegevens te beveiligen tegen misbruik en verlies hebben we maatregelen getroffen conform artikel 32 AVG. 

Wat zijn je privacyrechten?

Je hebt een aantal rechten als de gemeente je persoonsgegevens verwerkt. Dit zijn privacyrechten. Deze privacyrechten zijn bedoeld om je controle te laten houden over je persoonsgegevens.

Bij deze verwerking heb je het recht: 

  • om je eigen persoonsgegevens of de persoonsgegevens van je eventuele kinderen tot de leeftijd van 16 jaar in te zien
  • om je persoonsgegevens te laten veranderen als deze niet juist zijn
  • om je persoonsgegevens (deels) te laten verwijderen 
  • om je persoonsgegevens digitaal te laten overdragen aan andere organisaties
  • op een menselijke blik bij besluitvorming door een medewerker (hierbij wordt geen geautomatiseerd besluit genomen)
     

Gebruik het volgende formulier om gebruik te maken van een privacyrecht. Bij dit formulier heb je DigiD nodig, houd deze daarom bij de hand. Heb je geen DigiD? Mail dan naar privacy@eindhoven.nl of stuur een brief naar de gemeente t.a.v. de Centrale Privacy Officer (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven). Geef daarin aan van welk privacyrecht je gebruik wilt maken en leg uit waarom je dat wil. Binnen een maand na ontvangst van je verzoek, ontvang je een beslissing van ons. 

Je moet voor het gebruik maken van een privacyrecht kunnen aantonen dat de persoonsgegevens daadwerkelijk van jou zijn. Hiervoor moeten we je identiteit controleren. Het is niet toegestaan om persoonsgegevens van andere personen in te zien.

Contact?

Heb je vragen of klachten over de wijze waarop de gemeente Eindhoven bij deze verwerking met je persoonsgegevens omgaat? Neem dan contact met ons op via email privacy@eindhoven.nl of stuur een brief naar de gemeente (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven).

Is jouw vraag of klacht niet of niet voldoende beantwoord via bovengenoemd kanaal en/of kom je er niet uit, neem dan contact op met de FG via email fg@eindhoven.nl of stuur een brief ter attentie van de FG (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven).

Je kunt daarnaast altijd een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens als je niet tevreden bent over het gebruik van je persoonsgegevens door de gemeente. Meer informatie hierover vind je op autoriteitpersoonsgegevens.nl.

Off

Stel je vraag