Voor FAO gaat het om de verwerking van persoonsgegevens van betrokkene(n) die door privaatrechtelijke camerabewaking en -beveiliging gemaakt worden in de vier kantoorgebouwen voor ambtelijke huisvesting van de gemeente Eindhoven, namelijk het Stadhuis, het Stadskantoor (vooralsnog tot 2028), Mercado en NRE.
In deze gebouwen is er camerabewaking in de volgende ruimten:
- Werkgebieden waar zowel medewerkers als bezoekers zich bevinden (publiek toegankelijk);
- Verkeersruimten zoals gangen en trappenhuizen;
- Direct aangrenzende buitenruimte (strook van +-2 meter buiten het gebouw);
- Parkeerterreinen en fietsenstallingen (voor medewerkers en bezoekers);
- Algemene werknemer-ruimten (werkplaatsen, infrastructuurruimten, computerruimten).
Wat zijn persoonsgegevens?
Een persoonsgegeven is alle informatie over een persoon: informatie die direct over een persoon gaat of naar een persoon verwijst.
Wat is een verwerking?
Verwerken van persoonsgegevens is alles wat een organisatie met persoonsgegevens kan doen, van verzamelen tot en met vernietigen. Denk hierbij aan: verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, doorzenden, verspreiden, beschikbaar stellen, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, afschermen, wissen en vernietigen.
Van wie verwerken wij persoonsgegevens?
Wij verwerken persoonsgegevens van een ieder die zich in een van de gebouwen bevindt en daardoor op camera’s wordt vastgelegd.
Waarmee verwerken wij de persoonsgegevens?
We verwerken deze persoonsgegevens met Genetec Security Desk (gemeentelijk VMS) en Webmodule van Security Desk voor het uitkijken van beelden.
Wat is het doel voor het verwerken van persoonsgegevens?
Cameratoezicht wordt ingezet om:
- De veiligheid van panden, medewerkers en bezoekers te waarborgen;
- Criminaliteit en overlast te voorkomen en te verminderen;
- Incidenten vast te leggen voor onderzoek en eventuele vervolgstappen;
- Bij te dragen aan een veilige en ordelijke werkomgeving.
Wat is de grondslag voor het verwerken van persoonsgegevens?
De verwerking van persoonsgegevens vindt plaats op basis van het gerechtvaardigd belang van de gemeente Eindhoven (artikel 6 lid 1 sub f AVG). Hierbij is een belangenafweging gemaakt tussen de privacybelangen van betrokkenen en het belang van de gemeente bij beveiliging en veiligheid. Uit deze afweging blijkt dat cameratoezicht noodzakelijk en proportioneel is om de gestelde doelen te bereiken.
Van wie ontvangen we de persoonsgegevens?
We ontvangen de persoonsgegevens uit eigen waarneming via cameratoezicht.
Wie heeft toegang tot de persoonsgegevens?
De beelden worden uitsluitend geraadpleegd door daartoe bevoegde medewerkers van de gemeente Eindhoven. Alleen geautoriseerde beheerders van het VMS hebben toegang. Beelden worden niet standaard bekeken, maar uitsluitend in geval van een gerechtvaardigd verzoek tot inzage of veiligstelling.
Worden de persoonsgegevens doorgegeven naar een ander land?
Nee, persoonsgegevens worden niet doorgegeven naar landen buiten de Europese Economische Ruimte (EER).
Hoe lang worden de persoonsgegevens bewaard?
De beelden worden maximaal 7 dagen bewaard, tenzij er een noodzaak is om ze langer te bewaren voor onderzoek of bewijsvoering.
Hoe hebben wij de persoonsgegevens beveiligd?
Om persoonsgegevens te beschermen tegen verlies, misbruik en onbevoegde toegang, heeft de gemeente maatregelen getroffen in lijn met artikel 32 AVG. Dit omvat zowel technische als organisatorische beveiligingsmaatregelen.
Wat zijn je privacyrechten?
Je hebt een aantal rechten als de gemeente je persoonsgegevens verwerkt. Dit zijn privacyrechten. Deze privacyrechten zijn bedoeld om je controle te laten houden over je persoonsgegevens.
Je hebt als betrokkene diverse privacyrechten, waaronder:
Recht op inzage: je mag opvragen welke gegevens van jou worden verwerkt;
Recht op rectificatie: je mag onjuiste gegevens laten corrigeren;
Recht op verwijdering: je mag onder bepaalde voorwaarden verzoeken om verwijdering van je gegevens;
Recht op bezwaar: je kunt bezwaar maken tegen de verwerking van je gegevens.
Om een privacyrecht uit te oefenen, kun je gebruikmaken van het daarvoor bestemde formulier. Hiervoor is DigiD vereist. Heb je geen DigiD? Dan kun je een verzoek sturen naar privacy@eindhoven.nl of per post naar: Gemeente Eindhoven, t.a.v. de Centrale Privacy Officer, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven.
Binnen één maand ontvang je een reactie op je verzoek, tenzij verlening noodzakelijk is. Om misbruik te voorkomen, kunnen we vragen om een bewijs van identiteit. Je mag echter geen gegevens van anderen inzien.
Wil je bezwaar maken tegen deze verwerking? Dit kan via de pagina Bezwaar op gemeentebesluiten. op de website van de gemeente Eindhoven. In het geval van bezwaar maken wij een belangenafweging tussen jouw rechten en de belangen van de gemeente.
Contact?
Heb je vragen of klachten over de wijze waarop sector FAO van de gemeente Eindhoven bij deze verwerking met je persoonsgegevens omgaat? Neem dan contact met ons op via email privacy@eindhoven.nl of stuur een brief naar de gemeente (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven).
Is jouw vraag of klacht niet of niet voldoende beantwoord via bovengenoemd kanaal en/of kom je er niet uit, neem dan contact op met de FG via email fg@eindhoven.nl of stuur een brief ter attentie van de FG (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven).
Je kunt daarnaast altijd een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens als je niet tevreden bent over het gebruik van je persoonsgegevens door de gemeente. Meer informatie hierover vind je op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.